Trött, trött, trött - hur bli piggare?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är så sjukt trött. På nivån somna klockan 17 och sova till nästa morgon-trött.

Om jag ser till att hålla mig vaken så funkar det några dagar och sen kraschar det och jag sover som en klubbad säl. Då spelar det ingen roll hur många alarm jag ställt eller hur många gånger särbon attackringer för att väcka mig.

Min dygnsrytm har ändrat sig lite med. Normalt en mkt morgontrött person men nu har jag börjat "pensionärsvakna" innan klockan. Det gör ju inte em- och kvällströttheten bättre.

Men det börjar bli besvärande. Idag skulle jag åka till stallet men somnade. Igår skulle jag diska mm men somnade. Ja ni fattar. Jag har inga problem somna igen sen om jag så som idag sov från 17 till 19.30.

Jag gissar att stor del av tröttheten är en försenad reaktion på den axelfraktur jag fick i april. Det var månader av smärta och konstant sömnbrist. Nu är det betydligt bättre. Men då denna förlamande trötthet. Delvis är det nog också att den ork jag har går åt på jobbet och det är ont om ork kvar efter jobbet. Men det är ju som det är.

Det enda jag själv kunnat komma på är att jag mest troligt har d-vitaminbrist eller åtminstone låga nivåer. Jag tillbringade ju sommaren inomhus i princip. Så har börjat ta tillskott av d-vitamin. Men jag behöver mer knep!

Jag rör på mig varje dag, promenader, men det gör inte varken till eller från. Går jag långpromenader på helgen tex blir jag mer trött och vill helst gå och lägga mig och sova efter (det gör jag inte).

Jag tror inte det sas är några fel på mig i meningen sjukdom. Och jag vet av erfarenhet att söka hjälp för trötthet sällan ger så mkt. Man har av annan anledning tagit blodvärden och infektionsprover osv 1 oktober och de var helt utan anmärkning.

Någon med tips?
 
Om du tror det är kopplat till ansträngande period utan bra sömn så kanske du bara ska försöka ge dig själv så mkt vila som möjlugt? Isf borde det ju ge med sig med tid.

Jag kan ju inte riktigt det. Det fungerar ju inte att "bara" jobba och sova. Jag lär ju se till att hemmet inte ser ut som en knarkarkvart, att jag har rena kläder, katterna får mat, jag har något att äta, hästen får omsorg osv.

Det har hållit på i ett par månader. Tid under vilken det varit stor möjlighet till återhämtning. Men det verkar inte så enkelt. Eller så skulle det behövas en mycket lång period - längre än vad som är möjlig rent praktiskt.
 
Jag kan ju inte riktigt det. Det fungerar ju inte att "bara" jobba och sova. Jag lär ju se till att hemmet inte ser ut som en knarkarkvart, att jag har rena kläder, katterna får mat, jag har något att äta, hästen får omsorg osv.

Det har hållit på i ett par månader. Tid under vilken det varit stor möjlighet till återhämtning. Men det verkar inte så enkelt. Eller så skulle det behövas en mycket lång period - längre än vad som är möjlig rent praktiskt.
Låter märkligt att det håller på i flera månader. Det har alltså inte varit såhär innan?

hur sover du på natten? Snarkar du? Andningsuppehåll? Går i sömnen?
 
Låter märkligt att det håller på i flera månader. Det har alltså inte varit såhär innan?

hur sover du på natten? Snarkar du? Andningsuppehåll? Går i sömnen?

Sover bra och nej på alla andra frågor. Har tidigare, många år sedan, haft perioder med svår trötthet utan att något fysiskt fel kunnat hittas dock. Där har det då funnits förklaringar i form av t ex väldigt mycket jobb, och/eller reaktion på den mörka årstiden. Det sistnämnda avhjälptes med fullspektrumljus i alla ljuskällor. Sen dess har jag både arbetat vaken natt enbart utan problem, och haft nuvarande jobb och varit hos hästen varje dag utan problem. Inte heller varit problem under extremt känslomässigt påfrestande perioder kombinerat med hög fysisk belastning. Visst har jag känt av det men inte såhär.

Och så lugnt jag har det nu är närmast unikt. Liksom det är första gången någonsin typ jag inte behöver åka till hästen varje dag. Men nu är det på nivån jag nästan inte alls tar mig dit i veckorna :/ Målet är tisdag, torsdag och lördag. Oftast blir det en veckodag och lördagen.

Initialt var jag inte så brydd. Kroppen behöver återhämtning liksom, ge den det. Men den verkar behöva återhämta sig en oändlig tid i så fall..

Jag har mår för övrigt bra rent psykiskt med, relationen är bra osv. Båda föräldrarna håller sig typ friska (tillhör inte vanligheterna) osv.

Så förutom ev/trolig d-vitaminbrist kan jag inte komma på nåt annat än en reaktion på hela frakturgrejen (som sammanföll med väldigt sjuk mamma) men det borde - tycker jag - blivit bättre nu? Om inte bra men bättre.

Jag bröt axeln 24 april. Helt borta från jobbet till 5 augusti då jag jobbade 50% först och sen 75% till och med 15 september. Sen heltid. Jag trivs på mitt jobb, har alla anpassningar jag behöver, styr min tid själv osv och känner inte att det är för mkt eller något arbetsbelastningsmässigt.
 
Vad kollade på blodprover a?
Jag vill minnas att jag var tvärt rött när jag hade B12-brist, men å andra sida än så pågick så mycket annat då att jag inte kan vara säker på just att det var tröttheten.
Däremot håravfallet vet jag var B12.
Nu säger jag absolut inte att det är just B12 men tänker att det junspekar roll vilka analyser som var med i det där blodprover..
 
Vad kollade på blodprover a?
Jag vill minnas att jag var tvärt rött när jag hade B12-brist, men å andra sida än så pågick så mycket annat då att jag inte kan vara säker på just att det var tröttheten.
Däremot håravfallet vet jag var B12.
Nu säger jag absolut inte att det är just B12 men tänker att det junspekar roll vilka analyser som var med i det där blodprover..

Som sagt så de togs inte pga trötthet så se analyserade inte vitamin och mineral. Däremot så är mina blodvärden bra och jag har ingen infektion etc. Men ev vitamin eller mineralbrist kollade man inte efter. Jag har för länge sen haft rätt rejäl folsyrabrist och även zinkbrist. Inget av det gav sådan här trötthet. Jag har svårt att tro jag har en brist idag. Dels för jag inte haft det på många år och idag har en bättre kosthållning än då och även tar tillskott av bland annat folsyra (receptförskrivet). Men säker kan man ju aldrig vara. Och B-vit är ju enkelt bara prova lägga till och se.
 
Järn/hemoglobin?

Stress?

Trött av medicineringen?


Jag var trött innan, kunde somna 'mitt på dagen' om det vore så. Hade svårt att hålla ögonen öppna. Blev faktiskt bättre med besök hos optiker och glasögon 😎
Men det var nog inte hela sanningen, vad det var vet jag inte.


Men nu är jag där igen, den här gången är det nog frakturen plus medicineringen.
 
Var även sköldkörteln ok? Det finns mer avancerade sätt att kolla sköldkörteln än de vanliga standardproverna tydligen. Jag kan dock för lite om det.

Vad jag förstår kan sköldkörteln slå till vid trauma av alla sorter (fysisk och psykisk) så att om den skulle hämmats efter ett armbrott är inte helt uteslutet.
 
Jag är så sjukt trött. På nivån somna klockan 17 och sova till nästa morgon-trött.

Om jag ser till att hålla mig vaken så funkar det några dagar och sen kraschar det och jag sover som en klubbad säl. Då spelar det ingen roll hur många alarm jag ställt eller hur många gånger särbon attackringer för att väcka mig.

Min dygnsrytm har ändrat sig lite med. Normalt en mkt morgontrött person men nu har jag börjat "pensionärsvakna" innan klockan. Det gör ju inte em- och kvällströttheten bättre.

Men det börjar bli besvärande. Idag skulle jag åka till stallet men somnade. Igår skulle jag diska mm men somnade. Ja ni fattar. Jag har inga problem somna igen sen om jag så som idag sov från 17 till 19.30.

Jag gissar att stor del av tröttheten är en försenad reaktion på den axelfraktur jag fick i april. Det var månader av smärta och konstant sömnbrist. Nu är det betydligt bättre. Men då denna förlamande trötthet. Delvis är det nog också att den ork jag har går åt på jobbet och det är ont om ork kvar efter jobbet. Men det är ju som det är.

Det enda jag själv kunnat komma på är att jag mest troligt har d-vitaminbrist eller åtminstone låga nivåer. Jag tillbringade ju sommaren inomhus i princip. Så har börjat ta tillskott av d-vitamin. Men jag behöver mer knep!

Jag rör på mig varje dag, promenader, men det gör inte varken till eller från. Går jag långpromenader på helgen tex blir jag mer trött och vill helst gå och lägga mig och sova efter (det gör jag inte).

Jag tror inte det sas är några fel på mig i meningen sjukdom. Och jag vet av erfarenhet att söka hjälp för trötthet sällan ger så mkt. Man har av annan anledning tagit blodvärden och infektionsprover osv 1 oktober och de var helt utan anmärkning.

Någon med tips?
Två månader är inte "oändlig tid" - även om det känns så. Min kropp kraschade temporärt ihop helt i somras efter en långdragen infektion (och i ärlighetens namn grav misskötsel i form av Alldeles för mycket stress och Alldeles för lite sömn) och en antibotikakur som slog ut magen, samt dessutom som lök på laxen en överkänslighetsreaktion mot kontrastvätska efter en MR.

Läkarna jag träffade hävdade, efter allt "otäckt" uteslutet (hade både yrsel, andnöd, ångest och totalhavererad mage samt kunde inte sova), att det var en rejäl utmattningsreaktion och ville sjukskriva mig. Jag vägrade och fick väl i princip nästan skriva på ett papper om att jag självmant avstod. Fick ett långt förmaningstal om stress, sömn, behov av vila osv och har flera gånger blivit uppringd av läkaren som vill kolla status. Eftersom jag var säker på att det inte var jobbstress som låg bakom, utan en stress i kroppen pga misskött sjukdom och ackumulerad sömnbrist, samt oro över symptom, så vågade jag dock chansa och har jobbat heltid (och mkt mer därtill) sedan dess. Har dock varit förlamande trött i perioder. Det här eskalerade i mitten av juli och först nu senaste tre veckorna börjar jag känna mig "pigg" igen (alltså: behöver inte ha rutorna nere på bilen och hiva i mig trippel espresso för att inte riskera somna på väg hem från jobbet och sedan kollapsa på soffan).

Sedan kroppen strejkade har jag inte städat en minut och lagt alla "tråkiga" måsten åt sidan och bara fokuserat på roliga grejer på fritiden, massor av frisk luft (i den värsta perioden: sova i utesoffan) och tillåtit mig att typ sova så mycket som kroppen vill. Fokus för mig har varit att fortsätta klara jobbet, då jag tror att en sjukskrivning för mig vore förödande, det skulle göra mig galen på riktigt.

Läkarna har varit supertydlig med att sådan trötthet tar många månader att bli av med. Nu har jag tur och har kunnat koppla på fantastisk sjukvård med veckovisa besök och uppföljningar, veckovisa besök hos naprapat, chefer som skickat iväg mig på semester och låtit mig anpassa mitt jobb fullt ut osv så jag har nog repat mig snabbare än man typiskt sett kanske gör. Gastroenterologen jag träffat mest har förklarat att även om magen inte gör ont, så ställer en "kass" mage till mer än vad man kan tro och jag inser att så fort min mage ballar ur så är det på väg åt fel håll. Då får jag bromsa och backa bandet. Och inse att det tar tid.

Låt kroppen få tid att läka, fördröjda reaktioner som din (och min) är tydligen inte helt ovanliga!
 
När jag var vansinnigt trött var det järn och järndepåerna som spökade. Har för mig att det inte ingår i ett "normalt" blodprov. Har du kollat det?

Jag var så trött att jag faktiskt somnade flera gånger på jobbet (receptionsjobb) och blev väckt av diverse folk som ville ha min hjälp. Var tvungen att stå på bussen och tunnelbana hem för annars somnade jag bara och hamnade på helt fel ställen.
Men jag tror att det kanske kan varit så att jag hade något annat också, typ utmattning. Trötthet kan ju bero på så många olika saker att man blir trött bara av att tänka på det.
 
Alltså de prover som tagits har ingenting med trötthet att göra. Jag har inte ens sökt för trötthet. Däremot har de tagit en massa prover inför att ev sätta in biologiska läkemedel mot min psoriasis. Och i samband med de proverna bland annat kollat blodvärden, infektionsparametrar. Så som en biupplysning vet jag blodvärdet är bra och jag har ingen infektion.

Men då man inte tagit prover avseende trötthet så är inte vitaminer och mineraler och sköldkörtel etc provtagna.

Förutom den "lilla" detaljen med fraktur läkning har jag haft snart ett halvår som är lugnare än jag haft i vuxen ålder. Tröttheten har kommit nu på slutet och har ökat successivt under dessa månader. Att vila ger ingen effekt, jag blir inte piggare av vilan.

Jag är inte stressad/känner mig inte stressad och min stressnivå senaste halvåret är extremt låg jmf med senaste 20 åren. Dvs jag hittar inget som kan förklara förutom kroppens reaktion på att behövt gå igenom hela det med frakturen och läkningen. Och då tyckte jag det borde vänt åt andra hållet nu. Dvs blivit bättre om än inte bli helt bra. Men istället blir jag tröttare och tröttare.

Att bara sova och jobba fungerar som sagt inte. Jag kommer inte bli piggare av ingen rörelse/motion, ingen friskluft och dålig kosthållning. Så jag ser inte det som en lösning.

Sen tror jag inte det finns någon patentlösning, särskilt inte såhär via ett forum. Utan det jag främst söker är om någon har något generellt tips på vad som hjälpte dem att bli piggare. Jag har själv slut på idéer.

Jag kan absolut söka för tröttheten men det är x veckors väntetid att få en tid på vårdcentralen och troligen inga direkta svar så det finns som jag ser det en klar vinst i att under den tiden försöka vad som nu ev finns att göra.

Tillägg - jag har idag ingen medicinering som kan förklara tröttheten.
 
Mindfulnessövningar! Aktiv vila. Det är det enda som fungerar för mig. Ibland får jag sitta på en pall för att inte somna när jag lyssnar på övningarna.

Jag gick på smärtrehab och där fick vi lyssna på guidade avslappningsövningar, första veckan somnade var och varannan i gruppen. Jag var nog den som somnade snabbast :D
Men jag lärde mig. Det handlar om att man ska koppla bort allt. Alla tankar, ljus, ljud och bara slappna av.
Annars är det lätt att man "ska vila en stund" och så börjar tankarna mala...
 
Jag är så sjukt trött. På nivån somna klockan 17 och sova till nästa morgon-trött.

Om jag ser till att hålla mig vaken så funkar det några dagar och sen kraschar det och jag sover som en klubbad säl. Då spelar det ingen roll hur många alarm jag ställt eller hur många gånger särbon attackringer för att väcka mig.

Min dygnsrytm har ändrat sig lite med. Normalt en mkt morgontrött person men nu har jag börjat "pensionärsvakna" innan klockan. Det gör ju inte em- och kvällströttheten bättre.

Men det börjar bli besvärande. Idag skulle jag åka till stallet men somnade. Igår skulle jag diska mm men somnade. Ja ni fattar. Jag har inga problem somna igen sen om jag så som idag sov från 17 till 19.30.

Jag gissar att stor del av tröttheten är en försenad reaktion på den axelfraktur jag fick i april. Det var månader av smärta och konstant sömnbrist. Nu är det betydligt bättre. Men då denna förlamande trötthet. Delvis är det nog också att den ork jag har går åt på jobbet och det är ont om ork kvar efter jobbet. Men det är ju som det är.

Det enda jag själv kunnat komma på är att jag mest troligt har d-vitaminbrist eller åtminstone låga nivåer. Jag tillbringade ju sommaren inomhus i princip. Så har börjat ta tillskott av d-vitamin. Men jag behöver mer knep!

Jag rör på mig varje dag, promenader, men det gör inte varken till eller från. Går jag långpromenader på helgen tex blir jag mer trött och vill helst gå och lägga mig och sova efter (det gör jag inte).

Jag tror inte det sas är några fel på mig i meningen sjukdom. Och jag vet av erfarenhet att söka hjälp för trötthet sällan ger så mkt. Man har av annan anledning tagit blodvärden och infektionsprover osv 1 oktober och de var helt utan anmärkning.

Någon med tips?
(nu har jag inte läst tråden igen, illa men) Jag är långtråkig och frågar som vanligt om du kollat järnvärdena? Typ depåer, serumjärn (för jag kan bli dödstrött även om blodvärdena är typ ok. Sov mig igenom ett år av studier, Gå upp, plugga, sov, åka till studenbiblioteket plugga, sova över bänken, hem, lunch, sova sova, plugga, sova, äta middag. plugga lägga mig.)
 
Jag är inte stressad/känner mig inte stressad och min stressnivå senaste halvåret är extremt låg jmf med senaste 20 åren. Dvs jag hittar inget som kan förklara förutom kroppens reaktion på att behövt gå igenom hela det med frakturen och läkningen. Och då tyckte jag det borde vänt åt andra hållet nu. Dvs blivit bättre om än inte bli helt bra. Men istället blir jag tröttare och tröttare.

Att bara sova och jobba fungerar som sagt inte. Jag kommer inte bli piggare av ingen rörelse/motion, ingen friskluft och dålig kosthållning. Så jag ser inte det som en lösning.

Nu behöver det ju inte vara sköldkörteln men hypotyreos är väldigt likt det du beskriver. Man är inte stressad, snarare tvärtom. Jag som är rejält överviktig har trots det en vilopuls som en elitidrottare och då känner man ingen stress nästan.
Att sova men inte "komma ikapp" är också ett symptom.

Att ständigt, som hypoperson få höra att man ska vara ute mer och motionera och äta bättre är väldigt vanligt. När man sedan säger att man gör alla de sakerna får man höra att man ljuger för sig själv. Väldigt kul.....inte!!
 
Alltså de prover som tagits har ingenting med trötthet att göra. Jag har inte ens sökt för trötthet. Däremot har de tagit en massa prover inför att ev sätta in biologiska läkemedel mot min psoriasis. Och i samband med de proverna bland annat kollat blodvärden, infektionsparametrar. Så som en biupplysning vet jag blodvärdet är bra och jag har ingen infektion.

Men då man inte tagit prover avseende trötthet så är inte vitaminer och mineraler och sköldkörtel etc provtagna.

Förutom den "lilla" detaljen med fraktur läkning har jag haft snart ett halvår som är lugnare än jag haft i vuxen ålder. Tröttheten har kommit nu på slutet och har ökat successivt under dessa månader. Att vila ger ingen effekt, jag blir inte piggare av vilan.

Jag är inte stressad/känner mig inte stressad och min stressnivå senaste halvåret är extremt låg jmf med senaste 20 åren. Dvs jag hittar inget som kan förklara förutom kroppens reaktion på att behövt gå igenom hela det med frakturen och läkningen. Och då tyckte jag det borde vänt åt andra hållet nu. Dvs blivit bättre om än inte bli helt bra. Men istället blir jag tröttare och tröttare.

Att bara sova och jobba fungerar som sagt inte. Jag kommer inte bli piggare av ingen rörelse/motion, ingen friskluft och dålig kosthållning. Så jag ser inte det som en lösning.

Sen tror jag inte det finns någon patentlösning, särskilt inte såhär via ett forum. Utan det jag främst söker är om någon har något generellt tips på vad som hjälpte dem att bli piggare. Jag har själv slut på idéer.

Jag kan absolut söka för tröttheten men det är x veckors väntetid att få en tid på vårdcentralen och troligen inga direkta svar så det finns som jag ser det en klar vinst i att under den tiden försöka vad som nu ev finns att göra.

Tillägg - jag har idag ingen medicinering som kan förklara tröttheten.
Kom på en grej nu. Kan din sömnkvalitet ha fått sig en smäll i och med att du inte verkar vakna piggare på morgonen än när du la dig? Det vill säga sover för lite djupsömn.
Vaknar du flera gånger på nätterna?
 
När jag var vansinnigt trött var det järn och järndepåerna som spökade. Har för mig att det inte ingår i ett "normalt" blodprov. Har du kollat det?

Jag var så trött att jag faktiskt somnade flera gånger på jobbet (receptionsjobb) och blev väckt av diverse folk som ville ha min hjälp. Var tvungen att stå på bussen och tunnelbana hem för annars somnade jag bara och hamnade på helt fel ställen.
Men jag tror att det kanske kan varit så att jag hade något annat också, typ utmattning. Trötthet kan ju bero på så många olika saker att man blir trött bara av att tänka på det.
Nej jag håller med tror de typ aldrig ingår i normala blodprov. Det har varit extra när jag fått det.

(Kanske läkning drar lite extra på resurserna?)
 
(nu har jag inte läst tråden igen, illa men) Jag är långtråkig och frågar som vanligt om du kollat järnvärdena? Typ depåer, serumjärn (för jag kan bli dödstrött även om blodvärdena är typ ok. Sov mig igenom ett år av studier, Gå upp, plugga, sov, åka till studenbiblioteket plugga, sova över bänken, hem, lunch, sova sova, plugga, sova, äta middag. plugga lägga mig.)

Inte kollat järn nu men aldrig haft brist tidigare. Kan man ha järnbrist och högt blodvärde - om du vet? Jag har som vanligt ett blodvärde strax över högsta normalvärdet
 

Liknande trådar

Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 672
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Det här med vilken tid man tar Levaxin, hur funkar det för er andra som tar det? Jag konstaterade direkt att tidigaste tiden jag kliver...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 682
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Är så vansinnigt trött på att alltid vara trött. Hur blir man pigg? Eller i alla fall lite normalpigg? Jag tycker att jag har gjort rätt...
2
Svar
22
· Visningar
2 767
Senast: Minett
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp