Trolla med rester

Mimsan

Trådstartare
Min mamma brukar kallas Matresternas Okrönta Drottning - hon har alltid varit en jäkel på att sno ihop nya rätter av gamla, d v s gårdagens middag. Jag har gått i hennes skola och försöker trolla på egen hand om inspirationen kommer och sträcker sig längre än att ta det som finns och värma upp.
Köttfärssåsen blir basen i en paj, finns kall potatis skivar jag den och gör en slags köttfärslåda. Överbliven pasta blir en mumsig frittata o s v.

Jag tycker det är kul att lära av andra, så vilka är era specialare? :d
 
Sv: Trolla med rester

Jag brukar göra en pastasås om det blir rester kvar när vi har ätit lammstek med svampsås.

Resterna av lammsteken tärnas och fylls ut med lite snabbfräst prociotto, lite hackad lök och kanske några hackade svampar. Såsen värms upp och så häller man i lamm, prociotto, svamp m.m. Man kan behöva späda med lite grädde. Riv ned lite färska örter på slutet. Det serveras sedan med pasta och riven parmesan tillsammans med vinet som eventuellt blev över.

Överbliven potatis brukar jag göra gratäng/pudding på. Favoriten är en laxpudding som fanns med i DN omkring förra julen. Perfekt om man har några skivor rökt eller gravad lax över.

Ren pasta brukar aldrig bli över här hemma eftersom vi alltid serverar pasta och såsen ihopblandade. Däremot, om det blir en pastarätt över, t.ex. Pasta al arrabiata så brukar jag lägga det i en liten form, hälla över lite grädde eller tomatsås. Därefter blandar jag riven parmesan och blanda det med resterna av mollican och strör ovanpå. Sedan gratinerar jag det i ugnen.
 
Sv: Trolla med rester

Lammstek... gudars vad gott. Jag ska göra örtfylld stek i påsk. Bra tips med pastasåsen!
 
Sv: Trolla med rester

Jag är ganska dålig på att trolla med rester, men häromdagen gjorde jag tacogratäng av överbliven köttfärssås :d

i övrigt ska jag bara hålla koll på tråden och kanske få lite tips :D
 
Sv: Trolla med rester

Rester ger jag till hundarna.:angel: Tycker ofta inte det är lönt att spara, får kanske börja tänka om.
 
Sv: Trolla med rester

Jag hörde på Meny på P1 för någon vecka sedan. En krönikör tipsade om en nyutkommen bok om just tips på vad man gör av rester.
Jag missade givetvis att skriva upp både titel och författare, men har för mig att det var något typ "Restresan" författaren hade gett ut den på eget förlag.

Någon som vet vilken bok det handlade om?

I sammanhanget tog krönikören upp det faktum att 25 procent av all mat slängs i Sverige. Då var även butikers släng inblandat. Slöseri!

Piggy
som försöker bli mer miljömedveten
 
Sv: Trolla med rester

jag har ju alltdi lätt dåligt samvete för tat jag har en Van-dvs en som drar 2 l/mil.
sedan börjar jag funder apå hur mkt jag egentigen försör miljön..
Jag kör den kansk een gång/vecka osm mest,jag går til stallet,har bara 1,4 km.
skal montera in motorvärmar ei den också hade jag tänkt.
Jag komposterar väldigt mycket,men ärligt talat så blr dte inet så mkt rester över här,antingn äter jag eller hundarna upp dem eller så går de direkt till komposten,hästarna eller senare nu kaninerna.

så hushållskompost är försvinnand elite,likaså sopor.
tvättar gör vi mkt däremot,pga min allergi,men vädrar också kläder o sngklädre varje dag tex.

nu skal jag fixa regnvattentunnor i år.
min syster har rekord i att anävnda lite vatten,hon duschar viserligen på jobbet,men hemam gör hon åt 6 liter/dygn,och et mest adär är regnvatten!
 
Sv: Trolla med rester

Överbliven pasta blir makaronilåda med vadhelst gott som finns hemma ^^

Potatis blir pytt-i-panna eller krämig bondomelett. Om det är fast potatis eller nypotatis åker resterna ner i en potatissallad.

Överbliven tacofärs och de där mjuka runda bröden blir enchiladas! Bara återupphetta färsen, i met bönor som är goda (kidney passar underbart) och kanske lite majs eller annat man gillar och som passar. Rulla in i de mjuka bröden, strö över ost, gratinera i ugnen och servera med tacosåsen och gräddfilen som också blev över!

Överbliven gravlax går till sushi, likaså med överblivna räkor :heart

Överblivet ris är gott med en smörklick och örtsalt.

Rester är bra mat! Speciellt välkryddade grytor som blir äääännu godare~ :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Bra torrfoder
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp