Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Ahaaaa...! Så då var det ok o spreja på resten av kroppen? Smart..:idea:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Tyckte absolut att du gjorde rätt!
Inte ge sig! Förstår att du är rädd! Skulle jag me vara...

Det första jag tänkte - den där skulle träffa min Bork - isis som är proffs på att uppfostra pållar. Bra och rättvis ledare men säger ifrån så mycket som det behövs till just den här hästen.

Välkommen att höra av dig om du vill testa! Stallägaren skulle säkert gå med på det.

Märker hon att hon inte är så stor i hagen blir hon alldeles säkert bättre mot dig.

Ursäkta om du tycker det är ett konstigt förslag :o
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag tycker du ska göra dig av med hästen.

En häst som bits i ansiktet är inte rolig att ha att göra med. Att ha häst ska vara roligt.

Slakta eller sälj till någon väldigt kunnig person om hästen har sådana kvaliteter ridmässigt som gör att den är värd att sparas. Men den hästen verkar stjäla energi istället för att ge energi... :crazy:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag känner igen mig!

Och jag kan kanse ge råd från min egen erfarenhet. Min första häst som jag köpte var en sent kastrerad valack, god som guld (men lat) fram tills att jag skulle prova löslongera så som jag sett NH-människorna göra. Han anföll mig och jag backade=big mistake, men jag hade inte haft någon häst och fattade inte vad jag sade genom mitt backande. Det hela fortsatte under 6 månader, jag fick råd av dem omkring mig och försökte visa vem som bestämde, och så spårade det ut en gång i hagen på sommarbetet, han gick med ston då och jag kom emellan honom och hans sto och accepterade inte att flytta på mig. Då stegrade han och körde in tänderna i min nacke och tryckte ner mig i en lerpöl. Tyckte han lärt mig en läxa, jag reste på mig o fick krypa runt i leran och leta efter mina glasögon.

Mot hösten när han skulle sättas igång kunde jag inte leda honom till stallet för hade jag grimskaft mellan honom och mig så högg han, han fick istället gå en 5-7 meter bakom, lös, och ja, när jag smackade så skyndade han lydigt efter.

När vi sedan under vintern fick en ny riktig fight där jag använde spöet för att få honom att lyda= följa med ut ur hagen, högg han mig i armen, har ärr kvar än idag...

Jag var ung och oerfaren och säljaren till hästen borde vetat bättre än att sälja honom som familje/förstahäst. Hade det varit idag hade jag agerat annorlunda, jag fick sälja hästen till en kvinna som var långt mer erfaren än jag som skulle rida till han och ha han till en vuxenridskola. Bra tänkte jag då kan han inte fokusera sin ilska på en person utan hanteras av många (han var ok att hantera för tillfälliga besökare och stallkamraterna). Det roliga var att hon skrev på sin hemsida att hans tidigare ägare, alltså jag hade skämt bort han och inte uppfostrat han rätt och citat: Han hade fått göra som han själv ville.

Tror ni hon klarade av honom? Nej, hon sålde han 3 månader senare och han bet sin nya ägare i armen efter en vecka...

Kontentan: Backa aldrig, och när du en gång backat kommer du att bli testad om och om och om igen. Även om vi inte betraktas som häst av hästarna är vi en del av deras flock och det finns bara ett sätt att kommunicera: hästarnas sätt, att sätta den som är i lägre rang på plats genom att tydligt visa det med våra kroppar, räcker inte hot måste man ta till mer direkta åtgärder. Jag hoppas allt går bra för dig, du verkar ha en ung tuff häst som förstår sin storlek och kanske helt enkelt inte köper allt rakt av, alltså är intelligent. Du kan i alla fall vara glad över att su inte har en impotent, frustrerad och dominant valack som vet hur stor han är.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag känner igen mig!

Och jag kan kanse ge råd från min egen erfarenhet. Min första häst som jag köpte var en sent kastrerad valack, god som guld (men lat) fram tills att jag skulle prova löslongera så som jag sett NH-människorna göra. Han anföll mig och jag backade=big mistake, men jag hade inte haft någon häst och fattade inte vad jag sade genom mitt backande.

Det är den stora faran med löslongering à la NH enligt mig. Är man ännu inte erfaren nog att verkligen kunna läsa hästen så kan man göra större skada än vad man tror är möjligt. Inte bara genom att få en aggressiv häst, den kan också bli väldigt osäker då den inte blir rätt tolkad.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag tycker du ska göra dig av med hästen.

En häst som bits i ansiktet är inte rolig att ha att göra med. Att ha häst ska vara roligt.

Slakta eller sälj till någon väldigt kunnig person om hästen har sådana kvaliteter ridmässigt som gör att den är värd att sparas. Men den hästen verkar stjäla energi istället för att ge energi... :crazy:

Slakta? Det var väl ändå ett lite väl drastiskt förslag! :crazy: Förstår inte hur man kan uttala sig så fullkomligt onyanserat när man har så lite fakta på hand!
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Slakta? Det var väl ändå ett lite väl drastiskt förslag! :crazy: Förstår inte hur man kan uttala sig så fullkomligt onyanserat när man har så lite fakta på hand!

Jaa, håller med... En ungmärr på 175 som inte vet hur den ska uppföra sig får man ha lite förståelse med. Jag tror säkert hon kan bli jättetrevlig med bra utbildning.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jepp. Därför ska man inte ge sej på det om man inte har mycket kunskap/bra nh-tränare med sej. Då är det bättre att lämna över till någon som kan.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Det är den stora faran med löslongering à la NH enligt mig. Är man ännu inte erfaren nog att verkligen kunna läsa hästen så kan man göra större skada än vad man tror är möjligt. Inte bara genom att få en aggressiv häst, den kan också bli väldigt osäker då den inte blir rätt tolkad.

NH är fullständigt förkastligt om man inte kan och vet vad man sysslar med, min kryddiga märr klarar inte av att se en repgrimma och lina utan att se RÖTT, pga felanvänd "NH"

Till TS, min ena häst körde detta registret när hon var runt året, jag kämpade på ändå tills hon kickade mig i huvudet så jag tuppade av.
Sen dess är det hårda bud, jag använder kedjegrimskaft oftare än de flesta och är stenhård med smågrejer. Inget slående med huvudet, inget steppande när jag grejar med henne, inget slående efter flugor när jag står där osv...

Nu är hon 6 år och en trevlig häst för det mesta, men jag tvekar inte att smälla till henne. Det är dessutom alltid hon som har fullt av märken efter de andra hästarna, hon är lite av en "bokstavs-häst" och måste provocera och testa.

Du måste sätta gränser, även med andra, det felet har jag gjort. Min lillan kan mycket väl testa främlingar, hjälpredor, min familj osv med att prova att hota, resa sig eller allmänt dumma sig, för hon vet att de blir rädda...
När hon var 2 jagade hon en vuxen man halvt på bakbenen eftersom han försökte inkräkta på hennes territorium...

Hårt mot hårt...
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag tycker du ska prova dig fram med ngt som hon har respekt för rep eller liknande, att kasta saker som stenar kan jag väl inte riktigt hålla med om, men använd diog av ett ganska kraftigt arbetsrep på 5 m. Sedan ska du inte at den här fajten i hagen, hon vinner allt på de stora ytorna, kan du komma till en rundkorall så är det guld värt, eller gör en i hagen ca 15 m i diameter. driv henne runt i den i trav, så länge hon travar runt ska du inte göra ngt, ta en passiv position med kroppen, du driver och vänder henne när du står i mitten har du hela tiden övertaget till henne. Det verkar som om det är en relationsgrej, och det är nödvändigtvis inte alltid bundet till plats som i ert fall hagen, utan lär henne först på ett ställe där du kan ha övertaget. Driv henne i trav, vänd henne UTÅT, skär av vägen för henne hon vända bort från dig, du ska dominera! När en häst hotar måste man ta den hårda fajten och faktiskt hota tillbaka o visa att du bestämmer jävlar inte över mig.:devil: Det är aldrig rätt att spöa en häst, men hota är en annan grej, behöver du hota ordentligt så kan du sola på repet rätt ordentligt det är ju hennes val, du har gett henne möjligheten att välja att enkelt trava och vända bort från dig eller kampas, låt henne ta konsekvenserna. Vid minsta tendens att backa undan ger du henne en eftergift vilket betyder att du ska slappna av sjunka ihop med din kroppsställning, visa att hon har gjort rätt. När du vill skicka ut henne på spåret i volten spänn ögonen i henne, sträck upp kroppen o kaste ett rep efter länden på henne, att titta i en hästs ögon på det viset betyder att du är rovdjuret o hästen bytet, du jagar hästen!

Detta blir långt..:crazy:

När du kan vända henne genom att stoppa vägen så ska du börja se efter hennes reaktioner. Tuggar hon, travar runt med sänkt hals, riktar hon innerörat åt dig.. då har du en häst som är villig att kommunicera, det är dit man vill. Då kan du börja backa lite bakåt på volten o stoppa henne genom att skära av vägen, men nu vill du få henne att vända inåt! du vill ha hennes förtroende som säger att hon väntar på dina signaler, du för henne inte tvärtom.

hästen får INTE komma in till mitten där du är, så länge du inte bjuder in henne.. på inga villkor, även om hon har vart duktig o lyssnat på dig så måste du bestämma när hon får komma in för beröm. Man ska aldrig snåla med beröm när en häst gör rätt, men ge rätt beröm, absolut inge godis!!! aldrig i den här hästens fall, lär henne att dina händer blir hennes belöning. När du bjuder in henne så ställ dig 45 graders vinkel till henne o vänta in henne, dra in armarna till magen o sänk axlarna, snegla lite försiktigt på henne.. kommer hon inte in är det hennes val, strungtar hon i dig o går bort är det hennes val, driv på henne i trav igen, vänd ngr gånger i båda varven och bjud sedan in henne igen, det kan ta ett tag innan de kommer in till mitten, snegla därför lite efter hur hon beter sig, är hon intresserad men vågar inte, vänta lite till.. när hästen kommer in till dig så belöna henne med att smeka pannan, mellan ögonen, mjukt i cirkelmönster, hästen kan inte se din hand där o det är ett bra tecken att hon tillåter dig göra det.

Prova gärna, har du ingen rundkorall kan man enkelt bygga en i hagen eller på platt mark, med tråd o stolp. ta tag i problemet där du känner dig trygg, inte i hagen på hennes marker. Mkt viktigt är också vilken attityd du har till henne, måste du hota henne och hon backar för det så låtsas som om ingenting efter det, har hon backat så är det rätt, det är knappast ngn häst som tackar en annan häst för att den har flyttat sig när den har hotat! ge det inte mer utrymme än vad det tar idag!

Lycka till och hoppas du kan lösa konflikten snart, du får gärna höra av dig om du vill ha mer hjälp.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Tack för alla utförliga svar och historier! :bow:

Har haft med mig Lorpan i hagen två dagar i rad nu, vilket gör mig trygg = ingen jobbig häst. Att hitta mod och styrka i potentiellt farliga situationer gör man inte på en dag, men jag ska lära mig =) Jag är för snäll med en lång stubin, vilket jag inte trodde kunde vara en nackdel.

Kommer hålla er uppdaterade!
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Vad glad jag blir att höra att det går framåt! Fortsätt använda dig av "Lorpan" för att utbilda dig själv och din häst!
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Låter som en svår dam det där. Hade liknande problem med min kille. Lr ganska många problem, ang vem som var ledaren och hade bestämmande-rätten osv osv. Men det är en lååång historia.

Så, nu till "likheten" med din häst, fast kanske egentligen inte spec lika.
Jo, som sagt, i början var han en ängel, och rang-låg.
Men med hull och kondition, och ökad utbildning, började klättringen i rangen. Han var rent livsfarlig. Han varken släppte in, lr ut ngn annan häst (två andra hästar i hagen). Men det var inte hästen han gav sig på, det var människan som skulle hämta sin häst i hagen som han gav sig på, och det rejält. Hade man långpisk, ja då small det rejält från hans bakben. Mutor funkade inge vidare, de käkade han, och var snäll och glad, men så fort man skulle gå där ifrån med ngn annan häst, ja då var kaoset igång igen.
Så, jag började gå ut i hagen och hämta in ngn utav hästarna, och han gav sig på mej. Men då fanns det lerklumpar, grästuvor lr grimskaft som han fick på sig, så fort han närmade sig. Det tog lång tid, och många försök innan han gav sig med attackerna, men till slut så "gav han upp".


Jag får be om ursäkt om mitt svar ointressant och svammligt, och jag kom ju inte med några direkta tips heller tyvär. Vill bara ge dig lite positiva saker, att det facktist oftast löser sig, och går bra, med mkt tid och tålamod. Jag kan verkligen förstå att detta är tufft just nu, då du har annat att tänka på. Men fortsätt som du gör. Hotar hästen, då visar du vem som är ledaren, och du är ju även hästens ledare i hagen, vilket din häst inte verkar förstå. För du är ju inne på hennes "revir" där, så hon kör på som med de andra hästarna.
Se till att ha sällskap, mobiltelefon, och säkerhetsutrustning. Kanske låter "drastiskt", men bättre att vara på den säkra sidan.
Sen som ngn annan skrev. Kanske bättre att ta denna striden på ngt mindre ställe, t ex rundkorall lr ridbanan, att hon får vara lös där, och löra sig, att fast hon är lös, så är det fortf du som är ledaren, och ska respekteras.


Jag håller tummarna, och önskar dig lycka till! Jag vet hur jobbigt det kan vara, och spec när rädslan smyger sig på, och maler tyst i bakhuvudet, men jag tror detta kommer lösa sig till det allra bästa. Hon är ung och kommer fort förstå vad som gäller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Ahaaaa...! Så då var det ok o spreja på resten av kroppen? Smart..:idea:

Och så går det ju att stryka på allehanda medel med trasa oxå, får jag välja mellan farlig häst utan blomspruteskräck eller snäll häst med blomspruteskräck pga av denna metod så väljer jag alla ggr den sistnämnda.. Bara att prioritera.. :idea:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Ja, Suuz, det är bara att hojta till så kan vi åka ut tillsammans! ;) Det ÄR alltid spännande att ge sig in i den hagen - fylld av 21 hästar av varierande typer och nu efter tre veckors semester är de faktiskt som j*vligast!! Jag brukar uppleva det som att de som en stor blandad flock blir mer & mer "häst" ju längre tid som de lever i flocken utan att dagligen plockas in i stallet, hanteras & jobbas.

Så, i grunden tror jag nog att du har bra pejl på ditt stora bängliga sto - det funkar ju så bra annars på marken och i ridningen - jag tror du har en toppenhäst i henne! :bow: Det TAR tid att komma underfund med varann och lära känna varann i alla situationer (kolla på min tokpålle som jag haft i över 13 år nu!) ;) Dessutom har hon haft en del tuffa dagar i hagen med alla de andra hästarna som också har bestämda åsikter om vad hon ska tillåtas eller inte... :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 181
Senast: sandrafors
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 095
Senast: Simply me
·
Hästhantering Jag är bokstavligt talat helt förkrossad! Har precis kommit hem från stallet och sitter just nu och äter Ben and Jerry's och försöker...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 482
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp