Tror att katten är understimulerad!

Fazeem

Trådstartare
Ja, nu har problem uppstått! Jag bor på internat, som jag ska göra nu i 2,5 år till. Internatet ligger 70 mil hemifrån = katten stannar hemma med mamma.

Problemet är att mamma inte är "åh kela med katten" om jag ska säga så :cool: ... Han har alltid varit otroligt lugn och sover för det mesta, vilket alla har funnit sig i, men nu när jag kom hem över lovet så märker jag att något har hänt med honom :confused: Han är definitivt inte sig själv i alla lägen, jag tycker att han har magrat av lite, och så har han börjat klösa något förfärligt på dörren när han vill ut! Och så kan han få spel ibland och krafsa vid gångjärnen till min dörr när den är vidöppen, går runt i rummet och jamar osv. Han är inte heller ute ofta, han går ut, är ute i en sisådär 10 minuter och kommer sen in genom sin egen lucka, äter, sover ett tag, sen börjar härligheten med klösande och jamande.

När jag bodde hemma så gick jag hemifrån vid halv 8-8 de flesta dagar, och kom hem senast 4, och när jag var hemma så var det myspys med katten som gällde om han ville. Han blev då överlycklig när jag kom hem och kom då traskandes när jag kom hem, om han inte mötte mig på vägen nedanför huset eller satt vid dörren.

Jag vill såklart ta med honom till skolan, men mamma säger att det inte är rätt mot katten att flytta runt honom så, vilket jag förstår och tycker själv är helt självklart, därför accepterar jag det. Men nu börjar frågan gå upp i huvudet på mig, är det inte bättre att ta med katten ändå? Isf skulle han få åka med mig hem på loven. För mamma planerar seriöst på att flytta härifrån (radhus i inte så tätbebyggt område bredvid skogskyrkogården - stockholm), till en lägenhet, och katten har inte bott på något annat ställe än här och ute på landet! :eek: Min skola ligger mitt ute på österlen.

Annars kommer kanske mamma ta upp alternativen avliva eller skänka honom till hennes väninna (vilket jag bara inte kan acceptera, han är mitt allt!). Kisen förövrigt är en kastrerad hankatt, bondkatt, blir 7 år i år. Utekatt hela livet, vi fick honom då han var 9 veckor.

Hur ska jag göra? :cry:
 
Sv: Tror att katten är understimulerad!

Finns ens möjligheten att ta med katten? Alltså får du ha katt på internatet?
Hur stort utrymme har du? Delar du rum med någon eller har du lägenhet?

Jag tror att katten helt enkelt saknar dej.

När min son flyttade hemifrån tog det lång tid för hans katt att bli sig själv igen och hon lever upp varenda gång han kommer hem.
Då har hon ändå två kattkompisar och en hundkompis och jag är alltid hemma men det duger inte, det är inte detsamma, det är inte hennes husse.

Hon tappade också i vikt, åt dåligt och såg allmänt ledsen ut, hon började göra sina behov lite varstans och jag trodde verkligen att hon var sjuk men hennes sjukdom var saknad:(
Hon som aldrig ville gosa med någon annan än husse blev helt plötsligt gosig med alla, hon verkligen krävde gos även av folk hon inte kände och hon har alltid varit en försynt liten katt som helst legat på husses axlar och gått därifrån om någon annan har försökt klappa henne.

Jag tror att om din mamma ändå ska flytta och katten då kommer bli helt innekatt ändå så är det värt att verkligen kolla upp vilka möjligheter du har att ta med katten.
Om du har eget så kan du ju fixa diverse klätterställningar och få katten att trivas även på liten yta och du kanske kan gå ut med den i koppel?
Om det absolut inte fungerar så har du iallafall gjort ett ärligt försök och då får ni hitta en ny lösning då.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
943
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 825
Senast: Praefatio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp