Trött, vilka prover ska jag ta?

Det kunde varit jag som skrev detta! Jag har inga bra förslag, jag har kollat blodet flera gånger. Först var det järnet, och visst är jag piggare nu men fortfarande trött och får tröttattacker (då har det hänt att jag somnat på jobbet till och med)
Tjuvkikar på tråden och snor med mig förslag. :)


Jag somnar på jobbet rätt regelbundet men har inte tänkt på att det kan vara kopplat till någon brist...

Sover du ordentligt på nätterna?
 
Tränar du? Ju mindre jag rör mig desto degigare och tröttare blir jag. Sen jag bytte jobb från ett hårt fysiskt krävande utejobb till ett mer mentalt krävande inomhusjobb har jag märkt att jag blivit mycket degigare. Sover sämre, är tröttare osv. Har snart varit där ett år och har insett att jag måste börja träna på min fritid, vilket jag inte behövde på mitt förra jobb. Mina närmsta kollegor säger samma sak, båda två tränar på fritiden för att hålla sig pigga, den ena gymmar ordentligt och den andra springer och cyklar.

Ganska kort efter att jag bytter jobb så gick även min hund bort vilket gjorde att jag var ute och rörde mig ännu mindre, kaka på kaka helt enkelt.
 
Tränar du? Ju mindre jag rör mig desto degigare och tröttare blir jag. Sen jag bytte jobb från ett hårt fysiskt krävande utejobb till ett mer mentalt krävande inomhusjobb har jag märkt att jag blivit mycket degigare. Sover sämre, är tröttare osv. Har snart varit där ett år och har insett att jag måste börja träna på min fritid, vilket jag inte behövde på mitt förra jobb. Mina närmsta kollegor säger samma sak, båda två tränar på fritiden för att hålla sig pigga, den ena gymmar ordentligt och den andra springer och cyklar.

Ganska kort efter att jag bytter jobb så gick även min hund bort vilket gjorde att jag var ute och rörde mig ännu mindre, kaka på kaka helt enkelt.
Nej, jag tränar inte, men är ute med hunden, har egen lösdrift som jag fixar med, rider osv. Så ingen regelrätt träning, men mycket rörelse. Vintertid blir det lite mindre, men mellan 8-9000 steg/dag. Sommartid snittar jag nog mellan 10-11 000 steg.
När jag inte pluggar har jag jobb med mycket rörelse.

Jag sover jättebra!

Men efter 18 så är jag färdig. Varje dag, oavsett aktivitet. Har jag en dag där jag är igång hela dagen, då är jag helt slut hela dagen efter istället.
 
Har du kollat Järndepåerna? De behöver inte vara bra för att HB ligger bra :)
Mitt HB var perfekt men jag hade jättelåga depåvärden.

Lånar för att fråga... Hur går man till väga för att få järndepåerna kollade?
Jag har tidigare haft i stort sett tomma järndepåer och ändå ok Hb. Har lååång historia av järnbrist bakom mig.
För några år sedan bestämde en läkare att järnbristen var pga riklig mens, jag började med p-piller och mensen försvann. Sedan dess har de bara kollat Hb. Jag har sagt till att jag tidigare HAR haft helt ok Hb men uselt i järndepåerna, men får inte järnet kollat. "Vi börjar med Hb, det går ner om depåerna är tomma" och så är Hb ca 115 och de är nöjda med det.
Jag gav upp för typ ett år sedan och har helt enkelt skitit i det, men den här tråden påminde mig om det och att jag borde försöka få järndepåerna kollade. Men hur gör man när de envisas med att Hb räcker? :crazy:
 
Lånar för att fråga... Hur går man till väga för att få järndepåerna kollade?
Jag har tidigare haft i stort sett tomma järndepåer och ändå ok Hb. Har lååång historia av järnbrist bakom mig.
För några år sedan bestämde en läkare att järnbristen var pga riklig mens, jag började med p-piller och mensen försvann. Sedan dess har de bara kollat Hb. Jag har sagt till att jag tidigare HAR haft helt ok Hb men uselt i järndepåerna, men får inte järnet kollat. "Vi börjar med Hb, det går ner om depåerna är tomma" och så är Hb ca 115 och de är nöjda med det.
Jag gav upp för typ ett år sedan och har helt enkelt skitit i det, men den här tråden påminde mig om det och att jag borde försöka få järndepåerna kollade. Men hur gör man när de envisas med att Hb räcker? :crazy:
Låter knäppt, jag har tagit blodprover ett gäng gånger och min läkare kollade alltid depåerna. Hon tyckte att de nästan var ännu intressantare. Jag har ochså galet riklig mens och hon tyckte att depåerna är ännu viktigare när man har det så. Läkaren jag hade innan var dock man och vägrade kolla järndepåer eller järn, trots att jag var hos honom flertalet gånger eftersom jag var oavbrutet förkyld och trött, flåsig, tappade koncentrationen mm.
Min nuvarande läkare sade vid femte provet att jag måste haft järn/blodbrist i ett och ett halvt år eftersom jag hade så svårt att fylla depåerna.
 
Lånar för att fråga... Hur går man till väga för att få järndepåerna kollade?
Jag har tidigare haft i stort sett tomma järndepåer och ändå ok Hb. Har lååång historia av järnbrist bakom mig.
För några år sedan bestämde en läkare att järnbristen var pga riklig mens, jag började med p-piller och mensen försvann. Sedan dess har de bara kollat Hb. Jag har sagt till att jag tidigare HAR haft helt ok Hb men uselt i järndepåerna, men får inte järnet kollat. "Vi börjar med Hb, det går ner om depåerna är tomma" och så är Hb ca 115 och de är nöjda med det.
Jag gav upp för typ ett år sedan och har helt enkelt skitit i det, men den här tråden påminde mig om det och att jag borde försöka få järndepåerna kollade. Men hur gör man när de envisas med att Hb räcker? :crazy:
Jag ringde VC och sa att jag var trött och då kollade dom bland annat järndepåerna. Inget jag frågade om.
 
Låter knäppt, jag har tagit blodprover ett gäng gånger och min läkare kollade alltid depåerna. Hon tyckte att de nästan var ännu intressantare. Jag har ochså galet riklig mens och hon tyckte att depåerna är ännu viktigare när man har det så. Läkaren jag hade innan var dock man och vägrade kolla järndepåer eller järn, trots att jag var hos honom flertalet gånger eftersom jag var oavbrutet förkyld och trött, flåsig, tappade koncentrationen mm.
Min nuvarande läkare sade vid femte provet att jag måste haft järn/blodbrist i ett och ett halvt år eftersom jag hade så svårt att fylla depåerna.

Ja, jag tycker också det är knäppt... Men orkade inte hålla på och tjata så jag gav upp.

Jag ringde VC och sa att jag var trött och då kollade dom bland annat järndepåerna. Inget jag frågade om.

Det är ju så man VILL att det ska fungera! Jag har som sagt haft järnbrist till och från i många år, så jag känner igen den tröttheten och orkeslösheten som jag får när järnet är lågt. Trots det, ingen koll av depåer utan bara Hb och sen förklaras tröttheten med annat.
 
T3, T4, TSH och TPO-ak

Skulle jag be om att få ta. Man brukar dock få bråka en hel del för att få igenom dom, om man inte har någon bakomliggande sjukdom som tex. diabetes.

Proverna är för sköldkörteln.
 
T3, T4, TSH och TPO-ak

Skulle jag be om att få ta. Man brukar dock få bråka en hel del för att få igenom dom, om man inte har någon bakomliggande sjukdom som tex. diabetes.

Proverna är för sköldkörteln.
Jag ska kolla vilka dom har tagit, jag har bara fått veta att sköldkörteln är okej. Tack!
 
Du kan ha dålig kvalité på sömnen, utan att du själv märker det. Det kan vara för lite djupsömn, och/eller många små uppvak som du inte kommer ihåg, så att du inte återhämtar dig tillräckligt under natten.

Du tar inte någon medicin som kan ge biverkningar?
 
Säger oxå B12,jag var helt slut,hjärnan funkade men det blev inget gjort och när jag gjorde det som måste göras som häst o hundägare så var jag helt slut.
Nu visade även proverna att jag hade ett HB på 72 och det var ju inte så bar heller.
 
Du kan ha dålig kvalité på sömnen, utan att du själv märker det. Det kan vara för lite djupsömn, och/eller många små uppvak som du inte kommer ihåg, så att du inte återhämtar dig tillräckligt under natten.

Du tar inte någon medicin som kan ge biverkningar?
Jag har tidigare haft någon app som mätte sömnen, vet inte kvalitet på den appen, men den visade att det var bra. Har inga problem att vakna och kliva upp på morgonen, får jag sova mina 7-8 timmar är jag pigg stor del.av dagen. Inga mediciner, förutom p-piller.
Jag har liknande erfarenhet, det finns ett par trådar här med mina funderingar i ämnet.
Trötthet som inte går att vila bort, alla tagna prover är bra = mitt emellan gränsvärdena när det finns 2 och med god marginal om det bara finns ett gränsvärde.

Petar in ett par länkar, kanske kan ni hitta något matnyttigt i någon av dem...
https://www.bukefalos.se/threads/sjuklig-troetthet.1457242/
https://www.bukefalos.se/threads/cfs-me.1449627/
Jag ska gå in och läsa, men bara utifrån trådnamnen så tror jag inte jag har me/cfs. Fast då är det ju ändå "kört". Jag vill hitta en fysisk brist som jag kan "laga". :p
Säger oxå B12,jag var helt slut,hjärnan funkade men det blev inget gjort och när jag gjorde det som måste göras som häst o hundägare så var jag helt slut.
Nu visade även proverna att jag hade ett HB på 72 och det var ju inte så bar heller.
Tack!
 
Lånar för att fråga... Hur går man till väga för att få järndepåerna kollade?
Jag har tidigare haft i stort sett tomma järndepåer och ändå ok Hb. Har lååång historia av järnbrist bakom mig.
För några år sedan bestämde en läkare att järnbristen var pga riklig mens, jag började med p-piller och mensen försvann. Sedan dess har de bara kollat Hb. Jag har sagt till att jag tidigare HAR haft helt ok Hb men uselt i järndepåerna, men får inte järnet kollat. "Vi börjar med Hb, det går ner om depåerna är tomma" och så är Hb ca 115 och de är nöjda med det.
Jag gav upp för typ ett år sedan och har helt enkelt skitit i det, men den här tråden påminde mig om det och att jag borde försöka få järndepåerna kollade. Men hur gör man när de envisas med att Hb räcker? :crazy:
Har också erfarenhet av läkare som inte tar ferritin...

Man får byta läkare /och/eller vårdcentral tills man kommer till någon som lyssnar..
 
Man kan inte kolla den ordentligt utan att ta de tester som faktiskt behövs för det. Sjukvården håller hårt i vissa av dessa tester, av någon anledning.
Liten kommentar från mig som jobbar som läkare på vårdcentral. TPO-antikroppar behövs inte kollas, om man inte har konstaterat tecken till hypotyreos när man tagit TSH och fT4. 10-15 % av friska har nämligen förhöjda nivåer. Så ett förhöjt värde på detta om de övriga är normala tyder inte på sköldkörtelsjukdom. (Däremot har man en högre risk att drabbas i framtiden.)
 
Man kan inte kolla den ordentligt utan att ta de tester som faktiskt behövs för det. Sjukvården håller hårt i vissa av dessa tester, av någon anledning.
”Av någon anledning” är ju att inte slösa skattemedel på dyra prover utan indikation.
Det vore ju rent tjänstefel om läkarna bara ordinerade prover hej vilt utan att först bedöma att det finns goda skäl att ta just det provet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp