Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Du säger att långpisk inte fungerar. Menar du att hon blir förbannad då du slår i luften med spöt? Hur reagerar hon om du drar till henne på riktigt med ett spö? Ngt du testat? Menar självklart inte att detta är ngt optimalt utan för att skydda sig själv om hästen faktiskt går på.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Hejsan!
Låter absolut inte roligt det här. Jag hade stora problem med en shettis jag hade på foder, hon sparkade mig och stegrade sig mot mig. Hon var ändå liten. Jag har väldigt svårt att dänga skiten ur en häst, oavsett vad den gör. Men sådana här dispyter är farliga. Mitt knä blev illa tilltyggat, men vad hade hänt om det var ett barn? Ansiktet hade varit ommöblerat.
Så hur gjorde jag? Jag skäms att säga det, men jag sparkade henne när hon sparkade mig. Jag hade med mej en liten kort piska in var gång jag gick in i hagen för att känna mig tryggare. Men ofta använde jag den inte, för jag klarade inte av att slå henne. Efter tre månader kom hon fram till mig och la upp sin söta lilla haka på mitt bröst och sen dess var vi bästisar. Men jag litade aldrig mer på henne.

Ditt problem är likartat det jag hade, men din häst är himla mycket större. Hon måste få veta sin plats. Men gränsen mellan att vinna slaget och bryta ner psyket på henne är hårfint. Det är därför jag har svårt att dänga ett djur. Jag har haft många problemdjur och inget har behövt stora mängder våld. Men visst, ibland måste man höja rösten för att höras, ibland genom att gen en fysisk tillrättavisning.

Du säger att du alltid har med socker till hästen? I min mening är det det första och största felet som man gör. Du vill att hästen ska komma och vara lätt att sätta på grimman? Bästa belöningen är en mysstund.
Det de flesta inte tänker på när de alltid har en näve godis med och ger hästen, är att hästen kommer för godiset, inte för den som håller i det. Får dom det inte börjar de nafsa, sedan bita och det byggs bara på. De ska ju ha sitt godis! Hur ska man sedan kunna bestraffa hästen för ett beteende som man nyss lärt dem?
Om de istället lär sig att nu kommer matte/husse, nu ska vi ha en härlig kli stund, hon/han vet precis vart jag inte når att klia mig själv. Tillslut kommer de att komma för att ha närkontakten med just DEJ.

Oooopss, vad långt det blev. :o Förlåt...
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Detta är hur en häst reagerar om de var i din situation.

Jag hade en 2 1/2 åring som på hösten kom hem från betet där hon blivit högst i rang under sommaren. När jag släppte ihop henne med mitt 10-åriga sto, som aldrig normalt tappar fattningen fast hon är ledare, så gick mitt gamla sto och betade lugnt när unghästen hoppade på och högg henne i ryggen och skulle trotsa henne. Jag har aldrig sett mitt gamla sto bli så arg, det fullkomligt blixtrade om henne och unghästen fick sig en rejäl omgång som gick väldigt snabbt. Efter det vågade aldrig unghästen trotsa henne igen och det var lugnt i hagen. Som du ser sätter de hårt mot hårt en gång för alla.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Usch. Otäckt!
Har varit med om några attackerande hästar jag också.
Red en ponny när jag var liten, en ängel bara man hade "fast" honom, dvs så fort man fick tag på grimman var han underbart gosig och snäll, men så länge han var lös va han fullstollig!
Gick man in i hagen kom han i full karriär och skulle "ta" en direkt.
Som tur va var ju han en ponny, så stod man med en hink utanför staketet så kunde man ju få tag i grimman över staketet.. Matglada lättlurade ponnisar :).
Va dock så små att vi inte kunde göra något "motstånd" mot honom.

Andra var en ettårig shettis, REJÄL för sin ålder och gick till attack så fort man skulle hämta min shettis (jämngammal men mycket mycket mindre), och hon anföll från alla håll, sparkade, bet ja allt... så henne va det körpisk man behövde för att kunna gå in och hämta någon annan i hagen, så att det är riktigt obehagligt när en STOR häst går till attack, det förstår jag!!!! Tyckte att det räckte gott och väl med den där lilla plutten!!!

NH säger jag bara.
Finns det någon westernklubb i närheten? De brukar ha koll på NH-tränarna!
Kollade snabbt på nätet och fann en tränare jag tränat för... pm:ar dig för jag antar att man inte får sätta ut namn här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Långpisk fungerar inte, snarare gör det situationen ÄNNU värre. Hon blir ännu mer aggressiv. Vi skulle löshoppa hästen (vilket hon vanligtsvis älskar), men denna dag passade inte. Min gode vän, även erfaren hästmänniska, schasade på henne med pisken och vad hände? Hästen blixtrar till, tvärnitar och börjar långsamt, långsamt backa emot oss! När hon stod "inom räckhåll" stannade hon och väntade på vad vi skulle hitta på. Tur nog låg utgången precis brevid oss så jag sprang runt och fick fånga henne. Tar jag bort mitt arsenal, tar hon bort sitt... Som någon skrev, jag väger 70 kg, hon långt över 600 kg.

Det kommer att vara nödvändigt för framtida hantering att hon köper att du kan driva henne framåt utan att hon ska bli arg och hota att slå. I det fall du beskriver ovan tror jag mycket skulle ha varit vunnet om ni faktiskt hade vågat genomföra vad ni började med- har du bett hästen gå framåt så är det det den ska göra, börjar den backa så är det på sin plats att direkt markera att det är fel. Däremot förstår jag att situationen blev svår i och med att det var löshoppning inblandat.

Du måste ta hjälp för att våga komma förbi det här, en 4-åring ska veta sin plats!
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

*kl*

Jag tycker det är ganska uppenbart att du har tydliga ledarskapsproblem. Det visar sej redan vid att du inte kan fånga henne utan socker i hagen!:eek: Redan där har hon degraderat dej till lägre i rang och klart som f*n hon blir sur då om du försöker sätte dej över HENNE! Så länge det händer nåt kul eller det gynnar henne är hon med på noterna men så fort hon tycker att nu får det vara nog så ser hon TILL att det blir nog.
En mycket farlig situation... Nu är det ju en unghäst men lär hon sej inte nu kan du få en riktig problemhäst i framtiden som kommer protestera varje gång hon inte har lust och förr eller senare händer det något..

Jag är ingen hjälmmänniska måste jag erkänna:D men ha på dej det och skyddväst när du hanterar henne. Och skaffa hjälp av BRA NH-TRÄNARE!
Hon behöver sägas till på skarpen av någon som kan och vet den rätta tajmingen, gärna i tex en roundpen där hon är lös precis som i hagen.

Lycka till!
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Det kommer att vara nödvändigt för framtida hantering att hon köper att du kan driva henne framåt utan att hon ska bli arg och hota att slå. I det fall du beskriver ovan tror jag mycket skulle ha varit vunnet om ni faktiskt hade vågat genomföra vad ni började med- har du bett hästen gå framåt så är det det den ska göra, börjar den backa så är det på sin plats att direkt markera att det är fel.

Håller med 100 procent, jag hade gjort likadant!
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Lägger till: Jag tror inte på allt tjat om ledarskap. Det kan mycket väl vara så att hon anser sig vara dominant i hagen, men inte i andra sammanhang. Hästar associerar många beteenden med var de befinner sig. Hon har upptäckt att det fungerar att skrämma dig och utnyttjar det. Varför skulle hon inte?

Dessutom är jag inte säker på att hon förstår drivning med spö. Kanske springer hennes ilska ur att hon inte begriper vad det betyder, annat än att hon får smisk/hör en massa irriterande ljud och stoj. Jag skulle fortsätta klatscha på henne över haserna (under så säkra arrangemang som möjligt) tills hon av misstag går framåt utan att slå. Då skulle jag genast berömma med rösten. Det räcker med ett enda sådant steg så kanske poletten ramlar ner. Min häst har betett sig på liknande sätt angående drivning med spö. Jag upptäckte snart att hon inte begrep vad spöet betydde, och försvarade sig med hovarna. Numera går hon fram (om än motvilligt ibland).
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Tack för svar och historier!

Hästen går på bete ca 1 v till, sedan kan jag börja styra och ställa under kontrollerade former igen =D

Jag vet att jag gör något fel i hagen, synd att jag inte kunde filma det så jag fick se det objektivt. Tänkte packa på mig några stenar och ett paraply till dagens besök, ifall hon gör något. Det är inte varje dag som hon "attackerar" utan om jag sätter igång henne... Då blir frågan, om jag ska/ska inte provocera? För jag vet precis när hon reagerar så här, bara i vissa nämnda situationer. Jag avskyr att puckla på hästar, se hellre att hästarna bråkar med varandra =)
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag avskyr att puckla på hästar, se hellre att hästarna bråkar med varandra =)

Men när hästarna bråkar med varandra handlar det om just sånt här:idea: Du kan se hur de tar itu med en sån häst eller går undan beroende på var de befinner sig i rang i förhållande till den hästen.

Vissa och särskilt vissa ston har sån självklarhet och integritet att andra som kommer springande och ska busa eller trängas backar för bara en blick från den hästen. Oavsett storlek osv.
En sån häst "köper" inte att folk börjar skuffa runt den heller, varför skulle den göra det? Den talar om vad som är ok och inte ok och det är ju tyvärr inte säkert att det sammanfaller med vad människan tycker är ok........

Som flera sagt så måste du anpassa efter vad som behövs med just den hästen. Och inte backa undan om du väl sätter dej upp mot henne, att backa undan visar att du ger henne övertaget. I hästens ögon.
I de lägena, vifta, med lina eller grimskaft, ryt, och gå emot, och ev t o m om hon är riktigt aggressiv släng ngt i rumpan på henne. Stenar gillar jag inte men ett extra grimskaft tex. Se till att skräm henne att backa undan.

Det är ytterst ovanligt att en häst verkligen direkt går till attack, då är den väldigt fel uppfostrad och frågan är om det är värt risken. Nu tror jag inte det av det du beskriver utan jag skulle nog lita på att den reagerar som de flesta hästar och blåsa upp mej gå emot och ha en lina och spö, samt ev något att kasta i rumpan på henne om hon backar upp. Det blir inte slå och puckla på utan mer en mental strid om vem som går undan för vem i hagen.


Andra har nog skrivit liknande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Nu kom den lilla :devil: fram i mig!

:angel:skulle vilja ta tag i den lilla damen:angel:

Hoppas att allt löser sig för dig på ett säkert sätt:)
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag tycker inte att det handlar om att puckla på. Hästen skall gå undan för dig helt enkelt. Lättast är att göra det genom retning. Ex vevande lina kring bakdelen. Däremot om det blir farligt, ex hästen går till attack DÅ tycker jag det är befogat att gå på med spöt för att försvara sig och visa att går du på mig så gör det ont.

Jag hade inte jobbat med hästen i hagen i första hand utan tagit in den på volt eller ridhus och arbetat med att den skall flytta för dig kropp och trycket du ger, antingen det gäller linan eller handens tryck.

Jobba mkt med att om hästen går ett steg för nära dig då sklall hon minst tre steg bakåt. Var uppmärksam på allt hon gör. Om du ber om skritt och hon snabbt backar mot dig då ändrar du och ber plötsligt om full fart frammåt. Backa INTE undan.

Själklart måste du kunna behålla ditt lugn hela tiden, det blir inte bra om du blir upprörd och skrikig. Tänk på att berölmma mycket så fort hon gör rätt och direkt ra bort trycket om hon lyssnar för det. Berömmet måste komma genast.

Sluta ge godis.

Om du inte har erfarenhet av liknande hästar så kontakta en erfaren hästmänniska som kan hjälpa dig...

Det här är alltså vad jag hade gjort.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Det är inte varje dag som hon "attackerar" utan om jag sätter igång henne... Då blir frågan, om jag ska/ska inte provocera?

Nej, det tycker jag inte, men ha beredskap ifall hon slår. Jag hade föst runt henne för spöet (eller granruska eller vad hon nu accepterar) i hagen lite, för att lära henne att gå undan för mig och acceptera drivning. En ranghög häst föser gärna runt andra hästar. Min häst har jag också tränat framdelsvändningar med i grimma, grimskaft och långpisk, bara fört pisken och fått henne att gå runt mig. Jag tror att din märr snart vänjer sig snart vid att du ger kommando och hon kommer snabbt snappa upp vad du förväntar dig av henne. Beröm med rösten, inte godis.

Kom bara ihåg att använda tilltyg som du kan kasta/klatscha med på tryggt och säkert avstånd, och stå så att du i en nödsituation kan påverka henne utan att hon kommer åt dig, ex utanför staketet! Jag har fått ducka för min märr några gånger :angel:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag kan aldrig tro att hästen verkligen ser dig som sin ledare i alla andra sammanhang än i hagen.
Däremot vet hon nog skillnad på när hon är lös och när du har henne fast och alltså kan tvinga henne att göra saker (som typ att inte sparka dig).

Om jag var du skulle jag jobba massor med henne från marken. Flytta framdelen och backa mycket. Det är mycket dominanta handlingar och hästen kan bli mycket upprörd om du använder för hårt tryck.
De flesta hästar är känsliga och blir ruskigt förbannade om man använder för hårt tryck eller tryck med aggression. Och tro mig, hon vet skillnaden på att bli slagen med aggression och utan.
Hästar slår inte varann med aggression (för det mesta) de bara klappar till för att flytta på den som ska flyttas.

Jag har en unghäst jag fått kämpa med en del, och därmed också lärt mig att jag och min valack har en del att jobba på också. Du får gärna läsa vår blogg om vår resa (http://baldur.pietsch.se)
Jag har lärt mig att det bli en otroligt stor skillnad på reaktionen om jag "klappar till" utan känslor jämfört med aggression. Visar jag aggression visar jag att jag vill slåss. Slåss gör bara en ranglägre som vill upp. En som är ledare förväntar sig att de andra ska lyda och klappar helt enkelt till där det behövs för att det ska bli som han/hon vill. Förstår du hur jag menar?
Det handlar om vilken energi du sänder ut i samband med smällen.

Det bästa är om hästen själv gör illa sig på dig.

Typ om mig unghäst går och bänglar bakom mig och ska gnida huvet mot min rygg. Då går jag bara på som vanligt, men som av en händelse så sticker min armbåge ut där unghästens huve kommer slängande. :devil: Han slår sig på armbågen och ser generad ut "oj, vad pinsamt, jag såg inte att det stod ut nått hårt där" :p Då fattar han inte det som en bestraffning, bara att det var osmart att dänga huvet kring hårda utstickande grejer på matte ;) och jag sänder inte ut någon aggression.
Dessutom försvinner bestraffningen direkt när han tar undan huvudet. När vi människor bestraffar med aggression har vi en tendens att slå ett litet extra slag bara för att vi blir arga och tycker att de är dumma. Och då ser hästen det bara som en attack från dig.

När du ger din häst godis visar du dig underlägsen. Ingen ledarhäst mutar sina undersåtar. Så det var bara naturligt att hon blev sur när godisautomaten inte ville producera. Och att du sedan plötsligt försöker backa henne och dominera, ja då blir hon såklart fly förbannad.

Det låter som att du har en tuff häst, och jag tror att Parelli NH kan vara något för er. De har ett mycket pedagogiskt utbildningsmaterial med DVDer och grejer så man kan plugga lite hemma innan man ger sig i kast med hästen. Dessutom kan du behöva hjälp av någon parelli-kunnig människa. Du kan ju gå in på tråden "PNH - någon?" och höra om någon vet om det finns någon i stockholmsområdet.

Du får jättegärna PMa, jag bollar gärna ideer :idea:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

*kl*

Nu är jag inte nån expert alls på området o jag har inget direkt råd att ge ts i frågan, förutom som andra skrivit; skydda dej i hagen med väst o hjälm "utifall" och kanske läge att ta hjälp av någon med erfarenhet, just pga av att din häst upptäckt en svag punkt hos dej o utnyttjar detta, kan vara svårt att komma ur utan hjälp.

Ofta när jag ser andra hantera sina hästar inser jag hur "hårt" jag uppfostrat min egen kuse.. Hon var mer vild än tam när hon kom till mej som 4-åring och var en riktig jä*la kärring i vissa situationer rent ut sagt.
Jag har aldrig bett henne om nåt, jag har KRÄVT! Står hon ivägen så ska hon flytta sej. JAG bestämmer vart hon ska stå, inte hon. Och jag kan vara ordentligt hårdhänt. När jag hanterar henne ska hon ha full koll på mej. Idag är vi mkt samspelta och jag hanterar de flesta hästar på samma sätt. Finns enstaka individer där "mitt" sätt inte funkat, kan bero på nåt så enkelt som personkemi, man går inte ihop med alla hästar, och nån expert är jag ju inte så de hästarna undviker jag att hantera.

Skötte en överjävlig unghingst på 4år för många år sen, ingen ville hantera honom, han bet, jävlades, stegrade, vägrade lyssna osv. Jag satte hårt även mot honom men med den funkade det inte alls, det triggade honom bara att slåss mer. Hör o häpna, han blev snäll som ett lamm med hjälp av en.... blomspruta med vatten i! :banana: Så på alla hjälper inte hårda metoder. Hade med mej denna blomspruta vartän jag hanterade hästen o när han gjorde ofog fick sej ett välriktat sprut på mulen (halsen funkade oxå om man inte hann sikta). Han tyckte det var fruktansvärt obehagligt men det gjorde inte ont så han fattade inte riktigt hur han skulle tackla problemet :) Efter ett tag hanterade jag med lätthet denna bångstyring lös i boxen, provocerade honom på olika sätt o försökte få honom att bita (han gillade att bitas:devil:) med resultatet att han blev en riktigt trevlig häst! Jag kom att tycka väldigt mycket om denna häst, det var tråkigt när han såldes o jag åkte därifrån..

Inget som hjälper på ts häst säkerligen men en trevlig historia om ett ovanligt sätt att "uppfostra" en häst.. :D
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Försökte hon bita dig i ansiktet?
Gå till motattack. Jag förstår att du var rädd!
Ha alltid med dig långpisk till hagen. Ni kanske kan vara två i början?
Ursäktar mina dåliga råd.:bow:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Nu måste jag gå tillbaka och se vad jag skrivit, men ditt inlägg kanske inte var menat till mig?

Gamla märren försökte aldrig bita mig på riktigt utan gjorde bara utfall. Hingsten däremot både försökte och lyckades. :( Och en sak lärde jag mig där och då; det hjälper inte med väst och hjälm och pisk om en häst har bestämt sig. Det som räddade mig var eltråden.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

*kl*

N Hör o häpna, han blev snäll som ett lamm med hjälp av en.... blomspruta med vatten i! :banana: Så på alla hjälper inte hårda metoder. Hade med mej denna blomspruta vartän jag hanterade hästen o när han gjorde ofog fick sej ett välriktat sprut på mulen (halsen funkade oxå om man inte hann sikta). Han tyckte det var fruktansvärt obehagligt men det gjorde inte ont så han fattade inte riktigt hur han skulle tackla problemet :)

Lite OT...hur gjorde du sen när du skulle spreja han med insektsmedel tex..?:d:D
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

försök att alltid ha någon annan med dej, utifall att något händer. för din egen säkerhet, mobilen gör ingen nytta om du redan ligger avtuppad!

vad händer om någon annan hanterar henne (som är mer stabil än vad du är just nu)? är hon likadan?

är hon verkligen "allergisk" mot ordet NEJ, så använd inte det... jag har i alla fall alltid lärt mej att i hagen så schasar man iväg hästen om den "gör uppror", man smockar inte till den. gör den något dumt så får den inte vara med dej längre. ungefär så... att hålla fast den i hagen och puckla på är enligt mej helt fel, att den flyr är ju ett tecken på att den ger sig. titta på hur hästarna är mot varandra, den som åker på spö står ju inte kvar om den vet sin plats. att man håller kvar hästen är ungefär som att den blir inträngd i ett hörn.

men sen är det ju så att hon MÅSTE lära sig att du sätter gränserna. gör hon något som du inte tycker är ok måste hon acceptera det, hon kan inte gå till motattack så fort hon blir sur. provocera inte fram dessa situationer i onödan men säg ifrån på skarpen när de händer. var noga med att inte vara för mkt på din vakt utan hantera henne utan tvekan men var snabbtänkt och försiktig.

väääldigt rörigt inlägg från min sida... :o
lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 207
Senast: sandrafors
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 115
Senast: Simply me
·
Hästhantering Jag är bokstavligt talat helt förkrossad! Har precis kommit hem från stallet och sitter just nu och äter Ben and Jerry's och försöker...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 505
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp