Kropp & själ Trött, vilka prover ska jag ta?

#61
En fundering.
Prova att få upp din puls rejält under iallafall 15 minuter några gånger i veckan. Högre puls än en rask promenad ger. Hård träning i minst 15 minuter läker hjärnan har en kunnig läkare sagt. Dessvärre kommer jag inte ihåg hur hög puls man behöver ha. Kanske 150?
 
Gillanden: tgd
#62
En fundering.
Prova att få upp din puls rejält under iallafall 15 minuter några gånger i veckan. Högre puls än en rask promenad ger. Hård träning i minst 15 minuter läker hjärnan har en kunnig läkare sagt. Dessvärre kommer jag inte ihåg hur hög puls man behöver ha. Kanske 150?
Det har jag inte provat, dock gör jag tyngre aktiviteter med jämna mellanrum, skottade ett tak häromdagen. Brukar bara bli mer slut fortare, så det känns bakvänt. Har sprungit någon kortare sträcka och det brukar tömma mig mer och snabbare. :cautious: men ska till läkaren på torsdag, vi får se vad hen säger. Tack för ditt svar!
 
#63
Det har jag inte provat, dock gör jag tyngre aktiviteter med jämna mellanrum, skottade ett tak häromdagen. Brukar bara bli mer slut fortare, så det känns bakvänt. Har sprungit någon kortare sträcka och det brukar tömma mig mer och snabbare. :cautious: men ska till läkaren på torsdag, vi får se vad hen säger. Tack för ditt svar!
Jag var också skeptisk tills jag provade. Deg ska vara rejält jobbigt, inte bara jobbigt. Monotont är bra, så du inte behöver använda hjärnan i onödan.
 
#64
Jag var också skeptisk tills jag provade. Deg ska vara rejält jobbigt, inte bara jobbigt. Monotont är bra, så du inte behöver använda hjärnan i onödan.
Skotta tak är rejält jobbigt. Jag kämpade tills jag inte orkade mer. Fick vila som resultat och orkade inte mer den dagen. Har tömt mig rejält vid fler tillfällen med samma resultat.
Hur många gånger utförde du sån aktivitet innan du märkte en förbättring?
 
#65
Jag sover 7-8h. Sover bra och gott. Behöver åka till skolan typ 3-4 dagar i veckan, övriga dagar kan jag ta sovmorgon om jag behöver, vilket jag oftast inte gör.
Jag äter lite kolhydrater, för det mår jag inte bra av, magen fungerar sämre och jag blir sockersugen osv. Så bra som jag mår av maten just nu är det en stund sen.
Vilka åtgärder menar du? Jag slutade jobba och började plugga för att få mer tid att återhämta mig. Pluggar en väldigt slapp linje, behöver nästan inte görs något hemma. Så ingen stress nästan.
Gick någon kbt-stress-behandling och gick hos psykolog när jag var utmattad. Inget övrigt.
Jag är också världens tröttaste människa. Kan sova typ jämt om jag hade fått göra det. Men jag gav upp att jobba dagtid kl 8-17 och började jobba natt istället. Jag mår mycket bättre nu, även om jag fortfarande är trött. Jag är helt enkelt inte gjord att jobba dagtid och att känna mig sådär bunden som ett heltidsjobb på dagen innebär. Man är ju aldrig ledig liksom.

En annan grej som jag lärde mig när jag gick i terapi var att jag måste göra någonting som ger energi. Tuffar jag bara på i rutinen hemma med djur, hästar och måsten så blir jag mer håglös än när jag har roliga saker att se fram emot och gör saker som ger energi. Vad gör du för saker som ger energi? Ett tråkigt liv blir lätt trött och håglöst.
 
#66
Jag är också världens tröttaste människa. Kan sova typ jämt om jag hade fått göra det. Men jag gav upp att jobba dagtid kl 8-17 och började jobba natt istället. Jag mår mycket bättre nu, även om jag fortfarande är trött. Jag är helt enkelt inte gjord att jobba dagtid och att känna mig sådär bunden som ett heltidsjobb på dagen innebär. Man är ju aldrig ledig liksom.

En annan grej som jag lärde mig när jag gick i terapi var att jag måste göra någonting som ger energi. Tuffar jag bara på i rutinen hemma med djur, hästar och måsten så blir jag mer håglös än när jag har roliga saker att se fram emot och gör saker som ger energi. Vad gör du för saker som ger energi? Ett tråkigt liv blir lätt trött och håglöst.
Jag är verkligen ingen nattmänniska, vara vaken efter 23 är plågsamt :laugh:

Jag har ett fantastiskt liv! Älskar min gård, min sambo och mina hästar. Min ridhäst är gladast i världen och jag skrattar ofta högt när jag rider. Vi brukar laga god mat och ha mysiga middagar. Jag trivs med rutiner, det mår jag bra av.

Det är svårare att hitta negativa saker. Det är tråkigt att städa, långt att pendla till universitet typ. Trist när det är dåligt väder, vanliga grejer alltså.

Jag har ingen depression, ångest eller sömnproblem.

Så jag vill verkligen få det till något fysiskt fel.
 
#67
Skotta tak är rejält jobbigt. Jag kämpade tills jag inte orkade mer. Fick vila som resultat och orkade inte mer den dagen. Har tömt mig rejält vid fler tillfällen med samma resultat.
Hur många gånger utförde du sån aktivitet innan du märkte en förbättring?
Redan efter första gången kände jag mig inte trött i huvudet efteråt, snarare tvärtom. Bara man får upp pulsen riktigt högt. Den långsiktiga effekten är så krypande att det är svårt att säga, där litar jag bara på att det vetenskapen säger är rätt.
 
#68
Kom just hem från VC. Tog upp alla tips här, läkaren gick med på att testa b12, zink och kortisol, det var dock testat normalt 2016.

Det enda läkaren kunde komma med: "du kanske kan prova meditera".

:meh:
 
#69
Det har jag inte provat, dock gör jag tyngre aktiviteter med jämna mellanrum, skottade ett tak häromdagen. Brukar bara bli mer slut fortare, så det känns bakvänt. Har sprungit någon kortare sträcka och det brukar tömma mig mer och snabbare. :cautious: men ska till läkaren på torsdag, vi får se vad hen säger. Tack för ditt svar!
Läs/lyssna på Hälsa på recept: Träna smartare, må bättre, lev längre av Anders Hansen och Carl Johan Sundberg. De förklarar på ett begripligt sätt vad pulshöjande träning gör för vårt välmående, ur många aspekter som att skapa energi, förbättra sömn, förbättra minne och koncentrationsförmåga och mycket mer. Intressant och hoppfull tycker jag :)
 
#70
Läs/lyssna på Hälsa på recept: Träna smartare, må bättre, lev längre av Anders Hansen och Carl Johan Sundberg. De förklarar på ett begripligt sätt vad pulshöjande träning gör för vårt välmående, ur många aspekter som att skapa energi, förbättra sömn, förbättra minne och koncentrationsförmåga och mycket mer. Intressant och hoppfull tycker jag :)
Tack, hoppfull är något jag inte är just nu. :grin: kan behövas!
 
#71
@Unafraid har tvekat över att svara eftersom allt är så individuellt. Jag har mått som du under en period av mitt liv. Ungefär vid din ålder. Hade också ungefär samma arbetsbörda i stallet som du och tyckte det vore helt horribelt att lägga på ytterligare ansträngning. Jag prioriterade vila och återhämtning på min lediga tid. Allt talade för att det var det rätta.

Så här i efterhand är jag övertygad om att min kondition var för dålig för att orka med. Trots att jag hade en mkt god grundkondition. Men jag hade behövt ha en riktigt hög kondition. Mkt högre än den jag hade.

Sen åt jag även alldeles för fet mat men tyckte att jag mådde bra av den och tyckte jag var relativt viktstabil. I själva verket ökade jag mkt, mkt långsamt under perioden. Effekten är densamma idag. Fet mat gör mig tröttare sett ur ett längre perspektiv. Men det gör även tex pasta och bröd så jag kan inte överdriva det intaget. Bäst mår jag när jag äter efter tallriksmodellen i små portioner och ofta (mellanmålen är avgörande).

Konditionsträningen frigör även en massa endorfiner som jag mår riktigt, riktigt bra av. Jag blir riktigt hög på dem vilket i sig föder massor av energi.

Säger absolut inte att det är lösningen för dig. Jag hoppas du hittar vad som felas dig.
 
#72
@Unafraid har tvekat över att svara eftersom allt är så individuellt. Jag har mått som du under en period av mitt liv. Ungefär vid din ålder. Hade också ungefär samma arbetsbörda i stallet som du och tyckte det vore helt horribelt att lägga på ytterligare ansträngning. Jag prioriterade vila och återhämtning på min lediga tid. Allt talade för att det var det rätta.

Så här i efterhand är jag övertygad om att min kondition var för dålig för att orka med. Trots att jag hade en mkt god grundkondition. Men jag hade behövt ha en riktigt hög kondition. Mkt högre än den jag hade.

Sen åt jag även alldeles för fet mat men tyckte att jag mådde bra av den och tyckte jag var relativt viktstabil. I själva verket ökade jag mkt, mkt långsamt under perioden. Effekten är densamma idag. Fet mat gör mig tröttare sett ur ett längre perspektiv. Men det gör även tex pasta och bröd så jag kan inte överdriva det intaget. Bäst mår jag när jag äter efter tallriksmodellen i små portioner och ofta (mellanmålen är avgörande).

Konditionsträningen frigör även en massa endorfiner som jag mår riktigt, riktigt bra av. Jag blir riktigt hög på dem vilket i sig föder massor av energi.

Säger absolut inte att det är lösningen för dig. Jag hoppas du hittar vad som felas dig.
Jag är jättetacksam för alla inlägg!
 
#75
Jag har tagit på sköldkörtel, allmän blodstatus och järn.
Ska ta zink, kortisol och b12 nästa vecka.

Svaret hittils är "du har inte provat meditera" :meh:
Faktum är att efter jag la in meditation och mycket lugna yoga pass så for mitt konditionsvärde VO2max upp flera hack! Med enbart löpträning tre gånger i veckan hände inget sånt.
 

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

  • Jag saknar mig själv

Radannonser

  • Underbart fuxsto stäljes.

Hästnyheter

Bukefalos

  • Krasch i Chrome
Upp