Trollet rymmer

Madlie90

Trådstartare
Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år.
såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag kom för att provrida honom innan köpet och ingen sa något om att han va en rymmare.

Jag har som sagt hållt på ganska länge nu, provat 4 olika elaggregat, plastpinnar träpinnar, träd, handtag/utan handtag, fler jordspett, skodd oskodd, "kedja" i grimman, 1 2 3 4 5 6 7 och 8 trådar, olika trådar allt ifrån tunna till de tjocka polartråd, fårnät, fri tillgång på hö, sällskap, trä runt hagen. daglig motion.

Jag har till och med provat att begränsa honom att gå till de partier i hagen där jag ser han rymmer mest. Alltså haft en hage i hagen.

på kameran ser jag olika tillvägagångssätt, tråden var hög på ett ställe, där smet han under och slet då upp stolpen, ett annat ställe är tråden låg så han får över huvudet, där sprang han rakt igenom, ett hörn, där hopp/sprang han över, ett ställe mot grinden satt jag trä plankor för han haft sönder tråden, men då sprang han rakt igenom trät istället, och de resulterade i att där nu är 2 trådar 50 cm ifrån träribborna. Det ser ut som hej kom och hjälp mig, men han har inte gått igenom där än. grindar kan inte ha handtag för då går han igenom, han kan inte ha täcke för då går han igenom direkt.
Han kan stå på sommarbete med sitt sto, fullt med högt gräs och ändå rämma hagen för att ställa sig på grannens kortklippta bruna gräsmatta och stå där.

på kameran kan man nästan ställa klockan, vid 19:45 börjar han påvisa att han ska rymma, och tyvärr rymmer han även ur boxen inne. glömmer jag en enda dag att binda grindarna så har han snabbt petat upp den och sedan tryckt upp ladugårdsdörren så den går sönder.

man lever i en oro och press att alltid va hemma 20, och det fungerar inte nu när man är ensam och jobbar eftermiddagar varannan vecka.

För drar han med sig stoet så galloperar dom nästan alltid bort till den andra grannen med hästar, och sen förstör han även där, river deras hagar och lockar med dennes hästar.
Sen alla skador han kan dra på sig och stoet om jag tex inte skott dem nu när det är så halt ute och om inte grannen har sina skodd och mina drar väg dem. sen kör folk väldigt snabbt på vägen här med och många har noll respekt för hästarna. rymmer dom inte ditt så är der någon av mina 2 andra grannar dom far till, dessa har inga djur eller så, men dom förstör och bajsar på deras gräsmattor.
Jag har iår öppna balar utanför hagen och bal inne i hagen, men dom går sällan på balen om dom rymmer.

Han verkar inte rymma ifrån eller till något speciellt, det känns som att han kan rymma bara för han känner för det.

och jag upplever det som att det är närsomhet och på olika sätt.

dock, om han står ute fritt på gården och stoet inne i hagen rymmer han inte, men tvärt om går inte, då går han igenom.
2019-2021 stod han även med en c Ponny och den ponnyn gillade att rymma till grannen med hästar.
stoet har jag haft sen 2020, och han rymde innan det. Hon är jätte rädd för tråden, och har aldrig rymt om inte han har haft sönder hagen så pass att hon kan gå ut utan att kliva på tråden.
ponnyn behövde inte mycket övertalning för att rymma, va bara tråden lite slack hängde han på.

Och Trollet står lugnt och snällt i hagen, han kan på sig höjd ropa tillbaka om hon gnäggar, om jag tar ut stoet för att rida eller bara gå/sko osv, han rymmer heller inte under tiden jag och stoet är ute på ridturen. oavsett om vi går förbi honom i hagen eller går upp bakom ladugården så han lnte ser när vi går.

i ridning, körning och hantering är han jätte snäll och trevlig, väldigt okomplecerad, jag märker dock på honom att han inte vill bli hämtad i hagen, och min misstanke är att han tycker att han stått inne för mycket. inne är han helt lugn och cool, han ligger ofta och tittar gärna ut igenom fönstret. ibland märker jag på vintern och han stått inne att han inte vill gå ut, om han får välja så står han gärna inne i stallet på sommaren när det är mycket insekter/för varmt och på vintern om det är kallt ute.

kan någon komma med något konkret, jag har försökt lägga fram detta så väl jag kan, så att jag inte bara får en massa spekulationer utan korta raka konkreta svar som faktiskt kan hjälpa.
 
Har du provat ren metalltråd och kraftigare aggregat?
Kollat att det faktiskt är el hela vägen runt?

Ett sätt kan vara att dra en jordtråd runt hagen så hästen rör i både den och vanliga tråden om den går mot stängslet.
 
Hur många volt är det i staket och går strömmen fram överallt? Att ha favorit rymställen tycker jag låter som det kan vara klenare ström där.
 
Hur många volt är det i staket och går strömmen fram överallt? Att ha favorit rymställen tycker jag låter som det kan vara klenare ström där
Har du provat ren metalltråd och kraftigare aggregat?
Kollat att det faktiskt är el hela vägen runt?

Ett sätt kan vara att dra en jordtråd runt hagen så hästen rör i både den och vanliga tråden
Nej jag har inte provat ren metaltråd, men det ska jag absolut prova.
ja det är el hela vägen runt, iaf när jag tar på tråden och det som visas på "mätaren".
 
Nej jag har inte provat ren metaltråd, men det ska jag absolut prova.
ja det är el hela vägen runt, iaf när jag tar på tråden och det som visas på "mätaren".
Hur mycket visar mätaren?
Själv så försöker jag ha minst 5000v men lyckas inte alltid när det är väldigt torrt i backen.
 
Jag hade satsat på massor av trådar, högt och lågt, ståltråd, kanske varvat med elband för att det ska se mindre forcerbart ut. Detta hade jag använt till jag hade hunnit bygga fasta staket, av trä, metall eller vad du nu kommer över, med eltrådar mellan och över slanorna. Kanske även nät utanför, typ trädgårdsnät eller något annat småmaskigt nät som en extra hage runt om. Det sistnämnda är givetvis inte något som skulle rekommenderas officiellt pg.av skaderisker, men det kan vara effektivt.

Han har hållit på i flera år, så det är nog bara hårda bud som gäller, dvs. så nära rymningssäkert som är möjligt. Det är såklart en kostnad att sätta staket, men det är ju helt ohållbart som ni har det nu, både för Trollet och dig.
Jag hade inte heller dragit mig för att låsa in en rymmare i stallet när jag inte har möjlighet att passa honom. Om du vet att han rymmer 19.45, ställ in honom kl 18.
Och motionera honom allt vad som går, både ridning och andra aktiviteter. Många gånger rymmer hästar för att de är uttråkade och vill att nåt ska hända. Då kan det vara bra att förekomma- se till att han är så aktiverad att det blir en lättnad att få komma till hagen och vila. Att släpa med honom när du gör sysslor kan vara en grej, och passa på att ge honom lite att tänka på, typ be honom stå stilla och vänta på ditt kommando att gå, tempoväxla eller nåt annat så att han hålls aktiv. Om han är inkörd kanske någon kan köra honom några rejäla turer i veckan.

Hoppas du löser det hela snart! 🌸🐴😀
 
Nej jag har inte provat ren metaltråd, men det ska jag absolut prova.
ja det är el hela vägen runt, iaf när jag tar på tråden och det som visas på "mätaren".
Om du alls kan ta på tråden, utan att få en jättesmäll, så är det "lite ström" på tråden.

Hur många volt visar mätaren?

Hur mycket joule kan aggregatet avge i elstötarna enligt märkningen?

Hur ser jordningen ut? Hur många jordspett och hur och var är de nedslagna?

Vad "heter" elaggregatet och hur gammalt är det?

Många elaggregat avsedda för häst har väldigt svag ström och klena stötar. Ofta har man dessutom struntat i att jorda ordentligt (1 jordspett om en meter per joule), vilket gör att det inte blir ordentliga stötar.
 
Senast ändrad:
Jag hade satsat på massor av trådar, högt och lågt, ståltråd, kanske varvat med elband för att det ska se mindre forcerbart ut. Detta hade jag använt till jag hade hunnit bygga fasta staket, av trä, metall eller vad du nu kommer över, med eltrådar mellan och över slanorna. Kanske även nät utanför, typ trädgårdsnät eller något annat småmaskigt nät som en extra hage runt om. Det sistnämnda är givetvis inte något som skulle rekommenderas officiellt pg.av skaderisker, men det kan vara effektivt.

Han har hållit på i flera år, så det är nog bara hårda bud som gäller, dvs. så nära rymningssäkert som är möjligt. Det är såklart en kostnad att sätta staket, men det är ju helt ohållbart som ni har det nu, både för Trollet och dig.
Jag hade inte heller dragit mig för att låsa in en rymmare i stallet när jag inte har möjlighet att passa honom. Om du vet att han rymmer 19.45, ställ in honom kl 18.
Och motionera honom allt vad som går, både ridning och andra aktiviteter. Många gånger rymmer hästar för att de är uttråkade och vill att nåt ska hända. Då kan det vara bra att förekomma- se till att han är så aktiverad att det blir en lättnad att få komma till hagen och vila. Att släpa med honom när du gör sysslor kan vara en grej, och passa på att ge honom lite att tänka på, typ be honom stå stilla och vänta på ditt kommando att gå, tempoväxla eller nåt annat så att han hålls aktiv. Om han är inkörd kanske någon kan köra honom några rejäla turer i veckan.

Hoppas du löser det hela snart! 🌸🐴😀
Var väldigt försiktig med att använda olämpliga material, som trädgårdsnät och liknande och förse sådana med el.

Och inte ska hästen behöva stå instängd, annat än de timmar det tar att bygga en riktig hage.

Det behövs en korrekt bygg hage, med ordentliga material och flera metalltrådar avsedda för stängsel av god kvalitet.

Minst tre metalltrådar, helst fyra, nedersta tråden på 40-50 cm, och översta på ca 110 cm.
 
Jag har haft en sådan häst.
Inget hjälpte.
Han hoppade t.o.m. ut ur boxar i stall.

Jag fick lära mig att komma överens med hästen om att det var i hagen han skulle vara. Jag avsatte tid till umgänge i hagen och avbröt när han tänkte gå ut. Godis, mat, kel eller underhållning för hästen. Min häst var uttråkad och roade sig helt enkelt på egen hand. Han var svårfångad i hagen när han kände för det och hade oändligt med hyss för sig för övrigt också. En gång så hittade vi honom inne i hallen när maten hade dröjt för länge.

Man måste nog bo tillsammans med en sådan häst om det skall fungera.
 
Var väldigt försiktig med att använda olämpliga material, som trädgårdsnät och liknande och förse sådana med el.
Ja, som jag skrev är det verkligen inte en gängse rekommendation, och jag menade absolut inte att nät skulle elektrifieras. Det jag menade var en yttre stängsling med nät, utanför ett mycket rejält häststängsel. Detta enbart för den visuella effekten, och enbart för mycket svårstängslade hästar, om inget annat alternativ finns (såsom trä/metallhage med trådar).
 
Var väldigt försiktig med att använda olämpliga material, som trädgårdsnät och liknande och förse sådana med el.

Och inte ska hästen behöva stå instängd, annat än de timmar det tar att bygga en riktig hage.

Det behövs en korrekt bygg hage, med ordentliga material och flera metalltrådar avsedda för stängsel av god kvalitet.

Minst tre metalltrådar, helst fyra, nedersta tråden på 40-50 cm, och översta på ca 110 cm.

Jag kan tillägga att jag kör på 25, 50, 100 och 150cm. 40mm breda band = bra visuell, dvs mental inhägnad. Tillräckligt med jord och ström. 3 meter mellan stadigt isatta stolp.

Mitt stängsel har hållt både stora yviga åbäken och små shettisar med rymningshistorik instängda. 110cm hade de stora jag haft hoppat över efter några minuters brist på hö. Det är väldigt lågt för varmblodingar med studs i benen.

Alltför ofta har ju folk lappat och lagat fultrådar och har alltför låga stängsel med dålig ström.

Det värsta jag har sett hade dom lindat tråden direkt runt metallstolpen och ca 110cm högt, och bråkade på den ägaren vars häst rymde 😂🙈.
 
Jag kan tillägga att jag kör på 25, 50, 100 och 150cm. 40mm breda band = bra visuell, dvs mental inhägnad. Tillräckligt med jord och ström. 3 meter mellan stadigt isatta stolp.

Mitt stängsel har hållt både stora yviga åbäken och små shettisar med rymningshistorik instängda. 110cm hade de stora jag haft hoppat över efter några minuters brist på hö. Det är väldigt lågt för varmblodingar med studs i benen.

Alltför ofta har ju folk lappat och lagat fultrådar och har alltför låga stängsel med dålig ström.

Det värsta jag har sett hade dom lindat tråden direkt runt metallstolpen och ca 110cm högt, och bråkade på den ägaren vars häst rymde 😂🙈.
Vill bara tillägga att ofta så har 40mm band dålig ledning om man inte köper dyra band så ska man bygga med 40 mm och ha bra ledning så får man köpa dyrt.

När jag hade en som rymde sätte jag upp tre band på 40mm helt utan ström och sen två rep med rejält bra ström.

Så brett, Rep, brett, rep, brett.
Hästen gick inte ut mera (och slapp även att hästar smet in till min hage vilket skedde då o då)
 
Vill bara tillägga att ofta så har 40mm band dålig ledning om man inte köper dyra band så ska man bygga med 40 mm och ha bra ledning så får man köpa dyrt.

När jag hade en som rymde sätte jag upp tre band på 40mm helt utan ström och sen två rep med rejält bra ström.

Så brett, Rep, brett, rep, brett.
Hästen gick inte ut mera (och slapp även att hästar smet in till min hage vilket skedde då o då)

Det är ju billigare med bra band än häst som rymmer, gör sig illa, och behöver veterinärvård :).

Jag tycker inte att banden jag har är varken dåliga eller särskilt dyra egentligen. Betydligt billigare än polarband, fast jag skulle kunna "polarkoppla" dom om jag ville.

Dock så har jag enbart den här Fort-Knox-lösningen på torr/vinterhagen. Betet har tunnare band, men där är ju själva tillgången till gräs den starka anledningen till att ingen vill rymma. När jag åker iväg sommartid stänger jag in dom i vinterhagen med hö.
 
Det är ju billigare med bra band än häst som rymmer, gör sig illa, och behöver veterinärvård :).

Jag tycker inte att banden jag har är varken dåliga eller särskilt dyra egentligen. Betydligt billigare än polarband, fast jag skulle kunna "polarkoppla" dom om jag ville.

Dock så har jag enbart den här Fort-Knox-lösningen på torr/vinterhagen. Betet har tunnare band, men där är ju själva tillgången till gräs den starka anledningen till att ingen vill rymma. När jag åker iväg sommartid stänger jag in dom i vinterhagen med hö.
Ja men tyvärr så köper många billiga band och inte kollar hur bra ledning dom har och så går hästen ut och så går det bara runt sådär.
Ohm bör helst ligga på under 0
 
Våra kallblod hade så pass mycket ström i staketen att hela armen domnade om man var emot med handen. Aggregat för boskap.

Man klättrade INTE mellan trådarna där, inte :rofl:
 
Jag hade satsat på massor av trådar, högt och lågt, ståltråd, kanske varvat med elband för att det ska se mindre forcerbart ut. Detta hade jag använt till jag hade hunnit bygga fasta staket, av trä, metall eller vad du nu kommer över, med eltrådar mellan och över slanorna. Kanske även nät utanför, typ trädgårdsnät eller något annat småmaskigt nät som en extra hage runt om. Det sistnämnda är givetvis inte något som skulle rekommenderas officiellt pg.av skaderisker, men det kan vara effektivt.

Han har hållit på i flera år, så det är nog bara hårda bud som gäller, dvs. så nära rymningssäkert som är möjligt. Det är såklart en kostnad att sätta staket, men det är ju helt ohållbart som ni har det nu, både för Trollet och dig.
Jag hade inte heller dragit mig för att låsa in en rymmare i stallet när jag inte har möjlighet att passa honom. Om du vet att han rymmer 19.45, ställ in honom kl 18.
Och motionera honom allt vad som går, både ridning och andra aktiviteter. Många gånger rymmer hästar för att de är uttråkade och vill att nåt ska hända. Då kan det vara bra att förekomma- se till att han är så aktiverad att det blir en lättnad att få komma till hagen och vila. Att släpa med honom när du gör sysslor kan vara en grej, och passa på att ge honom lite att tänka på, typ be honom stå stilla och vänta på ditt kommando att gå, tempoväxla eller nåt annat så att han hålls aktiv. Om han är inkörd kanske någon kan köra honom några rejäla turer i veckan.

Hoppas du löser det hela snart! 🌸🐴😀
svårt att ställa in honom 18 om jag jobbar till 22 och har en halvtimme hem.
då måste jag stänga in honom ifrån 12:30 när jag åker på jobbet, vilket ger honom c 4 timmars ute tid och då sväller benen rejält pga hans lyfangit.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: YlvaG
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 077
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp