Snöskovel

Trådstartare
Jag har två problem med trosor när jag rider!
1. Jag får skav av kanten/sömmen till det extra inlägget som man envisas med att sy fast i trosornas gren.
2. Är själva grenen för bred så blir det lätt knöligt och jag får skav i ljumsken. Boxer med lite längre ben har ofta en tendens att rulla upp sig så problemet uppstår även med dessa.

Har provat massa olika märken, modeller och material men inte hittat nåt som funkar. Även köpt ”seamless” i tron om att de skippat inlägget i grenen men det räknas tydligen inte som en söm om de syr fast den... har även försökt sprätta bort inlägget på några par men det har då istället blivit knölar längs sidosömmen.
Många sporttrosor har inte detta inlägg men då har de istället sytt ihop trosorna på ett sånt sätt att själva grenen är ett stycke och då hamnar ändå sömmen på ett ställe som gör att de skaver.

Så, nån som har tips på BRA trosor att rida i? Eller som vet om något märke som inte har det där extra inlägget/skyddet i grenen? Eller där själva sömmen över grenen sitter högre upp/längre fram?
 
Jag har två problem med trosor när jag rider!
1. Jag får skav av kanten/sömmen till det extra inlägget som man envisas med att sy fast i trosornas gren.
2. Är själva grenen för bred så blir det lätt knöligt och jag får skav i ljumsken. Boxer med lite längre ben har ofta en tendens att rulla upp sig så problemet uppstår även med dessa.

Har provat massa olika märken, modeller och material men inte hittat nåt som funkar. Även köpt ”seamless” i tron om att de skippat inlägget i grenen men det räknas tydligen inte som en söm om de syr fast den... har även försökt sprätta bort inlägget på några par men det har då istället blivit knölar längs sidosömmen.
Många sporttrosor har inte detta inlägg men då har de istället sytt ihop trosorna på ett sånt sätt att själva grenen är ett stycke och då hamnar ändå sömmen på ett ställe som gör att de skaver.

Så, nån som har tips på BRA trosor att rida i? Eller som vet om något märke som inte har det där extra inlägget/skyddet i grenen? Eller där själva sömmen över grenen sitter högre upp/längre fram?
Köper du rätt storlek? Jag brukar behöva gå upp minst två storlekar från min vanliga ”byxstorlek” för att de ska bli sköna.
Minns att jag hade liknande problem som tonåring, jag brukade lösa det med att alltid sätta i ett trosskydd/binda i trosorna när jag red. Kanske kan vara något att prova?
 
Jag har två problem med trosor när jag rider!
1. Jag får skav av kanten/sömmen till det extra inlägget som man envisas med att sy fast i trosornas gren.
2. Är själva grenen för bred så blir det lätt knöligt och jag får skav i ljumsken. Boxer med lite längre ben har ofta en tendens att rulla upp sig så problemet uppstår även med dessa.

Har provat massa olika märken, modeller och material men inte hittat nåt som funkar. Även köpt ”seamless” i tron om att de skippat inlägget i grenen men det räknas tydligen inte som en söm om de syr fast den... har även försökt sprätta bort inlägget på några par men det har då istället blivit knölar längs sidosömmen.
Många sporttrosor har inte detta inlägg men då har de istället sytt ihop trosorna på ett sånt sätt att själva grenen är ett stycke och då hamnar ändå sömmen på ett ställe som gör att de skaver.

Så, nån som har tips på BRA trosor att rida i? Eller som vet om något märke som inte har det där extra inlägget/skyddet i grenen? Eller där själva sömmen över grenen sitter högre upp/längre fram?
Har du provat kalsonger? Jag lånar min mans och de är klart mer bekväma.
 
Köper du rätt storlek? Jag brukar behöva gå upp minst två storlekar från min vanliga ”byxstorlek” för att de ska bli sköna.
Minns att jag hade liknande problem som tonåring, jag brukade lösa det med att alltid sätta i ett trosskydd/binda i trosorna när jag red. Kanske kan vara något att prova?
Har inte provat större storlek. Tänker att det kanske blir knövligt på andra ställen? Men det kan vara värt att prova!
Har testat med trosskydd och det blir något bättre men själva materialet skapar mycket friktion...
 
Har du testat Cubus trosa Rachel?
Testa annars trosor avsedda för cykling eller ha "mamelucker" som extra lager, så friktionen i området blir mindre.
 
Har du testat att rida med oskodda eller knäskodda ridbyxor eller vanliga träningstights?
Har tre olika modeller av ridbyxor. Helskotta, knäskodda med silikon och knäskodda med tyg. Upplever ingen skillnad tyvärr. Vanliga träningstights har jag inte testat, blir inte det halkigt? Eller det beror förstås på materialet.
 
Har du alltid problem eller är det i vissa sadlar/på vissa hästar det skaver som mest? I så fall kan det vara sadelproblem snarare än trosproblem. Det låter lite som om du hamnar för mycket på pubisbenet.

För mig så fungerar newbodys spandextrosor bäst. De har 'inlägget' som du stör dig på men iom att tyget är så mjukt så upplever inte jag några problem. Köper dem gärna i en storlek för små också, så att de sitter 'tight' och inte får för sig att börja kana omkring.
 
Har du alltid problem eller är det i vissa sadlar/på vissa hästar det skaver som mest? I så fall kan det vara sadelproblem snarare än trosproblem. Det låter lite som om du hamnar för mycket på pubisbenet.

För mig så fungerar newbodys spandextrosor bäst. De har 'inlägget' som du stör dig på men iom att tyget är så mjukt så upplever inte jag några problem. Köper dem gärna i en storlek för små också, så att de sitter 'tight' och inte får för sig att börja kana omkring.
Rider på ridskola så olika hästar och olika sadlar så kan definitivt vara ett sadelproblem i grunden.
 
Rider på ridskola så olika hästar och olika sadlar så kan definitivt vara ett sadelproblem i grunden.

Fråga om du kan få köpa ett sadelöverdrag (kallas ofta rumpvärmare)och sätta på sadeln inför varje lektion. Ett sånt i teddy eller liknande. Kostar inte så mycket. En sån borde passa de flesta sadlarna ridskolan har.
 
Jag har två problem med trosor när jag rider!
1. Jag får skav av kanten/sömmen till det extra inlägget som man envisas med att sy fast i trosornas gren.
2. Är själva grenen för bred så blir det lätt knöligt och jag får skav i ljumsken. Boxer med lite längre ben har ofta en tendens att rulla upp sig så problemet uppstår även med dessa.

Har provat massa olika märken, modeller och material men inte hittat nåt som funkar. Även köpt ”seamless” i tron om att de skippat inlägget i grenen men det räknas tydligen inte som en söm om de syr fast den... har även försökt sprätta bort inlägget på några par men det har då istället blivit knölar längs sidosömmen.
Många sporttrosor har inte detta inlägg men då har de istället sytt ihop trosorna på ett sånt sätt att själva grenen är ett stycke och då hamnar ändå sömmen på ett ställe som gör att de skaver.

Så, nån som har tips på BRA trosor att rida i? Eller som vet om något märke som inte har det där extra inlägget/skyddet i grenen? Eller där själva sömmen över grenen sitter högre upp/längre fram?

Finns en bra trosa på dollarstore, hööks sålde de tidigare fast dubbelt så dyra. Kommer inte ihåg märket men det är något svenskt namn typ Frida. De är i "spandex" med korta ben utan grenpadding
 
Jag använder Classic high trosa från lindex. Den har ingen söm i grenen och inget fastsytt inlägg. Finns i en lägre variant också om man föredrar det.
De har jag också och tycker de är de bästa att rida i!

I en period (en sadel som verkligen inte passade mig) så red jag med avklippta strumpbyxor utanpå trosorna, men innanför ridbyxorna. På så sätt skapades friktionen mot strumpbyxan istället för mot mig. :D Det blev alltså som cykelbyxor som jag använde i ridbyxorna.
 
Det har jag inte provat! Har en man i snarlik storlek som jag, så det ska jag helt klart testa!
Jag snor frekvent åt mig sambons kalsonger just pga att de är sköna bara att gå i, de funkar för mig super att rida med också. Jag upplever dom mer följsamma på nått vis, kan få skav av trosor bara av att gå runt i dom. Bästa trosorna jag har annars är seamless jag köpt billigt på netto. Fått gå upp en strl i dom men sitter som gjutet på mig, dessutom snygga. Nu finns tyvärr inte netto i Sverige mer men kan se om jag hittar ett par oanvända för att kolla märket, vet att jag sett samma på typ gekås
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 208
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 053
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 276
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp