Tröstlöst

Allmänt depp och gnäll.
Har sen i somras åkt fram och tillbaka till kliniken, utredningar, behandling, röntgen, till Helsingborg för ct, ultraljud, röntgen, behandling osv osv.
Enligt veterinärerna ska, prognosen var bra men hästen är inte bättre, tvärtom så ser han värre ut än när vi började.
Har promenerat och promenerat, fick klartecken att skritta uppsuttet men efter några gånger blev han sämre igen.
Nu går han bara i hagen och jag väntar på att veterinären ska, återkomma angående återbesöket denna vecka.
Klart är iaf att vi inte kommer kunna göra den uppföljning som var planerad.

Jag har helt gett upp att han ska kunna återgå i träning igen, jag hoppas bara han ska bli så pass bra att han fungerar för lättare ridning.

Jag är helt dränerad på energi och pengar. Resten av livet fungerar bra men så fort jag ser honom vill jag bara gråta, varför blir han inte bättre.
Jag gör allt jag kan och det räcker inte.
Jag är så noga med varierad träning, underlag, stora hagar utan lera, lång utevistelse och bra stallmiljö.
Jag har aldrig haft några ridrelaterade skador som tex kotledsinflammationer.
Däremot en hel del trauman och ovanliga sjukdomar.

Samma med denna, en extremt ovanlig tillväxtrubbning samt trauma på detta.
Det verkar inte vara meningen att jag ska ha häst.

Ledsen och uppgiven.
 

Uppdaterar för mig själv och andra.
Vi fortsatte från marken, både, sjukgymnasten och veterinären tyckte att han såg mycket bättre ut. Svagheten försvann och han rör sig jämt i bägge varven.
I januari började jag rida igen, först kombinerat med träningbfrån marken och nu mer ridning än markträning.
Plötsligt gick det jättefort, från att vi vet ine om han kan ridas till rida fyra dagar i veckan, mycket trav och mycket böjda spår 😅

Jag känner mig fortfarande lite förvirrad i allt detta men försöker ha is i magen, träna som de sagt att jag ska göra och hoppas på att det är rätt väg att gå.
Det går att ana en gallighet på insidan av hasen, efter ridning ser bägge bakbenen exakt lika ut.
Men gör det någon skillnad? Han var ju uppenbarligen dålig redan innan han fick gallan.
Hur ska jag egentligen veta om han mår bra?
Han är jättepigg, öronen framåt, kommer springande när jag ropar. Men det har han alltid gjort, han har en arbetsvilja som är otrolig, han vill springa, han vill jobba, han vill träna.

Jag känner att jag hatar bakben. Jag kan inte se små förändringar. Jag kan kolla och jämföra i timmar, gamla filmer, nya filmer, filmer på andra hästar.
Jag ser inget, eller så ser jag allt, han måste vara halt. Kanske på höger nu istället för vänster? Kanske har han avlastat så mycket att han överansträngt höger nu?
Jag blir galen på mig själv!

Om drygt en vecka ska vi tillbaka. Ultraljud och rörelsekontroll.
Är allt bra ska han återgå i full träning. Men vad innebär full träning för honom nu?
Hur mycket vågar jag egentligen rida?
Vad har hänt med förändringarna? Har osphos-behandlingen hjälpt honom?
Det är så många frågor och ingen har några svar.
 
Molnet blev friskförklarad vid dagens återbesök.
Böjde bägge bak, inga reaktioner, ultraljudet såg fint ut, går inte att se att han haft sen skada alls.
Väldigt fin och jämn på volten, reagerade på det när jag tömkörde igår, han har aldrig sett sett lätt och rörlig ut tidigare.

Avslutade dagen med uppsutten träning för sjukgymnasten. Han är ju väldigt pigg och jag fick lite fler verktyg för att hantera alla energi.
Tänker fortsätta träna för henne med jämna mellanrum, känns bra eftersom hon har följt honom under hela den här tiden.

Nu hoppas jag att det kommer fortsätta gå bra för honom och att han kommer hålla.

Världens bästa Räserklåda ❤️
IMG_20210321_142844.jpg
 
Molnet blev friskförklarad vid dagens återbesök.
Böjde bägge bak, inga reaktioner, ultraljudet såg fint ut, går inte att se att han haft sen skada alls.
Väldigt fin och jämn på volten, reagerade på det när jag tömkörde igår, han har aldrig sett sett lätt och rörlig ut tidigare.

Avslutade dagen med uppsutten träning för sjukgymnasten. Han är ju väldigt pigg och jag fick lite fler verktyg för att hantera alla energi.
Tänker fortsätta träna för henne med jämna mellanrum, känns bra eftersom hon har följt honom under hela den här tiden.

Nu hoppas jag att det kommer fortsätta gå bra för honom och att han kommer hålla.

Världens bästa Räserklåda ❤️Visa bifogad fil 66799
Du är ett fantastiskt föredöme för andra hästägare. Som du kämpat, och jag vågar inte tänka på vilka summor du lagt ut på din fina springare under den här tiden.. Att få läsa den här uppdateringen är så jävla härligt ❤️
Jag hoppas innerligt att ni får en himla massa skadefria och lyckliga år ihop framöver 😊
 
Du är ett fantastiskt föredöme för andra hästägare. Som du kämpat, och jag vågar inte tänka på vilka summor du lagt ut på din fina springare under den här tiden.. Att få läsa den här uppdateringen är så jävla härligt ❤️
Jag hoppas innerligt att ni får en himla massa skadefria och lyckliga år ihop framöver 😊

Åh ❤️
Tack så jättemycket 😍
Han är så himla speciell för mig den där hästen så det har aldrig funnits något alternativ än att göra allt som går.

Jag hoppas också på många år till med honom, min knasiga lilla häst som alltid är så glad och full av energi 🎉
 
Nu är Molnet riden snart ett halvår, vi har tränat för sjukgymnasten som tyckte han såg fortsatt fin och fräsch ut och vi har även varit med på några vanliga dressyrträningar.
Han känns jättefin, pigg och glad och rids i princip som vanligt. Så glad när han går komma ut och galoppera med sin bästa kompis 😍

I fredags kom en gammal vän ut till stallet för att gå igenom honom, hon arbetar som veterinär i Belgien till vardags och är otroligt duktig.
Hon hittade inget att anmärka på förutom att han är lite vass i munnen, det ska hon åtgärda nästa besök.
Hon tyckte vi kunde börja hoppa lite försiktigt igen och igår fick han skutta lite i ridhuset, så glad!
Benet såg fint ut idag när jag kom ut till stallet 😍
Älskade lilla hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 674
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 157
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 494
Senast: Dopy
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 469
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp