Tror ni på övernaturliga fenomen?

Ok, jag kanske blandade ihop varsel med det som förekommer i "hemsökta hus". Jag kan inte motbevisa dig vad


Ok, jag kan ha blandat ihop vad folk menar med varsel och att ett hus är hemsökt sådär som vi upplevde på torpet. Både Lazarus, som Jesus väckte upp då han varit död flesta dagar, och han själv senare visade sig inte bara tillfälligt utan stannade kvar. Vill du diskutera kristen tro så starta en egen tråd. Och att din fars blev som i en film får du stå för. Men han fick säkert hakan uppbunden han med, det är rutin. Vårdpersonalen binder upp den innan likstelheten inträtt och tar bort den senare när den inte längre behövs.
Vad är ditt problem? Du tjatar om kristen tro i flera trådar, inte jag. Du var inte där när min far dog, det var däremot jag och hur de gjorde sedan med kroppen spelar ingen roll. Han dog efter en långdragen dödskamp där vi vakade i flera dygn och du har ingen som helst jävla anledning att tro att jag sitter och hittar på hur han dog.

Kan du lämna min döde far ifred nu?! :rage:
 
Jag tycker Deja Vu hände hela tiden när man var tonåring, och de flesta. Åh dejavu! sa vänner hela tiden. Jag med. Ingen av oss förknippade det med något annat än en lustig minnesglitch. (Faktum är jag tror detta är första gången jag någonsin hört någon förknippa detta med övernaturligt grejs) Några gånger har jag iofs förknippat det med tex ett platsminne från när jag var yngre men som jag senare glömt bort från aktivt minne. (jmf om man var på Kolmården när man var 4 och kommer tillbaka när man är 14, sådana händelser har definitivt minskat, jag har nog varit tillbaka på de flesta platser jag varit på som liten igen vid det här laget.).

Inte hänt på senare år, men nu såg jag på wiki att det var ganska mycket vanligare med yngre. Sedan har jag inte rest så mycket på sistone. Och om man tex inte sov så mycket, det missade jag en del på som tonåring, kunde läsa till klockan 4 på morgonen alldeles för ofta.

Ja alltså deja vu skämtades det mycket om i skolålder... de jag tänker på som hänt mig är ett fåtal ggr jag kört bil på vägar jag vet att jag inte kört på förut. Det är möjligt att jag åkt på de som barn (inte alla för det har hänt en gång i Australien med) men mina deja vu har varit liksom exakt.
Exakt i den bilen jag kört, exakt det landskapet och exakt "den händelsen", exakt den låten på stereon, exakt de kläderna jag bär (färg på tröja som jag ser på min egen arm tex) osv.... svårt att förklara helt enkelt. Hänt bara några fåtal gånger efter att jag fyllt 18 eftersom de oftast sker när jag kör...
 
Ja exakt. Jag har dem nu som då men klar mer i tonåren. Men jag har heller aldrig hört att nån skulle koppla ihop det med nåt övernaturligt. Matrix, på sin höjd. :D
Haha ja det är såklart Matrix som gjort det! Jag var 24 när Matrix kom :laugh:. Härligt vilken påverkan filmer kan ha. Så nu sedan Matrix är alltså Dejavu med i övernaturligt grejs. Undrans om det var det i USA innan eller om det bara är från filmen.
 
Ja alltså deja vu skämtades det mycket om i skolålder... de jag tänker på som hänt mig är ett fåtal ggr jag kört bil på vägar jag vet att jag inte kört på förut. Det är möjligt att jag åkt på de som barn (inte alla för det har hänt en gång i Australien med) men mina deja vu har varit liksom exakt.
Exakt i den bilen jag kört, exakt det landskapet och exakt "den händelsen", exakt den låten på stereon, exakt de kläderna jag bär (färg på tröja som jag ser på min egen arm tex) osv.... svårt att förklara helt enkelt. Hänt bara några fåtal gånger efter att jag fyllt 18 eftersom de oftast sker när jag kör...
Ah, jag har för mig att jag var med om någon gång (eller ok flera gånger), i tidiga tonår, att jag visste vart saker skulle vara på en plats, hittade jordkällaren precis just där osv. Men det var en plats jag hade varit på som pytteliten insåg jag (i stil med att hon som bodde där tidigare var farmors gamla väninna). Ganska härlig känsla. Men som sagt misstänker platsminnen sitter ganska hårt i personer, som om de är kvar långt efter att händelsen försvunnit.

På wiki stod något om strukturer som har likhet eller trötthet eller press. Det är kanske bilkörning eller split perception, fokuserad på körning går något in i huvudet och sedan gör den det igen medvetet.

People who travel more or watch more movies are more likely to experience déjà vu than other
(Det måste ju vara platsigenkänning (dels tex att Paris kändes omedelbart hemma för det liknade städer jag vuxit upp i). Att tex känna igen New York ur dataspel kör ju mitt barn på (om man ser en film placerad i New York kan han veta vilken byggnad som kommer härnäst). Fatta vilken dejavusmäll han lär få om han reser och besöker Central park när han är 17 eller så. Utan att då faktiskt rakt av minnas hur mycket Lego Marvel han spelat som nioåring (De har startzonen i central park :D.).

En annan förklaring är att minnet uppfattar någon strukturell likhet med det upplevda, och personen tolkar denna likhet som en igenkänning.

Furthermore, people also tend to experience déjà vu more in fragile conditions or under high pressure, and research shows that the experience of déjà vu also decreases with age
 
Senast ändrad:
Ja men jag upprepar mig väl lite då, hack i skivan här, men lyssna på Institutet! :D

16 minuter om Deja vu med en forskare:
https://sverigesradio.se/artikel/5062159

En jäkligt simpel sammanfattning: Deja vu orsakas av att delen i hjärnan som styr "igenkänning" helt enkelt går igång utan anledning. Det finns inget att känna igen eftersom det är en ny plats/ny situation men ändå kickar den igång. Så egentligen samma förklaring som mycket annat, hjärnan kaosar ur :D
 
Ok, jag kanske blandade ihop varsel med det som förekommer i "hemsökta hus". Jag kan inte motbevisa dig vad


Ok, jag kan ha blandat ihop vad folk menar med varsel och att ett hus är hemsökt sådär som vi upplevde på torpet. Både Lazarus, som Jesus väckte upp då han varit död flesta dagar, och han själv senare visade sig inte bara tillfälligt utan stannade kvar. Vill du diskutera kristen tro så starta en egen tråd. Och att din fars blev som i en film får du stå för. Men han fick säkert hakan uppbunden han med, det är rutin. Vårdpersonalen binder upp den innan likstelheten inträtt och tar bort den senare när den inte längre behövs.

Det är inte alls rutin att binda hakan på döda människor överallt.Jag har aldrig varit med om det, men tagit hand om många döda. Finns nog olika rutiner på olika ställen dock.
 
Det är inte alls rutin att binda hakan på döda människor överallt.Jag har aldrig varit med om det, men tagit hand om många döda. Finns nog olika rutiner på olika ställen dock.

Ja, det där med att binda upp hakan var nog vanligare förr?!? (Har hört talas om det) 🤔. För de gånger jag varit med vid iordningställande när jag jobbade en period på palliativ avd för några år sedan har jag aldrig varit med om det!
 
Ja, det där med att binda upp hakan var nog vanligare förr?!? (Har hört talas om det) 🤔. För de gånger jag varit med vid iordningställande när jag jobbade en period på palliativ avd för några år sedan har jag aldrig varit med om det!
Båda mina föräldrar fick en sån där vit halskrage sedan de avlidit, samma som man får om man skadat nacken eller man misstänker nackskada.
 
Ja, det där med att binda upp hakan var nog vanligare förr?!? (Har hört talas om det) 🤔. För de gånger jag varit med vid iordningställande när jag jobbade en period på palliativ avd för några år sedan har jag aldrig varit med om det!
Till exitussetet på vårt sjukhus hörde linda att sätta kring huvudet för att inte munnen skulle öppnas. Alla som dog hade dock stängd mun. Det var inte så jättemånga år sedan.
 
Angående uppbindning av hakan: Det har väl blivit mindre vanligt i och med att begravningsentreprenören har andra sätt att hålla munnen stängd om kroppen ska visas? Eller pratar ni bara om på sjukhus?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 562
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 053
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp