Tror ni på övernaturliga fenomen?

Vad @Grazing menar med att vi är energi vet jag inte, men rent bokstavlig består vi av energi lagrad i fast form. vi utstrålar också energi i form av värme och det går hela tiden elektriska impulser (energi) i kroppen varav vissa kan avläsas (hjärnvågorna exempelvis) utanför kroppen. Vi omvandlar kontinuerligt lagrad energi till att hålla kroppen var, hjärtat igång mm och vi är aldrig het stilla så vi alstrar rörelse energi.

Vi är små minikraftverk.

Man kan också säga att vi mest består av tomrum, vi är uppbyggda av molekyler som är bygda av atomer och både molekyler och atomer består mest av tomrum.
Jo, visst är det så. Men jag ser inte sambandet mellan detta och övernaturlighet.
 
Fast du vet ju inte om du existerade innan, det finns ju massor av folk som kommer ihåg sina tidigare liv och där uppgifter faktiskt stämmer av det som dom säger. Speciellt barn som säger sådant, dom har ju svårt att hitta ren fakta och gå på det. Vi är ju energi och energi försvinner aldrig, det bara omvandlas, så visst finns ju även när vi dör i någon form.

Och jag antar att dom som inte kommer ihåg och som verkar vara majoriteten bör ha väldigt tur som inte kommer ihåg hur det var innan vi föddes. Hade inte varit trevligt att komma ihåg sådant antar jag.

Återigen, inget av det har bevisats. Det vi däremot vet är att hjärnan är fantastisk och har enorm förmåga till fantasi.
 
Jag är ju av den uppfattningen att själen är summan av alla kemiska, fysiska och biologiska reaktioner som pågår i kroppen. Och när man dör avstannar dessa reaktioner och det som varit personen slutar att existera.

Sen kan man på ett filosofiskt och psykologiskt plan säga att de döda lever vidare i oss i våra minnen av dem. Men nä, jag tror att när man dör så dör man.

När jag dör vill jag begravas i en sån pod som jag läst om. Där man begravs med ett frö som ska bli ett träd och får min kropp vara näringen som får trädet att växa sig stort. Tänk så vackra kyrkogårdar vi hade haft då! Jag tror tyvärr inte att det finns i Sverige än. Men jag hoppas leva länge så jag kan få begravas på ett sätt som jag tycker känns fint och värdigt.
 
Jag är ju av den uppfattningen att själen är summan av alla kemiska, fysiska och biologiska reaktioner som pågår i kroppen. Och när man dör avstannar dessa reaktioner och det som varit personen slutar att existera.

Sen kan man på ett filosofiskt och psykologiskt plan säga att de döda lever vidare i oss i våra minnen av dem. Men nä, jag tror att när man dör så dör man.

När jag dör vill jag begravas i en sån pod som jag läst om. Där man begravs med ett frö som ska bli ett träd och får min kropp vara näringen som får trädet att växa sig stort. Tänk så vackra kyrkogårdar vi hade haft då! Jag tror tyvärr inte att det finns i Sverige än. Men jag hoppas leva länge så jag kan få begravas på ett sätt som jag tycker känns fint och värdigt.
Men ja! Visst är det fint! Det är det eller att askan sprids för vinden jag vill ha. Någon grav vill jag inte ha men det får efterlevande bestämma, jag behöver ju knappast bry mig då. Jag hoppas att restriktionerna runt var man får sprida askan lättar innan det är dags att gå för det går inte att ansöka i förväg om att sprida askan någon annanstans än på kyrkogård och där vill jag slippa vara men samtidigt vill jag inte skapa extraarbete för de som finns kvar genom att de ska ansöka om att få sprida askan någon annanstans.
 
Men ja! Visst är det fint! Det är det eller att askan sprids för vinden jag vill ha. Någon grav vill jag inte ha men det får efterlevande bestämma, jag behöver ju knappast bry mig då. Jag hoppas att restriktionerna runt var man får sprida askan lättar innan det är dags att gå för det går inte att ansöka i förväg om att sprida askan någon annanstans än på kyrkogård och där vill jag slippa vara men samtidigt vill jag inte skapa extraarbete för de som finns kvar genom att de ska ansöka om att få sprida askan någon annanstans.

Så otroligt dumt att den som är den som ska spridas inte får ansöka om det! Det hade ju varit superbra. Jobbigt för de anhöriga att behöva driva en fråga som de kanske inte ens håller med om men gör för att den avlidna ska få som hen vill.
 
Jo, visst är det så. Men jag ser inte sambandet mellan detta och övernaturlighet.
Det finns folk som ägnar sig åt Auraläsning och reparation av auran och annan manipulation/avläsning av kroppens energier. Och att kunna se/känna någons aura=energifält räknar jag till det övernaturliga.
 
Senast ändrad:
Så otroligt dumt att den som är den som ska spridas inte får ansöka om det! Det hade ju varit superbra. Jobbigt för de anhöriga att behöva driva en fråga som de kanske inte ens håller med om men gör för att den avlidna ska få som hen vill.
Det handlar knappas om att den som ska spridas inte får ansöka utan att myndigheterna inte kan förutse hur lämpligt det är att sprida askan på en plats om 5 eller kanske 25 år. Det kanske är någons trädgård då, eller ett kommunalt bad. Folk vet sällan när de ska dö.
 
Det handlar knappas om att den som ska spridas inte får ansöka utan att myndigheterna inte kan förutse hur lämpligt det är att sprida askan på en plats om 5 eller kanske 25 år. Det kanske är någons trädgård då, eller ett kommunalt bad. Folk vet sällan när de ska dö.

Jag tycker ändå att det är dumt. Om en 95-åring ansöker kan man rätt säker på att personen inte kommer leva 25 år till. Det kan ju också vara en ung person som snart ska dö men som vill att askan ska spridas på en speciell plats.
 
Jag tycker ändå att det är dumt. Om en 95-åring ansöker kan man rätt säker på att personen inte kommer leva 25 år till. Det kan ju också vara en ung person som snart ska dö men som vill att askan ska spridas på en speciell plats.
Men en 95-åring kan mycket väl leva i 5-10 år till. Och var ska man dra gränsen? Och när det gäller en ung människa så har "mirakler" skett och de som varit dödsdömda överlevt i många år. Jag tycker det är direkt osmakligt och oetiskt att göra bedömningar om hur länge en person kommer att överleva i samband med sjukdom. Att säga till någon att denna har 6 månader kvar att leva eller något sådant kan få ganska stora konsekvenser.

Och det blir en himla massa administration med tidsbegränsade tillstånd på 1 eller 3 år, en människa i 60-årsåldern kanske behöver söka om en massa gånger.
 
Så otroligt dumt att den som är den som ska spridas inte får ansöka om det! Det hade ju varit superbra. Jobbigt för de anhöriga att behöva driva en fråga som de kanske inte ens håller med om men gör för att den avlidna ska få som hen vill.
Verkligen så dumt!

Nu tänker jag som så att vill de som är kvar ha det helt annorlunda så tja, de gör som de vill. Det är mer för att slippa riskera att det blir osämja som jag hade velat kunna ansöka i förtid och är tydlig med vad jag vill. De ska inte behöva fundera. Är de överens om att göra helt annorlunda så är det helt okej med. Sålänge jag blir kremerad och slipper begravning i någon kyrka.
 
Det handlar knappas om att den som ska spridas inte får ansöka utan att myndigheterna inte kan förutse hur lämpligt det är att sprida askan på en plats om 5 eller kanske 25 år. Det kanske är någons trädgård då, eller ett kommunalt bad. Folk vet sällan när de ska dö.
Hade det varit så så hade de kunnat anvisa en annan plats bara och att någon skulle få tillstånd till spridning av aska på platser som kan komma att bli bad eller någons trädgård inom 25 år förekommer knappast ändå.

Det kvittar om du vet att du kommer dö inom snar framtid. Du får inte ansöka själv ändå.
 
Hade det varit så så hade de kunnat anvisa en annan plats bara och att någon skulle få tillstånd till spridning av aska på platser som kan komma att bli bad eller någons trädgård inom 25 år förekommer knappast ändå.

Det kvittar om du vet att du kommer dö inom snar framtid. Du får inte ansöka själv ändå.
Du kan inte veta om du kommer dö inom en snar framtid eller inte - du kan anta, tro osv men en del "dödsdömda" håller ut i många år, och vem vet hur en plats kommer att se ut om 5 eller 25 år, inte jag i vart fall (du kan fylla på med byggnad i största allmänhet, industritomt, militärt övningsområde, flygfält, fiskodling osv det finns många olämpliga platser). Jag tror stötestenen är att personen ska vara död så spridandet kommer att ske inom snar framtid, inte vem som ansöker.
 
Återigen, inget av det har bevisats. Det vi däremot vet är att hjärnan är fantastisk och har enorm förmåga till fantasi.
Inget är bevisat inte ens att reinkarnation inte existerar, men tänk om....

Jag har själv mycket svårt att se att reinkarnation skulle finnas och om det finns så kan jag inte se poängen med det när man normalt inte kommer ihåg tidigare liv, men utesluter det inte.

Å andra sidan, vad är själen, varför har vi ett medvetande och hur har det uppkommit. Även djuren har medvetande, åtminstone om man går till lite större versioner och beroende på hur medvetande definieras. Och det är själen som ska vandra.
 
Inget är bevisat inte ens att reinkarnation inte existerar, men tänk om....

Jag har själv mycket svårt att se att reinkarnation skulle finnas och om det finns så kan jag inte se poängen med det när man normalt inte kommer ihåg tidigare liv, men utesluter det inte.

Å andra sidan, vad är själen, varför har vi ett medvetande och hur har det uppkommit. Även djuren har medvetande, åtminstone om man går till lite större versioner och beroende på hur medvetande definieras. Och det är själen som ska vandra.

Fast det är inte så vetenskapen fungerar. Man bevisar att något existerar, inte att något inte existerar.
 
Men va? Gör de verkligen så?? Lite inshallah-stil att det gud bestämt blir så. Helt galet om det verkligen stämmer? Jag har nog aldrig träffat någon ur Livets Ord så jag har ingen aning, men för mig verkar det mycket avlägset att i vår tid helt tro på ödet på det viset.
Tror de är lite mer extrema än man skulle kunna tro. När jag var 20+ och jobbade med sommarschemat på ekonomi, som jag barnsligt försett med ett par små dinosaurier som dekoration, så fick jag en halvtimmas diskussion från städaren om att dessa aldrig existerat. Han var så missionerande att chefen sa till honom att han inte fick. Jag var jätteförvånad för just att förneka dinosaurier var något väldigt nytt för Sverige för 20 år sedan.
 
Senast ändrad:
Det finns folk som ägnar sig åt Auraläsning och reparation av auran och annan manipulation/avläsning av kroppens energier. Och att kunna se/känna någons aura=energifält räknar jag till det övernaturliga.
Vetenskapen säger ingenting om att vi har energifält. Vad är ens auran?

De energier du pratar om har har noll och intet med den energi som vetenskapen hänvisar till när en pratar om att energi inte kan förstöras utan bara omvandlas.

Sluta blanda ihop energier, auror, energifält mm med naturvetenskapens energi. Det är inte samma sak.
 
Men va? Gör de verkligen så?? Lite inshallah-stil att det gud bestämt blir så. Helt galet om det verkligen stämmer? Jag har nog aldrig träffat någon ur Livets Ord så jag har ingen aning, men för mig verkar det mycket avlägset att i vår tid helt tro på ödet på det viset.
Sedan, Allt jag fått lära mig av Tara Westover, amerikanska kristna iofs men de barnen fick inte ha säkerhetsbälte eller åka till sjukhuset ens efter en bilolycka pga vad gud skulle tycka om att de inte litade på honom. (men det är ju en bok om en extrem pappa.)

Annars brukar det väl anses att gud hjälper den som hjälper sig själv. Så att det skulle kunna vara just genom säkerhetsbältet eller läkaren han räddar någons liv. Man ska liksom inte överbelasta eller provocera honom.
 
Jag vet att jag ibland (ofta) utstrålar kyla enligt både mig och min mamma, även om det är kallt i rummet. Men jag gissar på att det är något som är enkelt förklarat vetenskapligt.
 
Du kan inte veta om du kommer dö inom en snar framtid eller inte - du kan anta, tro osv men en del "dödsdömda" håller ut i många år, och vem vet hur en plats kommer att se ut om 5 eller 25 år, inte jag i vart fall (du kan fylla på med byggnad i största allmänhet, industritomt, militärt övningsområde, flygfält, fiskodling osv det finns många olämpliga platser). Jag tror stötestenen är att personen ska vara död så spridandet kommer att ske inom snar framtid, inte vem som ansöker.
"Håller ut"?
Det har inget med viljan att överleva att göra. Menar du att de som fått en dödsdom pga sjukdom och dör inte vill leva tillräckligt mycket?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 605
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 648
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 851
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp