Trött på vintern

Voeux

Trådstartare
Kan man göra någonting åt det? En del förespråkar D-vitamin men jag vet inte om jag upplevt så stor skillnad när jag testat. Jag äter bra, dricker en grön smoothie varje morgon och tar långa lunchpromenader i dagsljus. Sover gott om nätterna. Men ändå är jag så pass trött att jag känner att dagarna bara är transportsträckor till våren just nu.

Några tips på hur man kan få tillbaka energin även under årets mörka månader?
 
Har du något du verkligen tycker om att göra? För mig är det helt klart stallet som ger energi - allt annat är bara en grå, sömnig filt just nu... :grin:
 
Göra saker som är roligt, eller faktiskt gå i ide. Jag har gett upp de här två sista decemberveckorna innan julledigheten. Håller de vanor som jag mår bra av (mat, dagsljus, yoga) och måste (jobb) men gör ingenting utöver det. Har mer eller mindre legat i sängen hela helgen och märker att sömnbehovet är betydligt större nu än för någon månad sedan.

Misstänker att pågående pandemi gör det här året extra tungt. Å andra sidan är FOMO ett icke-problem för tillfället ;) Är det något år då man faktiskt kan stänga ner i ett par veckor så är det i år.
 
Kan man göra någonting åt det? En del förespråkar D-vitamin men jag vet inte om jag upplevt så stor skillnad när jag testat. Jag äter bra, dricker en grön smoothie varje morgon och tar långa lunchpromenader i dagsljus. Sover gott om nätterna. Men ändå är jag så pass trött att jag känner att dagarna bara är transportsträckor till våren just nu.

Några tips på hur man kan få tillbaka energin även under årets mörka månader?
Du säger du inte upplevt så stor skillnad när du tagit D-vitamin, följdfrågan blir ju då hur mycket har du tagit?
 
Göra saker som är roligt, eller faktiskt gå i ide. Jag har gett upp de här två sista decemberveckorna innan julledigheten. Håller de vanor som jag mår bra av (mat, dagsljus, yoga) och måste (jobb) men gör ingenting utöver det. Har mer eller mindre legat i sängen hela helgen och märker att sömnbehovet är betydligt större nu än för någon månad sedan.

Misstänker att pågående pandemi gör det här året extra tungt. Å andra sidan är FOMO ett icke-problem för tillfället ;) Är det något år då man faktiskt kan stänga ner i ett par veckor så är det i år.

Kör också den taktiken men dagsljus är svårt att kombinera med kontorsarbete. :( Tar D-vitamin men det är mest för att förebygga brist.

Jag jobbar, är i stallet några gånger i veckan, yogar lite, promenerar och sköter basalt hushåll. I övrigt noll. Så tråkigt när man vet hur mkt man orkar sommartid.
 
Jag har accepterat att jag behöver sova mer på vintern. Sänker kraven på mig själv, lägger mig tidigt och sover ordentligt.
Sen har jag fördelen att jobba så att jag kan vara ute flera timmar i dagsljus varje dag, det gör verkligen enorm skillnad.
Men annars tror jag på att låta kroppen vila och njuta av lugna kvällar under en filt.
 
Jag försöker härda. Jag gör så lite som möjligt, tvingar ut mig på en lunchpromenad och tränar lite för att jag vet att det är bra. Grejen är att energin finns inte till något och det suger, men det går över. Det är likadant varje vinter. Mörkret suger helt musten ur mig. Försöker åka utomlands till solen och då återvänder livet och jag inser att jag inte är sjuk (vilket jag tror varje vinter). I år är det ju dock inget alternativ.
 
Dagsljuslampa?
Tänkte själv prova det nu när jag jobbar inomhus all ljus tid på dygnet.
Den här hösten har ju dessutom varit osedvanligt grå och mörk, så även på helgerna när jag är ute dagtid får jag inget ljus att tala om :crazy:
 
Jag känner väl lite att jag bara accepterat att det är så den är tiden på året och man gör det bästa utav det.
Just nu går jag som hästägare och väntar på minusgrader och gärna snö också.

Djuren får det dom ska ha i form av skötsel och motion precis som året runt. Jag rör på mig själv också varje dag för gör jag inte det så blir jag ännu segare. Annars så tar jag tillfället i akt att lägga mig tidigare på kvällarna och se på serie eller ligga och lyssna på ljudbok tills jag somnar från den osv. Tidiga kvällar blir det aldrig den ljusare delen av året för då har vi alltid massa projekt samtidigt som man vill vara ute så mycket det bara går och ta vara på det.
 
Köp startplats i Vasaloppet. Brukar resultera i att

1. Man har panik över att dagarna fram till mars går alldeles för fort
2. Man längtar efter snö och kyla

:D

Jo jag vet, osedvanligt dåligt tips i dessa tider. (Och ännu mer när det också är högst osäkert om det ens blir av).

Men som en mer generell variant på detta tips. Kan du skaffa dig ett mål som ska vara klart där någongång där i mars? Med schema och delmål som ska klaras av på vägen? Jag brukar tycka saker är mer lättuthärdliga om man kan bocka av steg på vägen och man ser hur man kommit framåt.

Menar inte att det behöver vara idrotts eller träningsrelaterat. Kan ju vara något konstnärligt, saker som ska fixas hemma (roliga saker, inte typ dammsugning :p ) eller liknande.
 
Jag har möjlighet att ta extra ledigt, så jag brukar försöka lägga två veckor i november och två i december, och en eller två i jan/feb skiftet. Annars orkar jag verkligen bara jobba, och sova.

Provat alla möjliga tillskott, dagsljuslampa, promenader, göra roliga saker, men det gör ingen egentlig skillnad i orken, den är mindre så här års helt enkelt.
 
Jag brukar försöka vara snäll mot mig själv. Plockar bort en massa måsten, som att sänka städnivån och tillåta mig färdigmat. Frossar i sånt som jag gillar, i mitt fall ljusslingor och julblommor. I vanliga fall träffar jag goda vänner vilket ger mig kraft. Just nu håller jag på att ta tag i en massa handarbetsprojekt som jag köpt material till och har hittills stickat ett par sockor och ett par vantar, och känner mig väldigt nöjd med mig själv.

För mig som hatar snö, mörker och kyla är varje dag utan snö och med plusgrader en bra dag. Då kan jag promenera utan att behöva vara rädd för att halka och slå mig fördärvad.
 
Säger ju inte så mycket, finns ju allt från 400 iu till 2500 iu / tablett

Ja och jag har inte kvar burken så jag kan inte kolla. Men det skulle vara någon "bra" variant i alla fall, vad det nu innebär. Inte de billigaste från mataffären.
 
Köp startplats i Vasaloppet. Brukar resultera i att

1. Man har panik över att dagarna fram till mars går alldeles för fort
2. Man längtar efter snö och kyla

:D

Jo jag vet, osedvanligt dåligt tips i dessa tider. (Och ännu mer när det också är högst osäkert om det ens blir av).

Men som en mer generell variant på detta tips. Kan du skaffa dig ett mål som ska vara klart där någongång där i mars? Med schema och delmål som ska klaras av på vägen? Jag brukar tycka saker är mer lättuthärdliga om man kan bocka av steg på vägen och man ser hur man kommit framåt.

Menar inte att det behöver vara idrotts eller träningsrelaterat. Kan ju vara något konstnärligt, saker som ska fixas hemma (roliga saker, inte typ dammsugning :p ) eller liknande.

Det kanske får bli något sådant! Jag brukar träna mycket och nu har det dalat senaste månaden. En del av mig vill växla upp för jag vet att jag inte kommer få mer energi av att ligga på soffan och äta skumtomtar. En annan del av mig orkar inte mer än så ändå 😅 Nu har jag dock lovat att börja träna med ett gäng grabbar som kör utomhusträning ihop ett par dagar i veckan, med start på torsdag. Får de om det kommer ge mig mer energi eller om jag kommer att klappa ihop helt :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag började kaloribanta i slutet av sommaren. Eftersom jag har problem med mat generellt, fick jag tidigt sätta in vitaminer för att...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 032
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 898
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp