Trors eller konsentration ?

urkella

Trådstartare
Har tränat NH med pållen sedan jag fick honom (mars) och det har gått super, har aldrig haft problem med honom. Han följer mig lös utan problem samma med backa och flytta åt sidan. och litar så pass mycket på honom att nu när jag börjat rida in honom så är det barbacka och i grimma och än så länge har även det funkat super. Men nu när jag löstränar honom och vi börjat träna i trav så lägger han bak öronen när han springer. När jag sett det så har jag skickat ut honom så jag sett det som att han trotsar ledarskapet, men är orolig att det kanske bara är att han konsentrerar sig och isåfall är jag ju jätte dum mot honom :( Han har aldrig gjort något dumt eller hotat, enda han kan få för sig att bli lite nonchalant ibland. Men jag vet inte, nu har han fått gå själv i en månad vilket har gjort att han blivit buffligare av sig, vilket jag förstår. Men då han gick med andra hästar så la han sig inte under någon och tänkte att nu då han inte har någon att bossa över så kanske han testar mot mig, men då borde han väl göra det även i skritten :confused:
Usch nu blev det ett långt och rörigt inlägg, men hoppas ni förstår mina funderingar.
 
Sv: Trors eller konsentration ?

Det där har väl stötts och blötts en del utan att man kommit fram till något bergsäkert tycker jag...
Jag vet ett ekipage som är väldigt samspelt och där människan kan få hästen att göra de mest fantastiska saker lös.
Då och då, oftast i hastigare gångarter lägger dock hästen öronen bakåt.
Ibland "busar" de och hästen får "jaga" och då har den också örona bakåt.
Men vad jag vet så har människan alltid koll på hästen. Och då kan jag inte föreställa mig annat än att det ingår i typ "bus- och koncentrations"-kroppsspråket.

Men i fallet med vår "mellan"valack ( i ålder, har tre) så är det nog försök till dominans.
Har dock svårt att SE skillnaden, jag mer känner den...

Bra svar va? :angel: *flummig*
 
Sv: Trors eller konsentration ?

När dom koncentrerar sig brukar dem lägga öronen bak ja, speciellt med arbete ifrån marken..
 
Sv: Trors eller konsentration ?

Ligger de platt bakåt eller bara lite lätt bakåtfällda?
Min häst lägger gärna öronen lite lätt bakåt (inte platt bakåt som när hon är förbannad) när jag driver henne, och det tolkar jag som att hon lyssnar och är koncentrerad. Hon gör likadant när andra hästar vallar henne i hagen.
 
Sv: Trors eller konsentration ?

"Min" häst lägger också bak öronen när jag ökar farten på henne. Hon gillar inte när jag bestämmer och trots att hon är ett sursto är vi ganska samspelta och trivs bra med varandra.
När hon blir sur skickar jag ut henne på volten igen, och då ger hon sig på en gång.
 
Sv: Trors eller konsentration ?

Låt honom gå med andra hästar igen. Att få gå ensam en månad är ett långt straff. När en häst inte sköter sig kan den bli utstött ur flocken ett tag- men den brukar få komma in igen när den sköter sig...

Det är jättesvårt att säga varför den lägger bak öronen- det gör även underlägsna hästar när dominerande hästar driver dem...
 
Sv: Trors eller konsentration ?

Han KAN inte gå med dom andra hästar i stallet, han var den som bestämde så va inte att han var utstött. Han blev kastrerad vid års skiftet så när jag fick hem honom i mars var det första gången han fick gå med andra hästar sedan han var föl. Allt gick jätte bra fram till för ja nu är det ju mer än en månad sedan men då stona i stallet fick kraftiga brunster och då började han betäcka. Då det bara finns ston i stallet förutom honom så har han fått gå själv.

Kollade hur han lägger back öronen och han vinklar bara bak dom, så då kanske han lyssnar mest, och lite tjurigt bara kanske :D
 
Sv: Trors eller konsentration ?

Det är stor skillnad på att ha bak öronen eller stryka bak dem- a la huggorm.

en häst som lyssnar- spelar hela tiden med öronen.
 
Sv: Trors eller konsentration ?

Om du nu rider in honom och jusst har börjat med trav, så förtår jag honom till fullo om han lysnar och tvekar på om det ska va så där?
Jag menar, när man travar så kan man inte sitta lika stilla och lugnt som man gör i skritt och han kan nog uppleva att det händer något helt nytt och att du studsar runt i sadeln - vilket är något helt nytt. Jag tycker inte att du ska fokusera på det, det är klart att det är lite skummt den fösta tiden med en skumpande människa på ryggen :)

Man kan se andra utbildade hästar som får en ny ryttare som inte riktigt hittar takten och som jag fattade det är det väl den minen din häst verkar ha? Då brukar de ha örenen bakåt och sätta upp halsen lite och vänta på vad som ska hända härnäst.

Det är utifrån det jag har sett :D
 
Sv: Trors eller konsentration ?

har inte travat uppsutten på honom utan detta är från marken :p


Han lägger inte bak dom när jag driver på honom bakifrån utan det är nar han ska gå bakom/brevid lös, så tror att det kan ha lite med osäkerhet att göra.... kanske
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 591
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp