Tror ni att det kommer bli brist på torv/torvmix/kutterspån/ströpellets/liknande i torkans spår?

TinyWiny

Trådstartare
Som rubriken säger, tror ni att det kommer bli brist? Utan halm lär djuren behöva annat strö så bra mycket mer annat strö kommer krävas. Tror ni det kommer bli brist eller tror ni att det går att få fram det ökade behovet?
 
Jag hörde att det var brist på spånpellets redan i vintras, tror det var för mycket snö så att man inte kunde ta ner träd ordentligt. Så risken finns ju att det blir mer brist (vet dock inte om det är brist nu) när man måste använda andra alternativ än halm!
 
Ja, med tanke på att hettan gör att ingen vågar avverka nu så kommer det säkert att bli brist på strö och i synnerhet med tanke på att den halm som blir säkert kommer användas till djurfoder där det är möjligt, så kommer efterfrågan att öka på alternativt strö.
 
Ja, jag tror inte det blir vanligt utbud.
Här vågar man inte köra maskin i skogen iom brandrisk pga torkan.
Och halm lär ju bli svårt att få tag i.
 
Jag jobbar i butik som bland annat säljer spån, och vi har redan fått hintar om att det kommer vara längre leveranstid på spånet framöver.
 
Min foderbutik sysslar även med att sätta staket åt folk. Men nu får de inte längre hem några staketstolpar pga virkesbrist. Så, ja, risken är väl stor att det blir spånbrist också. Jag brukar använda halmströ, men det är helt slut, och det är tveksamt om det kommer in något till hösten (blir väl svindyrt i så fall).
 
Yes, det kommer bli brist. En pelletsfabrik i Skåne brann ner i början av året, så det är en producent mindre på marknaden - utöver det ökade behovet. Vår stallägare har hamstrat för vi förutspådde en brist, så vi har så vi klarar oss.
 
Stolp hade jag faktiskt inte ens tänkt på men det blir såklart problem med det precis som med spån när det inte går att avverka i skogen. Halmpellets lär det ju inte bli några heller och jag gissar att torv inte kan brytas heller i samma utsträckning med tanke på brandrisken. Strö av papper kanske kommer mer? Men där kanske det är svårt att ställa om produktionen så att det finns tillräckligt så snabbt?

Jag undrar hur det här kommer slå mot djuren. Inte nog med mindre foder=magrare djur utan risken finns också att det snålas på strö för att det helt enkelt inte finns att få tag på. Vi står verkligen inför en katastrof på så många vis :cry: Det förvånar mig så att så många tar den här torkan med en klackspark. Vi fick lite regn igår, några åskskurar på varandra men i 30 gradig värme dunstade allt bort.
 
Funderade på detta i morse när jag hällde ur min sista säck pellets i boxarna.
Förmodligen kommer det bli brist. Jag tänker bunkra så mycket jag kan framöver.
 
Här i centrala Östergötland har spånet gått upp med ca 500-600 kr per pall redan! Det vill säga mellan 24 och 28 kr per bal... Jag antog att priserna skulle öka så jag inhandlade tre pallar redan i slutet av juli. Det tjänade jag 1500 kr på samt att vetskapen om att vi klarar oss över vintern känns väldigt bra.
 
Kör halm nu till unghästen med spån under då han äter upp rätt mycket halm. De som på ett sätt bra i år att bönderna här omkring verkligen tagit rätt på den. Men strö priserna stiger tsm med kraftfodret..
 
Här nere har mina handlare sagt att dom har det dom har hemma och fått reda på att deras leverantörer inte kan leverera mer i vinter. I princip gäller det allt med trä.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 310
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp