Trött på alla ridbyxor som spricker

fejko

Trådstartare
Jag har ett problem. Mina ridbyxor spricker i grenen efter ca 1 års dagligt användande. Jag väljer INTE för liten storlek, jag använder pall när jag sitter upp, jag försöker dra upp dem i grenen (men de har en tendens att åka ner igen).

Jag har spräckt:
1 par Cavallo
2 par Pikeur
1 par back2back
1 par Mountain Horse
1 par Eurostar

samtliga efter ca ett år

Nu senast sprack mina Goldendress. Dock har mina Goldendress faktiskt varat i kanske 2 eller 3 år.

Är det (o)tur eller är Goldendress bättre?

Någon som har några erfarenheter?
 
Senast ändrad:
Sv: Trött på alla ridbyxor som spricker

Enda anledningen till att ridbyxor spricker borde ju vara att man inte drar upp dom ordentligt. Jag brukar alltid dra upp ridbyxorna när jag suttit upp. Sen funderar jag på hur du kan ha dina ridbyxor så länge över huvudtaget. Jag använder nästan bara cavallo och de brukar hålla några månader. Dock rider jag några hästar om dagen.
 
Sv: Trött på alla ridbyxor som spricker

Har du helskodda ridbyxor?

Mina förra helskodda höll i typ 2-3 år (visserligen inte daglig användning). Känns som att det är svårare att ha sönder ett par helskodda :P Helskodda med skinn eller liknande menar jag då, inte helskodda med tyg...
 
Sv: Trött på alla ridbyxor som spricker

Några månader? :eek: Har ridbyxor som är 4år gamla som jag har ridit i väldigt mycket. De börjar se slitna ut men fortfarande väldigt bra skick trots användingen.
 
Sv: Trött på alla ridbyxor som spricker

Det är ju en stor skillnad tycker jag, när det kommer till hur lång tid de håller.
 
Sv: Trött på alla ridbyxor som spricker

Numera rider jag inte 6-8 hästar om dagen som jag gjorde när jag jobbade med hästar, så nu håller mina byxor runt 4-6 år...

Och då pratar jag om helt oskodda ridbyxor...

Men åter till mina krafts dagar...

På dom 10 talet åren gjorde jag av med 1 par knäskodda och 2 par helskodda med riktigt skinn. Och då slet jag verkligen UT skinnet på byxorna... det gick sönder och blev bara trasor av dom...

Men som sagt... då red jag en massa hästar måndag - lördag och sen tävlade jag varannan helg...

Sen 91 har jag dock hunnit slitit ut 3 par oskodda ridbyxor, så jag har inget stort ridbyxslitage... men jag har gått både kraftigt upp ochner pga sjukdom... och DET sliter på kläderna...

Fast jag numera endast använder oskodda är mina DRÖMridbyxor ett par i lysande mörkt mellanblå helskodda i manchester....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: hastflicka
·
Äldre jag är på jakt efter en ny väska och är jag fundersam på hur stor väska man egentligen behöver.. Jag hade en väska jag var jättenöjd...
Svar
17
· Visningar
4 613
Senast: Raderad medlem 6459
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 397
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vill nog mest skriva av mig lite. Känner mig lite uppgiven och ledsen. För ca 6 veckor sedan ramlade jag i skogen. På något sätt...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp