Trossnäs midsommar!

H

Hunter

Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin tävling ännu så jag får väl börja...;)

Jag hade med mig Räpan och Eveleine upp till Trossnäs. Räpan har fått en dressyrträning i år och den var tre dagar före Trossnäs-tävlingen och det verkade ge utdelning direkt! 57 straff och inte så farligt långt efter bästa resultat på 49! Helt ok för henne. "Svår" banhoppning i 90-klassen, pratade med banbyggaren och frågade om han inte hade vässat till hoppningen sen i maj och jo det hade han... Räpan hoppar rätt tråkigt på framhoppningen och kändes väl sådär men bara att gå in och då skärper hon upp sig den lilla :devil: och hoppar faktiskt! Sen att jag skulle trolla med henne framför räcket på böjda linjen så att jag får rida som en tok mot oxern och en bom trillar det var INTE hennes fel :o Jättenöjd med hennes insats dag 1
Räpan hoppning
Sen på fre-em så var det dags för den STORA och jag säger bara HÄSTDJ:devil:EL. Finns det någon häst i världshistorien som kan mixtra så inne på en dressyrbana :eek: alla dessa timmar av träning alla dessa förberedelser och så går hon och glor på blomkrukor som om hon ALDRIG varit inne på en dressyrbana, jag var lite lätt irriterad efter dressyren milt uttryckt! Sen skulle vi hoppa och hon har hoppat fantastiskt fint i vår och senast förra söndag på träning seglade hon runt en bana på 135 utan att röra en bom. Men nu stod Räpan i ett hörn och glodde och då måste man ju titta på henne varje gång man går förbi och då river häst nästa hinder... jaja jag var inte ensam om att riva...

Lör-fm dags för Räpan terräng och denna gången skulle vi satsa lite mer och rida på i högre tempo men det var inte Räpan helt bekväm med så det blev stopp. Att hon stanna på den "stora" trakhenern som var med i lätt klass i maj är hon förlåten hon har inte hoppat sånt hinder tidigare med grav både i fram- och bakkant. Var nöjd med hennes runda ändå, det som gick lite knackigt i maj vattnet och coffin gick som på räls den här gången så hon utvecklas hela tiden och det är sååå roligt :love:
Lör-em Eveleine terräng och varmt! Puh höll på att kola av ett tag på framridningen hästen for runt som en tossing och solen stekte och jag kände mig åksjuk. Två start före mig så blev tävlingen avblåst, fall i terrängen och vänta på ny ambulans. Vet inte hur länge det stod still men 30-40 min kanske? Lite "off" blir man av ett sånt avbrott och vi bestämde att jag skulle rida lugnt och inte rida mot klockan för jag låg ju typ sist ändå och det var varmt mm. Vi gick iväg, jag ligger och bromsar hela vägen runt, hästen ligger på hela tiden och efter näst sista hindert så säger jag "ok gå då" och då går det undan framåt vill jag lova! Sista biten mot avslutande oxer och mål går i bra fart och häst kändes fräsch i mål och det fanns betydligt mer att plocka ut. Jag hör inga tider mer förstår sen att vi ridit hyggligt snabbt. T o m så att vår lugna runda gav oss klassens snabbaste tid och vi gjorde tävlingens (?) största upphämtning från näst sist efter dressyr till 6:e plac :banana:
Eveleine terräng
Hon visar sin klass i terrängen och är nästan förlåten för dressyren
 
Sv: Trossnäs midsommar!

I was there! :D

Lilleman skulle ju efter mycket om och men debutera *-ig (har jag nämnt det förut :angel: känns som om det är det enda jag pratat om i veckor). Var århundradets bekvämaste tävling, vi åkte över dagen så jag hade sovmorgon till 09.30 båda dagarna.

I dressyren var han tydligen bättre än han kändes. Jag tyckte att det var en katastrof men när jag såg filmen fick jag omvärdera och 58 straff var absolut godkänt. Han har höjt sin lägstanivå otroligt och det är ju kul, men gör även att jag blir petigare.

Fick förvarning om att många rivit i hoppningen och att man var tvungen att rida noga. Kossorna som stod parkerade bredvid gjorde sitt till även om han var väldigt duktig (i höstas kunde han inte se en ko utan att balla ur, nu var han bara lite spänd). Han hoppade fint på framhoppningen men var väldigt kort och ryckig i galoppen i och med kossorna. Hoppade första hindret (som stod snett mot korna) aningens motvilligt och fortsatte mot andra i vacker korsgalopp vilket resulterade i ett pet. Rev sedan 3b också men efter det lossnade det och han hoppade resten av banan felfritt.

Terrängen var trevlig och fick intrycket av att om man bara red väl så skulle det gå fint. Vi blev dock som sagt försenade eftersom E krachade in i ett träd och var tvungen att hämtas men ambulans, riktigt obehagligt när sånt händer och särskilt när det händer bekanta :crazy: efter 45 min försening kom de igång igen. Lyckades fokusera och när vi väl var ute på banan gick det jäkligt snabbt, red inte på för mycket då han aldrig gått en såpass lång banan innan (från att i Kinda rida på dryga 3 min till att försöka rida in på dryga 6 min är ett ganska stort hopp). Lilleman hoppade allt löjligt lätt och jag red som jag planerade, nolla på hinder men tidsfel. Slutade på en nionde plats och är så stolt över lilla hästen. Han kändes väl förberedd och fick en fin erfarenhet.

Nu siktar vi på Enköping och sedan en hopptävling två veckor senare (då ska jag våga mig på att debutera 120 hoppning :angel: att han hoppar 135 utan att blinka hemma har fått mig att överkomma mina hopptävlingsnerver och målet är att han ska upp i *-ig/LA/LA i år).

Och hääär fick vi lite uppmärksamhet i pressen :D
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Jag hade förresten listat ut vem du var för ett tag sen, men när kom du på att jag var jag då? :p
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Då var det inte du som kraschade i ett träd då, läste att det var en 48 årig kvinna :devil:
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Nämen va kul, då delade vi uppstallning, den lilla pipiga skimmeln e min!! :D

Kul att veta att bukefalister smyger sig runt lite varstans!

Tävlingen... Galopperar man runt dressyren så förtjänar man 61 straff :p och sen hoppar man super men har klant i sadeln så har man med sig ett pet!

Ute i terrängen gick tant som tåget (90 klassen) men red in på samma tid som kamraten efter oss som travade lugnt på flera ställen. 10 tidsfel KAN Inte stämma, i Mariestad red jag samma mängd sek för fort!!!
Men men, roligt som bara den va det och som vanligt, kan man inte vara bäst måste man vara snyggast, våran rosa utrustning va lika poppis som alltid!! :d
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Jag satt och slöläste i någon tråd om namnbyte på häst med avvikande namn och så dök namnet Sanivaddetnuär upp och det ringde en klocka och sen såg jag namnet i startlistan och sen dig med nummerlapp på :D
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Riktigt bra debut! Grattis till ditt fina resultat :bump:
Trossnäs *iga är ganska krävande på så sätt att den är lång och det är kuperat med långa sega backar i bitvis djup sand. Svårigheterna kommer i slutet och då gäller det att ha krafter kvar, du verkar ha fått till ett väl disponerat lopp :banana:
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Nämen va kul, då delade vi uppstallning, den lilla pipiga skimmeln e min!! :D

He he det var jag som smög omkring och mata dom gulliga stallkatterna :angel:
Din häst verkade inte så förtjust i sin boxgranne.... jag såg sen nere på framridningen till terrängen en vit häst helt utspökad i rosa men kopplade inte ihop att det var den vita i "mitt" stall
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Lilla Räpan ser verkligen helt fantastisk ut i år! Grattis till bra tävling igen o Eveleine får skärpa till sig nu!;)

Kl eller nåt...

Grattis även till _underbarns_ debut! superbra jobbat!:bump:
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Näää, trots att det va klubbkompis så fick vi sätta upp matta och laga plankor...:o
en men, stallkatterna va ju söta iaf!! =)

Utspökade?? Matchade heter de;), vi e ju alltid ponnyryttarnas favoriter!:D
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Ja det kan man ju drömma om att det hästskrället skulle skärpa till sig.... :cool: Allt sker ju mer eller mindre på hennes villkor och VÅGA inte förnärma damen med att be henne om saker som hon inte gillar, då kommer DRAKEN fram och då har du att göra en liten stund :eek:

Lite lättare med Räpan henne kan jag "huta åt" :D
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Tro mig, det kunde göras mycket värre/sämre/mer än vad jag gör.

Tur att man är stark nog att inte ta åt sig från alla gråklädda därute...:p
 
Sv: Trossnäs midsommar!

Tack alla :)

Min häst kunde ha fortsatt i 6 min till, men det var skönt att känna att jag inte körde slut honom :D

Red väldigt tillbaka ner i sandtaget (för att inte missa första smalhindret, hade nämligen sett någon av de första ryttarna som dundrade ner i full fart och inte hade en chans att samla upp galoppen) och samlade även upp lite överdrivet in på spetsarna (så att han kom lite nära in och gick på 3½ ut, skulle väl egentligen ha låtit honom galoppera på och bara lett runt honom så hade han gått på 3 jämna, men det var också det enda dåliga språnget vi fick). IZ stod bredvid mamma och såg vår runda och hon tyckte att det hade sett väldigt bra ut, alltid skoj :)
 
Sv: Trossnäs midsommar!

*kl*

Vill framföra mitt tack till arrangörerna i Trossnäs här också

På midsommartävlingen var jag 6:e plac i CNC* men vi var två ekipage på samma straff (jag var den som var närmst optimaltiden i terrängen) och båda ryttarna har samma förnamn! Det skedde en förväxling och premien gick till "fel" ryttare.

Trots semestertider så har arrangören sett till att rätta till felaktigheten och det tackar jag för :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp