Trofiska nivåer (Ekologifråga)

Idas

Trådstartare
Kära Buke, jag är förvirrad! Överallt står det olika. Vilka trofiska nivåer finns egentligen i ett ekosystem?

Producent, Primärkonsument, Sekundärkonsument, Toppkonsument?

Vissa skriver även tredjehandskonsument och fjärdehandskonsument, varför nämns de bara ibland?

Nämn jättegärna exempel på en art inom varje kategori också :)
 
Sv: Trofiska nivåer (Ekologifråga)

Ett ekosystem består alltid av minst två nivåer:
de som omvandlar solenergi eller kemisk energi till organiskt tillgänglig energi -> producenter ex. växter eller djurplankton
alla andra som äter andra organismer i systemet -> konsumenter

Konsumenterna kan delas in i primär-, sekundär-, tetriär (tredjehand)-konsumenter osv, beroende på hur många steg bort från producenterna de är. Den som äter producenter -> primärkonsument, den som äter primärkonsumenten -> sekundärkonsument, den som äter sekundärkonsumenten -> tetriär osv. Den art som inte blir äten av någon annan kallas ofta för toppkonsument oavsett vilket nummer i ordningen de har från producenten. Vanligen består ekosystemet av som mest tre steg efter producenten, därför omnämns sällan fler än primärkonsumenter, sekundärkonsumenten och toppkonsumenten. Men man kan bara fortsätta numrera så långt upp som det behövs.

Konsumenter i sin del kan delas in i flera olika katergorier:
herbivorer -> äter endast producenter (ex. häst)
karnivorer -> äter endast andra konsumenter men inga producenter ex. uggla
omnivorer -> äter både producenter och konsumenter ex. björn.

Hoppas att det hjälpte :)
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 165
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 352
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 734
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp