Trots nya lagkravet – bara en av tre hästar är registrerade

Riktigt märkliga regler som fyller en väldigt liten (ingen) funktion kontrakt arbetsinsats för den som ska följa reglerna. Därför orkar vi vanliga dödliga inte fylla i dessa siffror och nummer
 
Jag har bara en av mina två hästar registrerad. Jag hittar inte numret i den andras pass och glömmer hela tiden av att ta tag i det.
 
Jag förstår ingenting.

Hur många registreringar behöver hästar i Sverige ha? Eller har jag missuppfattat att t.ex en Hannoveraner har originalhandling från Tyskland, kan/måste(?) ha tilläggsregistrering i SWB å sedan loggas hos Jordbruksverket?

I min del av världen reggas de i sin stambok å sedan loggar man på dem i hästregistret när de står uppstallade på samma ställe i fler än 90 dagar. Kostar ca €50 för registret å sedan är det färdigt. Om man nu inte byter stall var tredje månad..
 
Jag är inte alls förvånad med tanke på hur dåligt tjänsten fungerar. Folk har ju annat att göra än att sitta där och försöka dagligen. Jag har fortfarande inte fått de uppgifter jag behöver som jordbruksverket säger att de ska maila när man har registrerat sin anläggning för att kunna registrera mina hästar. Jag har mailat ett flertal gånger men får inte ens ett svar. Fakturan på 50 kr har jag dock fått och betalat men registrera hästarna kan jag inte göra.
 
Och står man inackorderad så kan man ju inte regga sin häst själv 🤷🏻‍♀️ Visst kan man i teorin flytta till en reggad anläggning, men det är ju inte så himla enkelt med ny stallplats…
 
Jag förstår ingenting.

Hur många registreringar behöver hästar i Sverige ha? Eller har jag missuppfattat att t.ex en Hannoveraner har originalhandling från Tyskland, kan/måste(?) ha tilläggsregistrering i SWB å sedan loggas hos Jordbruksverket?

I min del av världen reggas de i sin stambok å sedan loggar man på dem i hästregistret när de står uppstallade på samma ställe i fler än 90 dagar. Kostar ca €50 för registret å sedan är det färdigt. Om man nu inte byter stall var tredje månad..
Det här är ju exakt samma sak som det där hästregistret du beskriver. Jag tror inte ens det kostar något utan hästarna ska bara registreras på rätt anläggning.
 
Det här är ju exakt samma sak som det där hästregistret du beskriver. Jag tror inte ens det kostar något utan hästarna ska bara registreras på rätt anläggning.
Men folk reggar ju sina hästar från andra stamböcker i Europa i t.ex SWB med. Gör man det för att man måste eller för att vara med på evenemang?
 
Men folk reggar ju sina hästar från andra stamböcker i Europa i t.ex SWB med. Gör man det för att man måste eller för att vara med på evenemang?
Man måste tilläggsregistrera hästar födda utomlands. Och den avgiften är högre, runt femhundra (minns inte exakt men ja) plus att en veterinär ska signera passet före.
 
Vi har iaf det båda vuxna registerade som bor hemma.. Ena unghästen bor inte hemma och fölet har inte fått sitt pass ännu. Plus att alla travhästar redan har en uppställningsplats via ST så våra har dubbelt 😂
 
Alla hästar ska vara registrerade hos Jordbruksverket sen ett år tillbaka, men bara en tredjedel är det.
Och snart ska även alla katter registreras. Bra kan man tycka, men min katt som redan är reggad i SKK ska reggas en gång till:banghead: Det kommer inte att ske här:devil:. Nån jävla måtta på galenskaperna får det vara!
 
Och snart ska även alla katter registreras. Bra kan man tycka, men min katt som redan är reggad i SKK ska reggas en gång till:banghead: Det kommer inte att ske här:devil:. Nån jävla måtta på galenskaperna får det vara!
Fast skk är frivilligt. Att registrera i Jordbruksverkets register är enligt lag. Det är även där veterinär/polis/länsstyrelsen kommer leta om din katt blir upphittad.
 
Jag har lyckats registrera ena hästen men inte andra. Det tog åtskilliga försök att få till den första. Flera månader faktiskt.

Med den andra så upptäckte jag att han nog måste tilläggsregistreras, och eh ja.. jag har inte idats 😂.
 
Man måste tilläggsregistrera hästar födda utomlands. Och den avgiften är högre, runt femhundra (minns inte exakt men ja) plus att en veterinär ska signera passet före.
Varför? Ingen verkar kunna svara på det utan att hävda Eu-direktiv fast ingen annan ute i Europa måste göra samma sak åt andra hållet 🤔
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För mycket antibiotikaanvändning har gjort vissa bakterier hos hästar resistenta mot antibiotika. Nu har forskare internationellt tagit...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För ett och ett halvt år sedan blev den stora gården i Blentarp deras. Här har Erica Swartz Ryan och Thomas Ryan startat sitt nya liv...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att det har gått ett år, så dröjer bygget av det nya stallet, något kommunen ska stå för.
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Motivation och nervositet går hand i hand hos ryttaren. Mentalcoachen Matilda Norling menar att mycket fokus läggs på hästens utveckling...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp