Troligen oseriös uppfödare, tips tack!

Att ungarna inte var försäkrade nu, behöver inte tyda på oseriös uppfödare. Det är kanske ett val tidigare köpare gjort.
Angående vaccinationen så blir jag lite vimsig. Grundvaccinationen består av 2 sprutor som små, åtminstone SVERAK kräver att båda dessa är gjorda innan försäljning. Sen ska dom ha en booster vid 1 års ålder, den görs ju av köparen. Boostern har inget med uppfödaren att göra.
 
Hej och tusen tack för ert engagemang!

Jag ber om ursäkt för att jag har varit lite otydlig med vissa saker, jag ska försöka förtydliga.

Jag har INTE haft kontakt med uppfödaren och känner inte till hur katterna växte upp hos uppfödaren, det var hos första ägaren de mestadels bodde i ett badrum.

Uppfödaren har (visserligen ganska sent) gett kattungarna den första sprutan, och sålde dem sedan strax innan 12 veckors ålder. Det var den första ägaren som inte gett den ena katten den andra sprutan. När de köpte katterna från uppfödaren var de inte försäkrade. När jag tog över dem var de inte heller försäkrade. Men det är egentligen inte det som är mest relevant, inte heller frågan om raskatter/huskatter, utan snarare sjukdomsbilden.

Min yngsta katt har HCM, storasyster testades för ett par dagar sedan och det ser just nu bra ut ❤ men hon har ett för lågt antal vita blodceller, vilket enligt veterinären tyder på någon form av leukemi, vilket kanske fåtts i ung ålder. Men hon har testat negativt för Felv, så vi får se.

Jag är inte ute efter kompensation från uppfödaren eller så. Det jag främst bryr mig om är hälsan hos kommande kullar. HCM är en fruktansvärd sjukdom som ger lidande för ägaren men framförallt för katten. Nu hade jag tur som upptäckte det tidigt och kan både anpassa livet efter honom och ge honom medicin.

Att kattungar föds med allvarliga hälsoproblem är problematiskt både för dem själva och deras ägare. Det är just det jag undrar om det går att undvika framåt sett. Som jag själv ser det kan jag göra två saker: Hålla koll på antalet kullar som föds, och hålla koll på om andra köpt från samma uppfödare. Och ev anmäla utifrån det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag börjar från början: förra veckan la jag märke till att vår honkatt på två år började slicka på golven hemma. Trodde att det bara var...
Svar
13
· Visningar
2 632
Senast: supersonic
·
Övr. Katt Vad trött jag blir på allt skitsnack det är om raskatter. Kan ni inte ta reda på fakta innan ni häver ur er saker? ALLA problem som...
Svar
18
· Visningar
1 893
Senast: Generalen
·
Övr. Katt Detta inlägg kommer innehålla massa möjliga och omöjliga frågor, så nu får ni en liten varning för det innan ni börjat läsa ;) Jag...
Svar
17
· Visningar
1 689
Senast: Vagis
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 859
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp