Trött vid pälssättning

Problematisk

Trådstartare
Jag upplever båda hästarna, men framförallt den stora, som lite trötta och loja såhär i pälssättningstider. De är friska och krya, i adekvat kondition, träckprovade osv och ligger på foderstat med lite proteinöverskott.
Förutom att raka (jag vill helst vänta några veckor till med det), finns det något att göra för att "boosta" lite? Vet att många ger B-vitamin men att det samtidigt inte finns några belägg för att det faktiskt har effekt. Kan man ge nåt annat? Finns det nån poäng med att öka proteinet ytterligare? Eller nåt annat att ge, eller göra?
 
Jag upplever båda hästarna, men framförallt den stora, som lite trötta och loja såhär i pälssättningstider. De är friska och krya, i adekvat kondition, träckprovade osv och ligger på foderstat med lite proteinöverskott.
Förutom att raka (jag vill helst vänta några veckor till med det), finns det något att göra för att "boosta" lite? Vet att många ger B-vitamin men att det samtidigt inte finns några belägg för att det faktiskt har effekt. Kan man ge nåt annat? Finns det nån poäng med att öka proteinet ytterligare? Eller nåt annat att ge, eller göra?

Tycker det är ovanligt att hästar blir så trötta av lite tidig pälssättning i augusti . Vad är det för hästar ? Och hur bedömer du att de står på proteinöverskott?
 
Tycker det är ovanligt att hästar blir så trötta av lite tidig pälssättning i augusti . Vad är det för hästar ? Och hur bedömer du att de står på proteinöverskott?

Definiera "så trötta"? Jag har inte sagt att de är dötrötta och ligger i ett hörn och är halvdöda, men att de känns lite trötta och loja. De är inte fullt så pigga som vanligt alltså.

Det är en 15-årig stor häst och en 25-årig ponny. De står på uträknad foderstat så jag vet att de ligger på en högre proteinkvot nu än under hela föregående vintersäsong (en kvot som då alltså passade dem bra).
 
Definiera "så trötta"? Jag har inte sagt att de är dötrötta och ligger i ett hörn och är halvdöda, men att de känns lite trötta och loja. De är inte fullt så pigga som vanligt alltså.

Det är en 15-årig stor häst och en 25-årig ponny. De står på uträknad foderstat så jag vet att de ligger på en högre proteinkvot nu än under hela föregående vintersäsong (en kvot som då alltså passade dem bra).


Du beskrev dem som trötta osv?

Jag svarade utifrån det. Och undrade hur du vet foderstaten osv? Går de inte ute på bete större delen av dygnet ?
 
Du beskrev dem som trötta osv?

Jag svarade utifrån det. Och undrade hur du vet foderstaten osv? Går de inte ute på bete större delen av dygnet ?

Ja, jag beskrev dem som "lite trötta och loja", när du sedan skrev att du inte tycker hästar brukar "bli så trötta av lite tidig pälssättning" tyckte jag det lät som att du tror de är betydligt tröttare än, just, "lite trötta och loja".

Nej, de går inte på bete större delen av dygnet.
 
Ja, jag beskrev dem som "lite trötta och loja", när du sedan skrev att du inte tycker hästar brukar "bli så trötta av lite tidig pälssättning" tyckte jag det lät som att du tror de är betydligt tröttare än, just, "lite trötta och loja".

Nej, de går inte på bete större delen av dygnet.

Nä - jag skrev att jag inte upplever att hästar generellt blir så trötta av pälssättning på höstkanten .
 
Nä - jag skrev att jag inte upplever att hästar generellt blir så trötta av pälssättning på höstkanten .

Då feltolkade jag hur du uttryckte dig, skönt att vi klarat upp det :up: Du har inga tips, tankar eller input att komma med, utifrån frågeställningen? Att hästar i din närhet inte brukar påverkas av pälssättning är ju skönt för dem/dig/er, men hjälper liksom inte mig 🙃
 
Då feltolkade jag hur du uttryckte dig, skönt att vi klarat upp det :up: Du har inga tips, tankar eller input att komma med, utifrån frågeställningen? Att hästar i din närhet inte brukar påverkas av pälssättning är ju skönt för dem/dig/er, men hjälper liksom inte mig 🙃

Nä alltså jag har nog svårt att komma med tips sålänge det inte är helt fastställt att det verkligen är just pälsättningen som orsakar det du upplever. Brukar försöka vara restriktiv med råd som handlar om hästhälsa/status på sociala media när inga konkreta diagnoser finns osv ...
 
Nä alltså jag har nog svårt att komma med tips sålänge det inte är helt fastställt att det verkligen är just pälsättningen som orsakar det du upplever. Brukar försöka vara restriktiv med råd som handlar om hästhälsa/status på sociala media när inga konkreta diagnoser finns osv ...

Så ditt syfte med att svara i tråden var att...?
Det är klart det inte är helt fastställt att det beror på pälssättning, jag har inte åkt till klinik för helkroppsröntgen, massvis med blodprov och så vidare med hästar som, förutom lite trötta, är fräscha och som vanligt. I synnerhet gör jag inte det när tröttheten sammanfaller i tid med pälssättning och jag är den enda som märker nån skillnad på dem i beteende, det är inga stora förändringar med andra ord.
 
@Problematisk jag vet inte varför du är så otrevlig i tonen .

Mitt syfte? Det var att reflektera över det du uttryckte, att är det verkligen pälssättningen . Utifrån det svarade jag att det inte alls är säkert och ställde frågor utifrån det.
 
@Problematisk jag vet inte varför du är så otrevlig i tonen .

Mitt syfte? Det var att reflektera över det du uttryckte, att är det verkligen pälssättningen . Utifrån det svarade jag att det inte alls är säkert och ställde frågor utifrån det.

Nåja, nu svarade du ju inte att det inte alls är säkert att det beror på pälssättning utan att du inte tycker hästar brukar bli så trötta av pälssättning och har kommit med frågor (inlägg #2 och #4), utan att ens ha för avsikt att komma med några relevanta svar (#8). Så jag förstår inte riktigt varför du slösar din tid?

Annars vill jag i all vänlighet ge dig ett tips. Vill du lyfta en fråga kan du testa att skriva den frågan. Till exempel "Är du säker på att det beror på pälssättningen? Det skulle inte kunna bero på x eller y, eller har du kollat upp z?" Det blir tydligare då än om du bara kommer med frågor och sedan skriver att du brukar vara restriktiv med att ge råd. Det kan lätt tolkas som en ganska dryg attityd.
 
@Problematisk vad olika man kan se det ang attityd osv .

Jag avböjer att allmänt diskutera sättet folk skriver på osv. Det är nog klokast att du helt enkelt inte svarar på inlägg du inte gillar om det har att göra med sättet du anser folk skriver på .
 
Egentligen finns det inget att göra nu utan man får kanske dra ner lite på kraven och låta dem ha lite ledigt bara men till nästa år kan du höja proteinet (över deras individuella behov alltså) med ca 10% inför pälssättningen. Pälsen börjar tillverkas några månader innan fällningen så om du höjer två-tre månader innan de vanligtvis börjar fälla så har du gjort vad du har kunnat. Att man vanligtvis inte märker av pälssättning/fällning på hösten beror just på det enorma proteinöverskott hästar som går på bete får jämfört mot när vinterpälsen fälls så att höja proteingivan kan vara en väg. Dock är det viktigt, jätteviktigt, att när man ger ett proteinöverskott så ska det komma ifrån grovfoder och inte kraftfoder. Att ge överskott av protein från kraftfoder kan ge magproblem istället.

Annars är det det vanliga. Se till att proteinet är fullvärdigt och innehåller tillräckligt med lysin. Att hästarna får tillräcklig och balanserad mängd mineraler och att ge e-vitamin när den huvudsakliga födan inte består av färsk gräs.
 
Prova med b-vitamin och se om du märker ngn skillnad. Ta annars ett blodprov så det inte är pga ngn fästingsjukdom eller liknande.
 
Senast jag googlade så stod det främst om protein + omega 3, så tex rapsolja eller linfröoöja kan vara ett bra tillskott också utöver proteinet.
 
Jag upplever båda hästarna, men framförallt den stora, som lite trötta och loja såhär i pälssättningstider. De är friska och krya, i adekvat kondition, träckprovade osv och ligger på foderstat med lite proteinöverskott.
Förutom att raka (jag vill helst vänta några veckor till med det), finns det något att göra för att "boosta" lite? Vet att många ger B-vitamin men att det samtidigt inte finns några belägg för att det faktiskt har effekt. Kan man ge nåt annat? Finns det nån poäng med att öka proteinet ytterligare? Eller nåt annat att ge, eller göra?
Går de på bete? Mina går på bete så svårt att veta vad och hur mycket de får i sig egentligen, men jag tycker det låter som att du är på god väg som ligger lite på proteinöverskott, kanske du bör lägga dig lite över på energi också? Mina får extra tillskott i form av lusern just eftersom jag inte vet exakt vad betet innehåller. Men jag misstänker att det är i minsta laget vad gäller protein. Ridhästen får även lite havre upptill.
Extra salt kan behövas om de svettas mycket när man rider/tränar sommartid.
 
Jag upplever båda hästarna, men framförallt den stora, som lite trötta och loja såhär i pälssättningstider. De är friska och krya, i adekvat kondition, träckprovade osv och ligger på foderstat med lite proteinöverskott.
Förutom att raka (jag vill helst vänta några veckor till med det), finns det något att göra för att "boosta" lite? Vet att många ger B-vitamin men att det samtidigt inte finns några belägg för att det faktiskt har effekt. Kan man ge nåt annat? Finns det nån poäng med att öka proteinet ytterligare? Eller nåt annat att ge, eller göra?
Mina går fortfarande ute dygnet runt och jag upplevde den äldsta som något avslagen. Har börjat ge henne ett halvt kilo havre efter ridning och senaste dagarna har hon varit mer sig själv igen. Piggelinpiggelin
Det går ju åt mycket energi och proteiner att skapa ny päls så inte så konstigt om de blir lite påverkade.
 
Jag tycker att våra hästar (islandshästar) mest påverkas av pälssättningen om det samtidigt är varmt (som nu). De får ju rejält med päls, som börjar växa (synligt) i augusti och fortsätter växa fram till jul/nyår ungefär. Vi brukar klippa för första gången på säsongen nu ungefär (mellanting mellan halvklippning o spårklippning) och det gör dem i allmänhet pigga igen. Gammelhästen (som nu är såld) brukade också få lusern från mitten av augusti, han föll ur annars (och blev trött). Stoet vi har nu klarar sig bra på betet med en mindre kraftfodergiva + mineraler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 015
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 438
Senast: lady_vip
·
Kropp & Själ Förra sommaren fick jag en stor röd ring på en som visuellt konstaterades som borrelia. Gick till läkare, fick utskrivet kåvepenin i 10...
Svar
19
· Visningar
4 162
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp