Trostsåldern

T

Tilda_m

Har en bc korsning på 6 månader som verkligen kommit i "trotsåldern". Fram till nu har hon varit den mest lättsamma hund att ha och göra med som jag har haft, men nu har hon alltså börjat göra tvärt om och helt slutat att med uppmärksamheten.
Någon som har några bra tips vad man kan göra för att försöka få tillbaka uppmärksamheten mm?
vet ju självklart att detta är ett normalt beteende, men tänkte ändå att de kanske är någon som har några knep...
 
haha, jo lugnande skulle behövas ibland :D

vet du nåra bara övningar?
 
ögonkontakt är viktigt, liksom att hunden "frågar" innan den får sin mat, passerar en dörr etc. klickerträning är kul, köp en bok eller gå en kurs! du kan anmäla dig till vanliga kurser också, hos närmaste brukshundklubb, eller privat om du hellre vill det.
 
Mmm, sådant som ett varsegod innan maten och innan man går ut håller vi hårt på. Sedan är vi även på kvällskurser en gång i veckan som anordnas av brukshudsklubben. Har provat lite agility och även spårning, vilket har gått riktigt bra :D
Men har planerat att även gå någon helgskurs eller liknande :)
Bara en fråga. Klickerträning, vad är de?
 
Kanske har det gått för fort fram för henne...bc hundar är ju väldigt villiga att lära sig, men trorts det så skall man nog försöka att ta det lite lugnt ändå för annars kommer ju just bakslag..

Jag skulle inte ställa på hunden MER övningar, utan hellre dra ner på dom och bara ha vanlig vardagslydnad tills hon visar att hon är på hugget igen och vill samarbeta.
 
hm, har svårt att tro de eftersom det ändast är en gång i veckan vi är på så kallad "socialträning" med henne. Och har inte heller ställt några större krav på henne, utan försökt göra allt me lek och skoj :smirk:
Men när vi är på träningen är hon hur snäll och koncentrerad som helst. fast när de då kommer till vardagslydnad, då börjar hon göra tvärt emot...
 
en klicker är en liten sak som ger ifrån sig ett högt klick när man trycker på den. först lär du hunden att förknippa klicket med godis och sedan kan du berömma med hjälp av klickern, det är mycket snabbare och hundarna blir ofta mer uppmärksamma med klickern. samma metod används när man tränar delfiner, men där använder man en visselpipa som hörs bättre under vatten. man bestraffar aldrig, men gör den inte som man vill får den heller inget godis.
 
Efter att min hund nu äntligen tycks ha kommit ur det här med trotsålder och hormonspel och tonårstrots (hon har just fyllt två) så kan jag bara säga samma som jag fick till råd i samma situation:
Gör inga nya saker. Behåll bara bas-lydnadskraven och bråka inte i onödan med din hund. Oroa dig inte i onödan. De grunder du satt kommer tillbaka. Med andra ord:
Det gåååår öööööver... :smirk:

På min har just inkallningspoletten trillat ner som jag stoppade i när hon var 2-5 månader och då har jag ändå inte gjort något annorlunda nu jämfört med förut, utan det bara "kom med tiden" precis som alla "experter" i min omgivning sa att det skulle.

/JES
som förmodligen skaffat hund enbart för att träna tålamodet... :D
 
Glömde också.. det kan ju vara så enkelt att hon är på väg in i sitt allra första löp. Då är det myror i kroppen och koller i huvet och inget att göra nåt åt tills det går över (för den här gången). :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 128
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp