Trotjänaravlivning..

T

Tusen

..vad är det? Är det någon speciell metod man använder sig av, än vid "vanlig" avlivning?
 
Tror det är när veterinären kommer ut och ger två sprutor.Först en så att den somnar in och sen en så att hjärtat slutar slå.Då kan man ju tex låta hästen somna in i hagen... :cry:
Rätta mig om jag har fel
 
Du har delvis rätt.

Trotjänaravlivning är egentligen inget annat än avlivning hemma. Med bultpistol, eller med sprutor.

Många kliniker erbjuder "trötjänaravlivning" på klinik med, så egentligen är det bara ett ord för att förklara att det är en älskad vän/trotjänare som får sluta sina dagar. Och inte på slakteri.

men det man normalt menar är när någon kommer hem och avlivar hästen. Avlivningssätt kan man välja själv.

Förstaponnyn togs bort hemma med bult = trotjänaravlining. Andraponnyn hemma med spruta = trotjänaravlivning
Unghästen hemma med bult = trotjänaravlivning

De två första begravdes hemma, unghästen åkte till destruktion.

Mitt sto togs bort på slakteri med bult. För mig är det dock en trotjänaravlivning med, A och O var att det skulle gå lugnt till, utan stress för hästen och på barmhärtigaste sättet. Hon sköts med kulvapen inne på slakteriet. Ett litet, lugnt gårdsslakteri beläget på en gård hon varit många, många gånger i sitt liv. Så för mig var det lika mycket trotjänaravlivning som när de andra togs hemma.

men som sagt, normalt menar man avlivning HEMMA på gården/vid stallet. Men ska man vara petig så är ordet egentligen bara ett uttryck för att det är en älskad vän som skall tas bort, och inte ett slaktdjur vilket som helst.
 
Jag har varit med och avlivat hästar på sanitetsslakteri vid ett flertal tillfällen, med bultpistol och tycker att killarna sköter det perfekt
 
Fråga - jag antar att det var veterinär som utförde avlivning med spruta och inte dom som normalt sköter avlivningar? Om det var vet. är jag inte säker på att alla går med på att göra på det sättet.
 
Måste bara få säga en sak...Har inte känslan av att avlivning med sprutor är att låta hästen "somna in". Har bara varit med om en häst som avlivats så iofs, men han låg och hostade och harklade och sparkade med benen och bokstavligen tjippade efter andan de sista andetagen... :cry:
 
När jag hade trotjänaravlivningen ute i somras var det djurambulansen som kom och hästen avlivades med bultpistol. Det var chauffören som avlivade hästen och han är slaktare till yrket. Han tog dessutom hästen till destruktion istället. Dvs hästens kropp förstörs istället för att användas till vad de nu använder häst till.

Men det var skönt att ha en ren fin djurambulans och inget blod.

Veterinär kommer iregel om man har bestämt sig för att avliva hästen med sprutor. Avlivningsvätska kan ju inte vem som helst hämta ut.
Men det finns veterinärer som använder bultpistoler. Det beror helt på läget.

Apo
 
ja, det var såklart vet som avlivade med spruta.

En hel del veterinärer vill dock inte avliva med spruta, utan väljer att ta med bult. Så det bör man kolla INNAN, så man inte får en otrevlig överraskning när vet kommer.

Ponnyn vi avlivade var så dålig att den låg, därför valdes spruta. Annars vet jag att den vet vill avliva stående djur med bult, hon ansåg det mest humant (detta var på tiden då de nya, snabba sputavlivningsmedlen inte fanns och att se en häst gå omkull med spruta inte var någon varken vacker eller snabb procedur. Men eftersom den här ponnyn redan låg så blev det mer som när man tar bort en hund, han somnade in ganska lugnt och stilla)
 
Två saker:

1: Muskelkramper (de drar upp tandköttet, sparkar med benen och tömmer tarmen) kommer med bult med. Det är då viktigt att komma ihåg att hästen är HJÄRNDÖD och känner inget, märker inget och lider inget. Men det ser läbbigt ut =/ Mitt sto som sköts med kulvapen ryckte i 30 sekunder och låg sen stilla. Unghästen som togs med bult ryckte och sparkade etc i säkert 2 minuter, och man såg pulsen slå hur tydligt som helst. Tack vare att jag är ganska "härdad/van" och var förberedd var det ju ingen fara, men hade jag varit oförberedd hade jag fått panik och blivit halvhysterisk..

2: de GAMLA avlivningsvätskorna fungerade annorlunda än de NYA som finns idag. de gamla var ingen vacker syn då en del hästar in i det sista kämpade emot, försökte ta sig på benen och i allmänhet kämpade emot. Det kunde ta uppemot 5 minuter innan det var "över" och det var (tycker tom jag) FRUKTANSVÄRT att se. de NYA avlivningsvätskorna har ett mycket snabbare förlopp, och är mer att jmf med bultpistol.

men "dödskramper" är svårt att helt komma undan, oavsett avlivningssätt. En del hästar krampar mer, andra mindre, men de är "BORTA" när det händer, vilket är viktigt att komma ihåg.

det finns tyvärr inget stilla och trevligt sätt att avliva 600 kg stående djur på, tyvärr. Endera så faller de handlöst i backen och krampar ett tag, eller så måste man få dem att lägga sig och de brukar inte lägga sig snällt och fint som hundar utan kämpa emot mer eller mindre och försöka hålla sig/ta sig på benen.

Men när de nya avlivningsvätskorna fungerar så är det egentligen hugget som stucket mellan bult och spruta, det är en marginell tidsskillnad och ungefär samma scenario. (Förutom att man slipper avbloda när man ger spruta, vid bult MÅSTE man avbloda!)
 
Det var inte kramperna jag menade, så får ju alla djur (och människor), typ fiskar kan ju ligga och sprattla i stekpannan... :crazy:

Kanske den jag pratar om var lite av en misslyckad avlivning då...det var i början av augusti, så det var nog de "nya" vätskorna den fick...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Longering är en vanlig metod att använda för att utreda var hältan sitter. Det böjda spåret är dock inte alltid till fördel, utan kan i...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Med den vetenskap vi har tillgång till idag så går det träna hästar utan att behöva använda inlärd hjälplöshet som metod. Det är ett...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 139
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp