Trots nya lagkravet – bara en av tre hästar är registrerade

Man måste tilläggsregistrera hästar födda utomlands. Och den avgiften är högre, runt femhundra (minns inte exakt men ja) plus att en veterinär ska signera passet före.
Jag betalade precis över tusenlappen för att tilläggsregistrera min nya shettis - och då räknar jag inte in kostnaden att ha ut veterinären först :meh:
 
Jag betalade precis över tusenlappen för att tilläggsregistrera min nya shettis - och då räknar jag inte in kostnaden att ha ut veterinären först :meh:
Det var dyrt!
Jag har iofs en häst utan stamboksförande rasförening i Sverige, så använde mig av SH, och de brukar kanske vara billiga?
 
Jag förstår ingenting.

Hur många registreringar behöver hästar i Sverige ha? Eller har jag missuppfattat att t.ex en Hannoveraner har originalhandling från Tyskland, kan/måste(?) ha tilläggsregistrering i SWB å sedan loggas hos Jordbruksverket?

I min del av världen reggas de i sin stambok å sedan loggar man på dem i hästregistret när de står uppstallade på samma ställe i fler än 90 dagar. Kostar ca €50 för registret å sedan är det färdigt. Om man nu inte byter stall var tredje månad..

Det är hästanläggningen (och ja, även vi små hobbyryttare med ett litet stall hemma omfattas) som ska registreras. Sedan anmäler man vilka hästar som finns på anläggningen. Som inackorderad är det gårdsägaren som sköter den anmälningen. Syftet är att kunna spåra smitta vid smittutbrott.

https://jordbruksverket.se/e-tjanst...djur-och-avelsmaterial-samt-registrera-hastar

/Lizzie
 
Jag glömmer hela tiden och tycker det är skitjobbigt. Jag har registrerat mina hästar men vi byter hästar var 7:e vecka och att komma ihåg det och göra det känns både irriterande och onödigt.

Om smitta förekommer kan jag lätt tala om var mina hästar varit och när.

Allt tar "tar bara två minuter" men sammanlagt med allt annat som "bara tar två minuter" är mina dagar fulla och minnet förvunnit.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För mycket antibiotikaanvändning har gjort vissa bakterier hos hästar resistenta mot antibiotika. Nu har forskare internationellt tagit...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För ett och ett halvt år sedan blev den stora gården i Blentarp deras. Här har Erica Swartz Ryan och Thomas Ryan startat sitt nya liv...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att det har gått ett år, så dröjer bygget av det nya stallet, något kommunen ska stå för.
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Motivation och nervositet går hand i hand hos ryttaren. Mentalcoachen Matilda Norling menar att mycket fokus läggs på hästens utveckling...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp