Tror ni på ödet/turen och OTUREN?

Haukur

Trådstartare
Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas häst men jag red henne nästan jämt då mamma haft dåligt med tid/ont i ryggen.

I februari i år började helvetet. Efter tre akuta besök av distriktaren kördes stoet ner till strömsholm, efter en vecka där bukopererades hon. Då upptäcktes sammanväxningar av tarmen som uppkommit av perforering, hon hade trligtvis ätit något vasst eller liknande... Dessa delades på. Mot alla odds överlevde hon (hjärtat stanna under operation). Men som sann isis hon var så vantrivdes hon med att stå i en box, i ett främmande stall, utan sina hästkompisar å glo på väggarna hela dagarna å dessutom ha ont i magen. Hon blev deprimerad å vägrade äta, magsår kom som ett brev på posten. Tre dagar efter en lyckad operation var hon i det närmaste utdömd :cry: Vi åkte ner för att hälsa på henne å för att diskutera med vet vad som kunde göras. Hästen var psykiskt död när vi kom dit, hon hälsade knappt på oss... Jag gick ut en sväng med henne då jag genast förstog att d var boxvistelsen som knäckt henne, hon blev som en annan häst! Hon åt ALLT hon fick tag i, hon kelade å gnäggade åt hästar i hagar... hela hästen sken upp å hon hade fått livsgnistan tillbaka. Vi rådgjorde med djurskötare och kom överens om att dom skulle ta tid på sig å gå ut med henne minst en kvart om dagen. Hon började äta och fick komma hem redan tre dagar senare (1 vecka efter operation). Pencillin (7 dar) och losec (14 dar) skrevs ut. Boxvila 5 veckor därefter korta promenader och sjukhage. Hästen blev friskare och friskare för varje dag och dom 50 kg underhull börjades sakta men säkert tas igen. 2 dagar efter losecbehandlingens slut var hästen akut dålig igen, strömsholm nästa, där kom det fram att vet. skrivit ut en för kort kur losec, att hon borde fått 30 dar, magsåret hade alltså gått upp igen... Vet ville skriva ut losec 10 dar till men jag krävde 25 vilket jag tillslut fick. Efter avslutad losecbehandling var hästen frisk.

Så smångingom satte jag igång henne, då kom nästa bakslag. Ca en vecka efter att hon återförenats med flocken kom hon in från hagen, blockhalt på ett bakben... En skada som dock snabbt var övergående. Jag började skritta igen... 2 veckor senare regnade det något alldeles fruktansvärt å jag bestämmde mej för att låta henne stå inne under natten (går normalt på lösdrift). Morgonen därpå stog hon å tittade ut över boxdörren, med ett ögonlock i två delar :smirk: *suck*, strömsholm igen (efter distriktarens ordination) och efter ett evigt knåpande var ögaonlocket var lagat, ren bonntur att ögat inte skadats. Hemma igen, hage utan träd, ögondroppar två ggr/dag i 10 dar. Ådrog sig även en lättare ögoninflamation på andra ögat då hon inte kunde ha flughuva...
OK, nu va d väl inge mer? Jodå, i samråd med vet bestämde vi oss för att ge damen ett sabatsår, vet tyckte d kunde vara lämpligt att bli mamma. Stoet skickades till hingst och kom hem en månad senare.... Med ett svullet ben.. senare konstaterades av vet att det var en skada på gaffelbandet +att hon inte var dräktig *suck*
Jag skulle dock rida lite lätt så längs svullnaden inte blev värre...

Idag (ca en mån efter skadan) kom jag ut å skulle rida lite lätt, bara för att upptäcka att hon skurit sig på frambenet, ett V-format jack ca 4 cm långt, 3 mm djupt.... Samråd med vet, tvätta riktigt rent och linda med vetflex.. Hoppas d blir bra...

Kalaset har hittills kostat drygt 70 000, försäkringsbolaget har betalat 60 000...

Fråga: Är detta slumpen, otur eller bara ödet? Har hon gjort sitt nu eller är det dags å börja om från början?
Är d fler som har otursförföljda hästar?

Ska tillläggas att detta är en mycket försiktig dam och jag är mycket chockad över att det är hon som råkat ut och inte min vilde klumpige unghäst som rätt va d är springer in i ett träd eller så :o
 
Nej, jag tror inte på ödet. Jag tror att ni bara har haft en extrem otur. Låt henne vila ett år. Jag hoppas verkligen att ni har förbrukat all otur nu ;)

Om det var min häst hade jag nog som sagt gett henne ett sabbatsår och hoppats!!!

Lycka till!!!!!
 
Hej!

Ge inte upp hoppet! Har ocksá haft en häst som har varit otursförföljd. Peppar, peppar....
Det började inför treárstestet, dá var jag dock inte ägare.
Hon fick en skada pá ena benet som fick sys. Inte nágot allvarlit sá hon kunde ju vara med, men han inte tränas lika länge som hon skulle förtjänat.
Detta var ár 2000.
Sedan köpte jag henne och det var lugnt tills hon julen 2001 (dagen innan julafton kan tilläggas) fastnade i eltráden och fick ett djupt sár pá insidan av kotan. Det blev ju penicillin och linda och ja, det vanliga köret.
Nu kanske ni tycker att det jag pratar om är barnmat, men det är inte slut pá eländet ännu....
Sáret är nu ett överben som kan gá upp med jämna mellanrum.
I September 2002 sá ákte hon (tyvärr, pga personliga bekymmer) till en mycket lämplig fodervärd. Hon han inte mycket mer än att ^landa^ där sá var olyckan framme igen...
De trodde att det var en ledskada eftersom hon inte stod pá benet och hade ett sticksár vid leden, men efter lugnande veterinärer pá Strömsholm sá kändes det lite bättre. Veterinärerna áterkom dock dagen efter med röntgen resultat...Fraktur pá tibia.
Min värld rasade samman.
Efter 10 mánder sá började jag skritta henne lite smátt och allt kändes fint och ság fint ut.
En vacker dag fastnade hon i en grind och fick sy 16 stygn. Ja, ja det var ju smápotatis om man jämför med var röntgenresultatet sa i slutet av Juli. Benet är läkt, men med en sprick pá 6-7 mm imellan. Jag kan aldrig rida henne igen. Det fanns ett alternatvi, en svár operation, med dálig prognos och ytterligare 10 mánaders vila.
Idag är min häst triangelmärkt och dräktig sedan 30 dagar. Jag är sá glad och hoppas nu att trenden har vänt.
So far so good!
Sá jag säger det ännu en gáng, ge inte upp hoppet!
Jag tror nog dock pá ödet lite grann. Inte för att jag vet i dagsläget vad all misär ska vara bra för, men det kommer kanske en förklaring senare.....
Lycka till!
M V H Lotta
 
Det var minsann ingen rolig historia ni råkat ut för. Det är ju bara att hoppas att oturen tagit slut nu. Man börjar ju undra hur myccket otur man kan ha egentligen?
 
Låt hästen ta ett viloår å sen hoppas ja verkligen att ni slipper mer skador!!!
Hur mycket otur kan någon ha?!?
Lycka till i fortsättningen... :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 194
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 180
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp