Tror ni på övernaturliga fenomen?

Själen är energi, enligt mig och min erfarenhet. Det är energi som lämnar kroppen när den dör och det känns tycker jag iallafall, både när det gäller djur och människor. Sen är det mer än själen i sej självt som gör oss till personerna vi är.

Jag känner otroligt tydligt hur och vad än människa är för person, jag tror dom flesta gör det. Det handlar inte bara om handlingar personen gör.

Ja, en levande människa är mer energisk och utstrålar mer personlighet än en död dylik. Om det håller jag absolut med , men tycker inte att något av det står i konflikt med slutsatsen att det upphör när livet upphör.

Rent observationsmässigt snarare ett stöd för den slutsatsen.
 
Senast ändrad:
Om det är själ eller ej lämnar jag osagt, men håller med om att det bara var ett tomt skal kvar när pappa dött.

Jag hade samma känsla när vi var till kapellet dagen innan pappas begravning, det var inte han som låg där utan bara ett skal. Jag var inte säker på att jag ville se honom innan begravningen men särbon sa att det är klart vi ska åka till pappa och jag är glad att vi gjorde det. Det var väl mitt sista farväl, inte på begravningen.
 
Fast har du varit med när någon dör? Alltså dör dör och "lämnar kroppen" jag tycker det var skillnad direkt när personen inte längre var i kroppen, det såg knappt ens ut som samma människa. Tycker det är väldigt tydligt att någonting i kroppen annat än bara sånt vi ser försvinner från någon när den dör. Det är detsamma med djur tycker jag, såfort kroppen är död så försvinner hela personligheten direkt.

Tycker det är självklart att vi har själar som finns i oss, det är dom som gör oss till dom vi är. Vart dom tar vägen efteråt däremot, det är någonting som är svårt att veta.

Jag har sett ett flertal personer dö. Det jag observerat är att all muskeltonus försvinner vilket gör att ansiktet faller ihop. Sen försvinner blodet snabbt från huden och ansiktet antar en gråaktig färg. Allt detta tycker jag lätt kan förklaras med medicin/naturvetenskap.
 
Jag har sett ett flertal personer dö. Det jag observerat är att all muskeltonus försvinner vilket gör att ansiktet faller ihop. Sen försvinner blodet snabbt från huden och ansiktet antar en gråaktig färg. Allt detta tycker jag lätt kan förklaras med medicin/naturvetenskap.
Lite off topic men jag tog en skådespelerikurs en gång, mest på skoj. Där fick vi lära oss att ’dö’ och vissa var så duktiga på det där med att släppa alla muskler så det var nästan obehagligt. Och ja, jag har sett människor dö, så jag vet vad jag jämför med.
 
Men alltså, det är väl absolut ingenting övernaturligt med att man blir medveten om att en människa i samma rum dör? Alla livstecken upphör ju, även de där små, små sakerna som vi kanske inte är helt medvetna om att vi läser in i våra medmänniskor. Jag tycker att det borde vara en av de mest självklara och biologiskt uppenbara sakerna i den sociala världen, nästan. Ingenting andligt med det.
 
Personligen älskar jag tanken på andar och spöken och folktro i form av oknytt och annat - jag önskar att vi kunde läsa auror och att djurkommunikation var på riktigt! :heart I slutänden får jag vackert leva med att så inte är fallet dock. Tack och lov i vissa religiösa fall, de får gärna fortsätta vara hittepå.
 
Jag känner otroligt tydligt hur och vad än människa är för person, jag tror dom flesta gör det. Det handlar inte bara om handlingar personen gör.

Oj det hoppas jag inte och tror inte. Jag tror att många är ganska dåliga människokännare. Mobbning är riktigt horribelt, men om tex lärare och elever och föräldrar är goda människokännare så betyder det antingen att de klart ser mobbarna och nöjt stödjer dem ändå. Eller har tagit beslutet att den som är mobbad är en dålig person? Speciellt barn tror jag är oerhört trassliga. Riktigt söta små barn kan vara seriöst otäcka mot sina klasskamrater.

Nej jag tror det är mycket bättre att förutsätta att de flesta är ganska mediokra människokännare.

Speciellt om man börjar dra in allmänna fördomar i det hela.
 
Jag har sett ett flertal personer dö. Det jag observerat är att all muskeltonus försvinner vilket gör att ansiktet faller ihop. Sen försvinner blodet snabbt från huden och ansiktet antar en gråaktig färg. Allt detta tycker jag lätt kan förklaras med medicin/naturvetenskap.
Jag minns mest att min mammas händer blev helt släta sedan blodtrycket försvunnit och de tydliga blodkärlen på handryggen inte längre syntes. (Jag har likadana tydliga blodkärl och tycker det är fint!) Men det jag upplevde var något annat, mer en känsla av att jaget i kropparna inte längre fanns kvar. Som ett fint klädesplagg som låg ensamt utan människan. Det var inte skrämmande eller obehagligt, nästan tvärtom. Men hade inte med utseendet som sådant att göra. Samma känsla vid begravningen då jag visste att mina föräldrar låg i sina stängda kistor, men jag hade ingen som helst känsla av att de faktiskt fanns där. Det var mer en ritual.
 
Vad jag tror eller inte tror har jag inte skrivit något om. Jag skrev om kristna som tror på spöken och om döda som varit kristna när de har levt som enligt sina också kristna anhöriga kommer tillbaka som spöken, andar eller vad du vill kalla det.

Du skrev tidigare att kristna inte blir spöken. De kristna jag har pratat med som har varit övertygade om att deras anhöriga kommit tillbaka ska då enligt dig ha förletts av djävulen? Men, ni kanske inte läser i samma bok?

Det finns inte ett enda ställe i Bibeln där det står att de döda har kommit tillbaks och spökat. De kristna du pratat med har väl antagligen blivit lurade precis som så många andra. Bibeln duger som rättesnöre än om den inte är felfri
Lite off topic men jag tog en skådespelerikurs en gång, mest på skoj. Där fick vi lära oss att ’dö’ och vissa var så duktiga på det där med att släppa alla muskler så det var nästan obehagligt. Och ja, jag har sett människor dö, så jag vet vad jag jämför med.

Jag jobbade nattetid på några äldreboenden i sammanlagt 13 år och de flesta som dör där dör på natten eller tidigt om morgonen. Då tog jag dessutom extra arbetspass ibland som så kallad fastvakt, jag satt inne hos de döende. Så jag har ganska stor erfarenhet. Jag har sett ett antal skådisar låtsas dö på film också och något jag tänkt på då är att ingen låter hakan trilla ned, för det gör dem ju såklart när alla muskler slappnar av. Och ögonen bör vara halvöppna men alla skådisar blundar och ser ut som om dom sover. Att ligga med halvöppen mun är ju enkelt men att ha lagom avslappnade ögonlock utan att vippa det minsta med ögonfransarna är nog svårt. Så mig lurar ingen😁.

För övrigt så minns jag att det var väldigt olika stämning hos de som dog. Hos några kändes det kallt och ödsligt, tänkte att nu försvann den dödes ande rakt ut i universum utan att någon tog emot hen. Hos andra kände jag den goda närvaron som jag kallar Gud.
 
Jag jobbade nattetid på några äldreboenden i sammanlagt 13 år och de flesta som dör där dör på natten eller tidigt om morgonen. Då tog jag dessutom extra arbetspass ibland som så kallad fastvakt, jag satt inne hos de döende. Så jag har ganska stor erfarenhet. Jag har sett ett antal skådisar låtsas dö på film också och något jag tänkt på då är att ingen låter hakan trilla ned, för det gör dem ju såklart när alla muskler slappnar av. Och ögonen bör vara halvöppna men alla skådisar blundar och ser ut som om dom sover. Att ligga med halvöppen mun är ju enkelt men att ha lagom avslappnade ögonlock utan att vippa det minsta med ögonfransarna är nog svårt. Så mig lurar ingen😁.

Precis det gjorde vi på skådespelarkursen, med öppen mun och halvöppna ögon. I Hollywoodfilmer är det inte särskilt poppis med verklighetstrogen död (det är ju läskigt! fult!) men i indiekretsar m.m. förekommer det.

Det svåra är att det inte går att få pupillerna att slappna av på det sättet som döda gör. Där är det upp till ljusteknikerna eller postproduktion.
 
Det finns inte ett enda ställe i Bibeln där det står att de döda har kommit tillbaks och spökat. De kristna du pratat med har väl antagligen blivit lurade precis som så många andra. Bibeln duger som rättesnöre än om den inte är felfri
Eller så hade de en egen hjärna att tänka med och trodde inte blint på sagor.
 
Jag jobbade nattetid på några äldreboenden i sammanlagt 13 år och de flesta som dör där dör på natten eller tidigt om morgonen. Då tog jag dessutom extra arbetspass ibland som så kallad fastvakt, jag satt inne hos de döende. Så jag har ganska stor erfarenhet. Jag har sett ett antal skådisar låtsas dö på film också och något jag tänkt på då är att ingen låter hakan trilla ned, för det gör dem ju såklart när alla muskler slappnar av. Och ögonen bör vara halvöppna men alla skådisar blundar och ser ut som om dom sover. Att ligga med halvöppen mun är ju enkelt men att ha lagom avslappnade ögonlock utan att vippa det minsta med ögonfransarna är nog svårt. Så mig lurar ingen😁.
Trams. När jag satt hos min döende far slappnade han av när jag satte mig hos honom och sa att jag var där. När han strax efter dog så var det med stängda ögon och sluten mun men med ett avslappnat uttryck, som han sov. För mig kändes det som han kämpade tills jag kom så vi fick ta avsked. Han hade en smärtsam cancer så när han dog och smärtan försvann fick han ro, omgiven av några av oss som älskade honom. 💔

För övrigt finns det två sagor i Bibeln som handlar om döda som går igen, Lazarus och Jesus.
 
Trams. När jag satt hos min döende far slappnade han av när jag satte mig hos honom och sa att jag var där. När han strax efter dog så var det med stängda ögon och sluten mun men med ett avslappnat uttryck, som han sov. För mig kändes det som han kämpade tills jag kom så vi fick ta avsked. Han hade en smärtsam cancer så när han dog och smärtan försvann fick han ro, omgiven av några av oss som älskade honom. 💔

För övrigt finns det två sagor i Bibeln som handlar om döda som går igen, Lazarus och Jesus.

Jag kan då bara minnas en enda som hade slutna ögon och stängd mun än fast hen varit död en stund och hen hade dött av ett svårt epilepsianfall. Därför så binder man upp hakan med ett brett elastiskt band som går runt hela huvudet. Jag satt för övrigt hos min egen mamma också.då hon dog.

När man säger att någon går igen så visar sig denna inte så tydligt som vilken levande person som helst och denna mest bara skräms. Om du läst Bibeln så kan du se att det står att både Jesus och Lazarus uppförde sig som riktiga människor och till och med åt och drack efter att dom uppstått från döda.
 
Jag kan då bara minnas en enda som hade slutna ögon och stängd mun än fast hen varit död en stund och hen hade dött av ett svårt epilepsianfall. Därför så binder man upp hakan med ett brett elastiskt band som går runt hela huvudet. Jag satt för övrigt hos min egen mamma också.då hon dog.

När man säger att någon går igen så visar sig denna inte så tydligt som vilken levande person som helst och denna mest bara skräms. Om du läst Bibeln så kan du se att det står att både Jesus och Lazarus uppförde sig som riktiga människor och till och med åt och drack efter att dom uppstått från döda.
Vad du minns spelar ingen som helst roll, jag satt med min pappa när han dog och han dog med stängd mun och stängda ögon även efter att smärtan lämnade kroppen och han drog sitt sista andetag. Han halvlåg dessutom i sängen och jag torkade bort en sista tår på honom efteråt.

Du påstod att det står ingenstans i bibeln någonting om döda som går igen och det stämmer inte, både Jesus och Lazarus gick efter döden enligt den boken. Du kan inte sitta och diktera villkoren bara för att det ska passa dig. De döda reste sig efter döden. Jag tror inte på spöken och jag tror inte på kristendomen. Jag äter och dricker inte någons blod och lekamen och jag tiger inte. Ingen man har rätt att aga mig och jag är inte skapt av någons revben.

De som påstår att de fått varsel har inte blivit skrämda utan sett personen lika tydligt som den varit där, så dina kriterier för vad som går igen gäller inte för andra än dig själv.
 
Bara som en utvikning.

På medeltiden ansåg kyrkan att man inte fick sörja människor hur länge som helst (oftast ansågs ett år och en dag lämpligt) - de döda skulle gå vidare, men genom att sörja höll de levande dem kvar i den här världen.

Det ansågs också att lekmän inte skulle ha med spöken att göra - helgon etc och människor som behövde rätta till något innan de gick vidare kunde uppenbara sig. Lekmän kunde dock inte avgöra om det verkligen var helgonet/spöket eller en djävul som förklädde sig eller åkte snålskjuts.
 
Deja vu har jag upplevt säkert en handfull gånger i mitt 34-årigaliv,om det räknas?

Men i övrigt tror jag inte på övernaturligt. Samtidigt är vissa saker svåra att bara förklara rakt av...

Jag vill gärna tro på "något" och att slump ibland inte är en slump.... Men jag är väldigt tekniskt lagd och tror mer på vetenskap...
 
Vad du minns spelar ingen som helst roll, jag satt med min pappa när han dog och han dog med stängd mun och stängda ögon även efter att smärtan lämnade kroppen och han drog sitt sista andetag. Han halvlåg dessutom i sängen och jag torkade bort en sista tår på honom efteråt.

Du påstod att det står ingenstans i bibeln någonting om döda som går igen och det stämmer inte, både Jesus och Lazarus gick efter döden enligt den boken. Du kan inte sitta och diktera villkoren bara för att det ska passa dig. De döda reste sig efter döden. Jag tror inte på spöken och jag tror inte på kristendomen. Jag äter och dricker inte någons blod och lekamen och jag tiger inte. Ingen man har rätt att aga mig och jag är inte skapt av någons revben.

De som påstår att de fått varsel har inte blivit skrämda utan sett personen lika tydligt som den varit där, så dina kriterier för vad som går igen gäller inte för andra än dig själv.

Ok, jag kanske blandade ihop varsel med det som förekommer i "hemsökta hus". Jag kan inte motbevisa dig vad
Vad du minns spelar ingen som helst roll, jag satt med min pappa när han dog och han dog med stängd mun och stängda ögon även efter att smärtan lämnade kroppen och han drog sitt sista andetag. Han halvlåg dessutom i sängen och jag torkade bort en sista tår på honom efteråt.

Du påstod att det står ingenstans i bibeln någonting om döda som går igen och det stämmer inte, både Jesus och Lazarus gick efter döden enligt den boken. Du kan inte sitta och diktera villkoren bara för att det ska passa dig. De döda reste sig efter döden. Jag tror inte på spöken och jag tror inte på kristendomen. Jag äter och dricker inte någons blod och lekamen och jag tiger inte. Ingen man har rätt att aga mig och jag är inte skapt av någons revben.

De som påstår att de fått varsel har inte blivit skrämda utan sett personen lika tydligt som den varit där, så dina kriterier för vad som går igen gäller inte för andra än dig själv.

Ok, jag kan ha blandat ihop vad folk menar med varsel och att ett hus är hemsökt sådär som vi upplevde på torpet. Både Lazarus, som Jesus väckte upp då han varit död flesta dagar, och han själv senare visade sig inte bara tillfälligt utan stannade kvar. Vill du diskutera kristen tro så starta en egen tråd. Och att din fars blev som i en film får du stå för. Men han fick säkert hakan uppbunden han med, det är rutin. Vårdpersonalen binder upp den innan likstelheten inträtt och tar bort den senare när den inte längre behövs.
 
Ok, jag kanske blandade ihop varsel med det som förekommer i "hemsökta hus". Jag kan inte motbevisa dig vad


Ok, jag kan ha blandat ihop vad folk menar med varsel och att ett hus är hemsökt sådär som vi upplevde på torpet. Både Lazarus, som Jesus väckte upp då han varit död flesta dagar, och han själv senare visade sig inte bara tillfälligt utan stannade kvar. Vill du diskutera kristen tro så starta en egen tråd. Och att din fars blev som i en film får du stå för. Men han fick säkert hakan uppbunden han med, det är rutin. Vårdpersonalen binder upp den innan likstelheten inträtt och tar bort den senare när den inte längre behövs.
Men varför tror du inte @Mia_R ? Hon säger ju att hon var där när hennes pappa dog och att hakan inte föll. Munnen behöver liksom inte öppnas för att musklerna slappnar av.
Tror nog hon har bättre koll på hur hennes pappa såg ut än du.
 
Deja vu har jag upplevt säkert en handfull gånger i mitt 34-årigaliv,om det räknas?

Men i övrigt tror jag inte på övernaturligt. Samtidigt är vissa saker svåra att bara förklara rakt av...

Jag vill gärna tro på "något" och att slump ibland inte är en slump.... Men jag är väldigt tekniskt lagd och tror mer på vetenskap...
Jag tycker Deja Vu hände hela tiden när man var tonåring, och de flesta. Åh dejavu! sa vänner hela tiden. Jag med. Ingen av oss förknippade det med något annat än en lustig minnesglitch. (Faktum är jag tror detta är första gången jag någonsin hört någon förknippa detta med övernaturligt grejs) Några gånger har jag iofs förknippat det med tex ett platsminne från när jag var yngre men som jag senare glömt bort från aktivt minne. (jmf om man var på Kolmården när man var 4 och kommer tillbaka när man är 14, sådana händelser har definitivt minskat, jag har nog varit tillbaka på de flesta platser jag varit på som liten igen vid det här laget.).

Inte hänt på senare år, men nu såg jag på wiki att det var ganska mycket vanligare med yngre. Sedan har jag inte rest så mycket på sistone. Och om man tex inte sov så mycket, det missade jag en del på som tonåring, kunde läsa till klockan 4 på morgonen alldeles för ofta.
 
Senast ändrad:
Jag tycker Deja Vu hände hela tiden när man var tonåring, och de flesta. Åh dejavu! sa vänner hela tiden. Jag med. Ingen av oss förknippade det med något annat än en lustig minnesglitch. (Faktum är jag tror detta är första gången jag någonsin hört någon förknippa detta med övernaturligt grejs) Några gånger har jag iofs förknippat det med tex ett platsminne från när jag var yngre men som jag senare glömt bort från aktivt minne. (jmf om man var på Kolmården när man var 4 och kommer tillbaka när man är 14, sådana händelser har definitivt minskat, jag har nog varit tillbaka på de flesta platser jag varit på som liten igen vid det här laget.).

Inte hänt på senare år, men nu såg jag på wiki att det var ganska mycket vanligare med yngre. Sedan har jag inte rest så mycket på sistone. Och om man tex inte sov så mycket, det missade jag en del på som tonåring, kunde läsa till klockan 4 på morgonen alldeles för ofta.
Ja exakt. Jag har dem nu som då men klar mer i tonåren. Men jag har heller aldrig hört att nån skulle koppla ihop det med nåt övernaturligt. Matrix, på sin höjd. :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 579
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 678
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 053
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp