Trött och uppgiven

J

Joppi

Jag behöver skriva av mig och få hjälp att tänka och startar därför min första tråd på detta forum. Förra vintern tog jag och min man beslutet att skaffa hund. Han har vuxit upp med hundar medan jag aldrig ens funderat på att skaffa hund. Vår äldsta dotter på tio år hade tjatat om hund några år och maken var sugen men jag stretade emot länge. Vi diskuterade det länge, vägde för och emot och tillslut beslöt vi oss för att skaffa en ny familjemedlem. Vi ägnade en hel del tid åt att läsa på om olika raser, gå på hundutställning, besöka uppfödare och skriva listor. Vi föll tillslut för en pigg, stor ras som skulle vara mjuk till sättet och passa barnfamiljer. Tyckte att vi träffat rätt när vi var hemma hos den uppfödare vi tillslut köpte valpen av eftersom mamman var så lugn och fin. Nu blev det inte riktigt som vi trodde.

Vår hund är nu tio månader och jag känner att jag har gjort ett stort, stort misstag som valde att skaffa hund. Det känns som ett så stort misslyckande att jag inte vill tala om det med andra än min man och min syster. Med tanke på hur noggrant vi valde ras och uppfödare så kan jag bara inte förstå hur det blev så fel. Jag känner mig så ledsen och trött att det inte blev som jag tänkt. När jag berättar för folk att det är lite kämpigt just nu säger alla att det går över men jag vet inte om jag orkar kämpa på tills han är två-tre år.

Jag kan inte riktigt ta på problemet. Vi gick på valpkurs när han var fyra och maken har just börjat på unghundskurs. När vi skaffade honom renoverade vi kök samtidigt eftersom vi tänkte att det var bra medan man ändå skulle vara hemma. Fel beslut. Jag var den som fick ta huvudansvaret redan från början vilket jag inte egentligen ville. Jag skadade ryggen första tiden när vi bar honom i trappan så under hösten fick jag gå hos kiropraktor och hade ont. Sen har allt ansvar bara blivit för mycket. Han har bitits mycket vilket har varit jobbigt. Det är väl lite bättre men fortfarande mycket att jobba på där. En period lyssnade han och gick bra i koppel men nu verkar allt som vi lärt vara som bortblåst. Skäller, bits och drar i koppel.

Jag kan för mitt liv inte se hur jag ska kunna älska honom som jag trodde att jag skulle göra. Och det känns så fel och orättvist mot honom. För han är en go hund. Lite för mycket för mig bara. Vi har pratat om att omplacera honom men jag kan inte göra så mot barnen. De skulle bli så ledsna. Vi har båda konstaterat att det var fel ras vi valde och att det hade varit bättre med en mindre hund men det är ju lätt att säga nu.

Jag tänker att många här blir arga när det läser vad jag skriver. Att vi borde ha vetat hur svårt det var att ha unghund men jag trodde aldrig att det skulle vara så jobbigt. Promenaderna och all aktivering är inga problem, det har varit de positiva bitarna med hund precis som jag trodde. Men all uppfostran som jag upplever inte lyckas... Känner att jag gjort mitt livs misstag och jag vet inte vad jag ska göra för att förbättra situationen. Hur ska jag orka kämpa på?
 
Sv: Trött och uppgiven

Vilken tråkig situation för dig :(

Det är inte alltid lätt att ha hund, sällan faktiskt man upplever hundägandet som något lätt från början till slut. Man möter många hinder på vägen under hundens liv. Ofta blir det inte alls som man tänkt sig. Ofta är det val av fel ras samt brist på erfarenhet/kunskap som främst bidrar till alla omplaceringar där ute.
Speciellt unghundar mellan 9-10mån upp till 2års ålder ser man på t.ex. blocket ofta, då det faktiskt är den svåraste och mest krävande tiden hos hundar, beroende på ras också naturligtvis.

Nu har ju ni läst på mycket om olika raser som du skriver, ni har försökt välja så bra som möjligt, gått på utställningar och besökt uppfödare.. ja det är inte alls alla som gör allt det. Ibland har vissa tur att få ett guldkorn trots att de köpt en hund helt blint, medan vissa kan få sitt livs tuffaste utmaning trots att de valt hund jättenoggrant. Men det är tyvärr så det är, finns inga garantier när man köper hund.

Men såhär tycker jag, att ha hund ska vara roligt. Man ska självklart ta sitt ansvar som ägare och göra allt man kan för hundens bästa och även för sin egen situation. Men det är tyvärr inte alltid det funkar, hur gärna man än vill och hur mycket man än försöker. Det finns inget "måste" att äga en hund...bara för ni skaffade honom så betyder det inte att ni måste ha kvar honom och försöka få allt att funka till varje pris. Han själv mår kanske inte heller så bra då han säkert känner av din frustration/nedstämdhet/uppgivenhet eller vad du nu må känna. Han skulle kanske ha det bättre i ett annat hem trots allt? Och ni kan förklara för barnen att X inte mår så bra hos er för han behöver något mer som ni tyvärr inte kan ge honom, och han skulle få det bättre hos någon annan. Och ni själva kan skaffa en annan hund, kanske en äldre som redan är "färdig" så ni vet vad ni får liksom.
Jag säger inte detta för att jag tror att det är helt kört för eran hund, att det inte går att förbättra honom... utan snarare för att det på dig låter som du faktiskt redan gett upp? Eftersom du säger att du inte orkar vänta tills han blir 2-3 år gammal? Det finns nog inte så många genvägar ni kan ta tyvärr, utan annars kan ni kanske ta kontakt med någon duktig hundinstruktör som kan hjälpa er? Har ni försökt med det? Förutom själva kurserna ni går alltså..


Jag önskar er all lycka till iaf, hoppas ni finner den bästa lösningen för både er och vovven! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Trött och uppgiven

Det låter väldigt jobbigt! Många hundar kan vara väldigt jobbiga som valpar och unghundar. Är man dessutom lite tveksam inför beslutet att skaffa hund redan från början så kan det så klart bli övermäktigt med en stor unghund som busar rätt hårt, som har massor av energi, osv.

Jag tror inte att någon skulle kunna bli arg av ditt inlägg. Jag tror helt enkelt att du - trots att ni hade gjort allt rätt - inte riktigt hade greppat hur mycket jobb det kan vara att ha hund. De flesta som har haft valp och unghund kan nog känna igen sig i frustrationen när hunden, som veckan tidigare kunde gå fint i koppel, helt plötsligt beter sig som om han hade glömt allt och dessutom blivit döv på kuppen. Så är det för alla, om det är till någon tröst. Men man kämpar på och vips så funkar det som vanligt igen.

Vad jag tycker är BRA är att er familj är att ni går både valp- och unghundskurser med hunden. Han kommer att lugna sig när han blir äldre och även om valpen/unghunden stundtals inte verkar så mottaglig för träning pga hormoner och dylikt, så lär sig hunden faktiskt en hel del saker ändå. Och ännu viktigare, ni ägnar er åt en kontaktskapande aktivitet!

Det låter som om ni har skaffat en hund som har ett ganska stort behov av fysisk och mental stimulans. Nu är hunden tio månader och då kan man börja röra mer även på en större hund. Du skriver inget om vad ni gör med hunden idag, mer än kurserna. Hur ser vardagen ut avseende motion och mental stimulering? Kanske finns en del av lösning på problemet där?

Jag tycker att ni ska ge det ett tag till, om du orkar. Kanske du även skulle kunna gynnas av att träffa en privatinstruktör själv tillsammans med hunden för att se om det finns något i er relation som man kan jobba på. Eller om hunden har problem med stress och inte riktigt har lärt sig att slappna av så kan ni få hjälp med det.

Lycka till! Sedan tycker jag absolut inte att du ska se det som ett nederlag om ni skulle placera om hunden och skaffa en annan hund. Kanske även barnen kan förstå det, för jag gissar att eftersom hunden är stor och har mycket energi så klarar ändå inte barnen av att gå ut med honom på promenad. En mindre hund - och då en vuxen omplacering - skulle kanske ge er allt som ni och barnen vill ha och lite till.
 
Sv: Trött och uppgiven

Sedan vill jag också tillägga att man absolut inte ska vara rädd för att vända sig till sin uppfödare med sådana här frågor. :) Uppfödaren kan ge tips och råd. Hon eller han brukar också gärna vilja vara med och hjälpa till att omplacera hunden om det skulle visa sig vara den bästa lösningen.
 
Sv: Trött och uppgiven

Känner delvis igen mig i detta. Dock har jag valt helt rätt ras och älskar hunden mer än allt annat. Men det har inte varit annat än veterinärbesök och "elände" ändå sen vi tog hem honom. Klåda, hudproblem, magproblem, tandproblem, sår och just nu hormoner! Har gråtit många gånger över denna älskade varelse! Kommer även ihåg hur min första valp va och det ÄR jobbigt!

Men man tar sig igenom de! Kämpa på! Försök att dela ansvaret och gör roliga saker. Det är långt ifrån en dans på rosor men oftast löser det sig och blir bättre :)

Vad är det för ras? Kanske finns fler här med samma ras som kan känna igen sig och ge tips :)
 
Sv: Trött och uppgiven

Det positiva är att om ni kämpar på och går kurser så kommer det bli bättre med tiden. Ni har en tonåring i huset just nu och även en hund av liten ras kan vara för :devil: även de. Det kanske hade varit bäst om ni hade skaffat en vuxen hund från början? Men nu har ni den ni har och då finns bara två alternativ. Antingen bestämmer ni er för att kämpa er igenom den här jobbiga tiden eller så gör ni er av med honom. Bestämmer du dig för att det inte kommer att gå så kommer det heller inte att göra det. Var är uppfödaren i det hela? Kan ni ringa och h*n ger tips och råd?
 
Sv: Trött och uppgiven

Vi har pratat om att omplacera honom men jag kan inte göra så mot barnen. De skulle bli så ledsna. Vi har båda konstaterat att det var fel ras vi valde och att det hade varit bättre med en mindre hund men det är ju lätt att säga nu.

Hur gamla är barnen? Små barn har ju en tendens att glömma rätt fort, de är ledsna ett tag men det brukar gå rätt fort att glömma om man ger dem ngt annat kul att fokusera på.

Jag tycker absolut inte att ni ska behålla hunden för barnens skull, om du känner att du inte orkar. Ring uppfödaren, det går ofta rätt fort att hitta ett bra nytt hem till en renrasig hund (blandraser på Blocket är ngt helt annat....). Jag har själv tagit en omplacering som förra ägaren inte trivdes med (han var 1,5 år), för oss var han ett fynd :love:
 
Sv: Trött och uppgiven

De flesta som har haft valp och unghund kan nog känna igen sig i frustrationen när hunden, som veckan tidigare kunde gå fint i koppel, helt plötsligt beter sig som om han hade glömt allt och dessutom blivit döv på kuppen. Så är det för alla, om det är till någon tröst. Men man kämpar på och vips så funkar det som vanligt igen.

Jag tror det här är en stor skillnad när det är första hunden. Just det där att alla säger att det är en period, men har man inte upplevt det själv minst en gång så kan det nog vara svårt att tro på det.
För hur det än är så det andra säger är "rykten" medans det man sett/upplevt själv är en helt annan sak.
Och det blir enklare och enklare för varje hund vanligtvis för man lär sig förebygga det problem man haft med tidigare hund/ar.

TS:
Jag tror bara det är du som kan avgöra om du orkar mer eller inte, om du är beredd att överge projektet innan det är "avslutat" eller inte.
Och även ta en seriös diskussion med din man om det är så att du får ta mer ansvar än vad som var sagt från början, för att då är det ju även upp till honom om han är beredd att kliva i ansvaret han sa sig vara beredd att ta eller inte.

/Camilla
 
Sv: Trött och uppgiven

Jag dömer dig inte. Det är apjobbigt med unghundar. Många hundar omplaceras i den åldern och de flesta av oss har nog känt att hunden är för jobbig vissa dagar.

Som andra har sagt, hunden är en tonåring med allt vad det innebär. Hormonerna rusar runt i kroppen, vilket gör att förmågan att lära sig och att koncentrera sig försvinner. Det är normalt och händer alla. Kanske kan det vara en lättnad att inte behöva se det som ett misslyckande att uppfostran inte fungerar. För det gör den antagligen. Det märks bara inte ännu.

Ett tips som jag fick när min hane var i den åldern var att sänka kraven och att inte försöka lära honom så mycket nytt utan i stället fokusera lugnt och stilla på det han redan kunde. Vissa dagar funkade ingenting. Andra gick det bättre. Nu när han börjar närma sig tvåårsdagen har han stabiliserat sig och är en alldeles underbar hund.

Jag tycker inte att man ska göra våld på sig själv för att behålla en hund om man inte tycker att det funkar. Men samtidigt kan det ju vara synd att ge upp för tidigt. Den där slyngeln som ni just nu mest känner för att strypa kanske utvecklas till en helt underbar familjemedlem under det närmaste året.
 
Sv: Trött och uppgiven

Min hund är nu nart 2,5 år och har lugnat sig betydligt, men är fortfarande ett yrväder när folk ska hälsa på honom...
Men han var jättejobbig när han var valp! Jag är glad att jag bodde hemma och kunde få hjälp av mina föräldrar för jag hade aldrig orkat annars. Det skulle hända nåt hela tiden, han kunde inte leka själv, det var svårt att träna nåt, ens på lek, för han skulle bara leka å bita på händer/armar/kläder. Dock bet han inte på sladdar, och möbler. Förutom en fotpall som han bet på och föstörde tapeten längst ner i nåt hörn.
När jag gick valpkurs och han tyckte det blev för mycket och han inte orkade tänka längre, antar jag, började han hoppa och bita. Och det höll han på med en ganska lång period. Ibland vid inkallning kunde man inte ta på honom för han började hoppa och bita. Ett tag under promenaderna så la han sig ner och när man väl fått upp honom kunde han börja hoppa och bita.
Samtidigt var han jättemysig ibland när han var lugn och låg i mitt knä. Men han var väldigt jobbig när han var valp upp till 1,5 år drygt.
Det kan vara jättejobbigt att ha valp, men det blir oftast bättre när hunden blir lite äldre.
Kanske kan prata med uppfödaren och få tips och råd, eller prata med kursledaren för att få utförligare råd om hur ni ska göra i olika situationer. Kan också prata med andra som går kursen. När jag gick valpkursen var en kullbror till min hund med, och det var skönt att höra att dom hade lite samma problem. Även nu nä jag går på öppen träning en gång i veckan och man prata om något är det skönt att veta att andra haft samma problem, eller att dom har problem ibland, även om dom hållit på med hundar i bra många år.
Skäms inte. Prata istället med anda för att få råd och tips, eller helt enkelt bara få se att du inte är ensam som tycker det är jobbigt och har problem. Och prata med din man så kanske han kan ta lite mer ansvar över hunden och lätta bördan lite för dig.
 
Sv: Trött och uppgiven

Nar min forsta hund var "slyngel".. sa fick jag en scarf till honom som sa att "min pappa var en pudel". Det sager nastan allt! Sa otroligt dryg till och fran att man kande sig som varldens uruslaste manniska. Nuvarande "slyngeln" har selektiv horsel sa in i norden just nu, men nu vet jag battre och kan skaka pa huvudet at det.

Det tar tid, och ork.. och om man, som du, inte ville fran borjan sa kanns det nog varre...

Sen kanner jag "amen neeeeej" att du, som inte ville, akt pa huvudansvaret. Det tycker inte jag ar ratt nagonstans. Skuldbelagg inte dig sjalv! Kan maken kanske "kliva upp" och ta mer ansvar sa du far ett litet andningsrum en stund i alla fall?
 
Sv: Trött och uppgiven

Tack alla som svarat. Jag har både fällt en tår och skrattat lite när jag läst era svar. Vilket betyder att jag är rätt labil i all trötthet men ändå kan hitta det fina med hund under allt det som just nu är så tufft.

Ansvaret som hamnat på mig har jag de sista veckorna avsagt mig så att mannen får ta det som han borde ha tagit tidigare. I måndags började han unghundskurs (jag gick valpkurs och är den som hållit i biten med övningar) och det känn bra. Ikväll kommer en tjej förbi som jobbar med att rasta hundar. Jag hoppas att hon kan ta lunchpromenaderna framöver så att jag slipper för de har bara känts som krav sista månaderna när det förut var skönt att komma ut. Jag och mannen har en del att jobba med vad gäller fördelning av ansvar och det har detta hundköp gjort klart för oss så jag har skämtat om att hunden är det bästa som hänt oss eftersom det framöver bara måste bli bättre.

Barnen är 6 och 10 och det stämmer att de inte kan gå ut med honom vilket vi ju iofs var införstådda i. Såhär i efterhand har vi konstaterat att det var egoistiskt av oss att köpa den hund som (vi trodde) passade oss bäst utan att riktigt tänka på familjen som helhet. Visst skulle de komma över att vi lämnade bort honom men det känns ändå inte rätt. Ena dagen ser jag det som en lösning men egentligen vill jag kämpa på och nå dit vi ville. Vi önskade ha en familjehund som vi kunde vara ute mycket med. Lugn inne och aktiv ute vilket vi tror (?) att vi kan få. Rasen är en flatcoated retriever för övrigt.

Jag har bestämt mig för att anmäla mig till en enbart "rolig" kurs i vår. Lydnad är väldigt viktigt för mig men det har blivit för mycket av den varan och jag skulle behöva ha lite mer kul med honom. Så, en spårkurs ska jag kolla upp och anmäla oss till. Och öva på att sänka kraven och bara njuta av att vara ute i skogen vilket jag ju älskar i grunden.

Nila, din hund låter precis som min. Han biter inte sönder men har gärna något i munnen hela tiden. Hoppandet är nog helt ok men den nya vanan att bara lägga sig ner eller sätta sig med ryggen emot mig gör mig galen. Och jag orkar inte lyfta honom längre. Gahhh.

Idag känns det lite bättre. Vi har pratat mycket och bestämt att jobba vidare med bättre fördelning under våren. Ska tänka en månad i taget och försöka fokusera på framstegen istället för allt som inte funkar. men det är svårt. När jag hör -"det lugnar sig när han är 2-3 år" blir jag inte direkt lugnare men jag ska försöka ta det i bitar.

Tack tack för alla era tankar. De värmde gott. Jag trodde som sagt inte att det var så himla jobbigt. Har jag klarat två barn borde en hund inte vara så svårt tänkte jag. Tji så fel jag hade.
 
Sv: Trött och uppgiven

Det låter jättebra tycker jag. Så fint att ni kunde prata igenom saken och att din man insåg att han behövde ta ett större ansvar. Det är också toppen att ni kan få lite avlastning med lunchpromenaderna.

Jag tycker din idé om att ta en enbart rolig kurs under våren låter toppen. Spår är ju en bra aktivitet för de flesta hundar. Inte minst eftersom det gör dem väldigt trötta i knoppen ;) När vovven har passerat ettårsdagen tycker jag också att ni ska överväga agility. Kanske barnen och ni vuxna kan gå tillsammans? I vår agilitygrupp gick det hela familjer där barnen turades om att delta med hundarna. Det är ett toppensätt att ha kul ihop med sin hund och att bygga upp relationen. Lydnadsträningen kommer med utan att man riktigt tänker på det. Man har ju så skoj!

Klokt att ta en månad i sänder. Även om mycket brukar falla på plats runt två år, så betyder det ju inte att allt måste vara urjobbigt fram till dess.
 
Sv: Trött och uppgiven

Hellas, just knoppaktivitet har vi legat efter med de sista månaderna. Har lite dåligt samvete för det. Men, så är det. Jag minns att jag var så nyfiken på allt man kunde göra med hunden det första halvåret men sen har jag tappat det. Vilket leder till att han är understimulerad och jag trött.

Agility står högst på dotterns önskelista i vår men jag vet faktiskt inte om han klarar det än? Just nu är han inte helt kompatibel med andra hundar... Och inkallningen som förut funkade är liksom satt ur spel! I alla fall varannan gång. Eller låt säga om det finns annat roligare i närheten. Är det bara vi och torkad blodpudding kommer han. ;) Så, jag kan se honom på en agilitybana springandes efter de andra hundarna hellre än där han ska. Kanske läget är ett annat i sommar. Vi får väl helt enkelt se.
 
Sv: Trött och uppgiven

oooh vad jag kanner igen "borttappad" inkallning :rofl:

Min forre grabb vaxte ur slyngleriet ratt fort faktiskt, den schafern jag har nu verkar ha beslutat sig for att han ar forever VALP, 2 ar och nagra manader gammal och fortfarande bara superfjantig, skitglad och garna overallt samtidigt. Enda gangen jag ser nagot "vuxet" i honom alls ar nar det kor in folk pa garden som han a) inte kanner eller b) inte tycker om (brukar ga hand i hand med vilka jag inte gillar.. surprise... :cool:) Men det e ratt ok, manga goa garv. Korsningsvalpen pa drygt 10 manader "kommer nar han kommer" just nu, och tycker att "nej" maste vara till nagon annan. Far se hur lange han amnar halla pa med det.

Med hund sa gar det upp o ner, o ibland ar det djupa krasher, ibland ar man hog som ett hus for hunden var saaaaa duuuktig att man bara fanflinar. Ibland ar dom vaaaaldigt billiga, vi har ratt manga hundar, vilket folk kanske forstatt vid det har laget.. och timar man sin inkorning har pa garden ratt da och da sa kanske det rakar lastas en hund i bagaget ;)

Ville eg bara saga att det ar nog inte 1 ar av stadigt slynglande du har att se fram emot, utan det kommer och gar lite. Skont att lasa att maken tar mer ansvar nu!!! :banana: Och ideen om en rolig kurs tycker jag later helt utmarkt! :bow:

Min "bastards" uppfodare hemma i sverige sa nagot ratt sott gallande slyngelnaldern "bara le.. se glad ut och rabbla "det gar over, det gar over". Nar han var som mest slynglig och soptunnor skulle skallas ut, han hade glomt hur man gar fint i koppel, ville inte lyssna vettigt ALLS och jag kande mig som varldens uruslaste hundagare sa motte vi en aldre dam som glatt fragade oss vad han skulle bli nar han blir stor. Jag svarade "en aprikos kungspudel.." Da fick jag mig ett litet tal om att sa fick jag ju inte saga, de var ju inte Riktiga hundar :rofl: men hon fattade vad jag menade. Det roliga som jag o herr B gjorde var att umgas med annat hundfolk regelbundet, hundarna fick leka ur sig medan vi drack kaffe och svor over selektiv horsel och andra roligheter. Det kan vara sa skont att hora andras historier och erfarenheter...sa darfor har jag nu skrivit en heeeeel novell till dig. Hoppas du fnittrar lite i alla fall!
 
Sv: Trött och uppgiven

Hellas, just knoppaktivitet har vi legat efter med de sista månaderna. Har lite dåligt samvete för det. Men, så är det. Jag minns att jag var så nyfiken på allt man kunde göra med hunden det första halvåret men sen har jag tappat det. Vilket leder till att han är understimulerad och jag trött.

Agility står högst på dotterns önskelista i vår men jag vet faktiskt inte om han klarar det än? Just nu är han inte helt kompatibel med andra hundar... Och inkallningen som förut funkade är liksom satt ur spel! I alla fall varannan gång. Eller låt säga om det finns annat roligare i närheten. Är det bara vi och torkad blodpudding kommer han. ;) Så, jag kan se honom på en agilitybana springandes efter de andra hundarna hellre än där han ska. Kanske läget är ett annat i sommar. Vi får väl helt enkelt se.
Agility tror jag inte alls är rätt gren att hålla på med om hunden redan är uppe i varv och har svårt att koppla av. Det är ju en apportör du har, så varför inte låta honom jobba med det han är skapt för? Lär hunden att komma med apporter, och sedan kan du gå ut och lägga sök med dummies eller bollar eller vad som helst. Då blir han trött i både huvudet och kroppen, och dessutom nöjd med sig själv. Jaktträning kan man hålla på med för hundens skull, även om man inte har tänkt sig att använda hunden i "riktig" jakt - det förvånar mig lite att du inte ens nämner det, ni hade ju läst på om rasen? Att han vill ha grejer i munnen är ju inte så konstigt, som sagt, det är en apportör.

Flattar kan vara otroligt jobbiga som valpar och unghundar, om de inte får göra något vettigt - och det kan labbar och golden också vara. Var är förresten uppfödaren, har hon/han inga tips om träning att komma med?
Boktips:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426614
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426436&r=1
 
Sv: Trött och uppgiven

Rallylydnad kanske kan vara något dottern kan tänka sig annars, kanske inte lika högt stresspåslag för hunden men ändå roligt och fartfyllt.
 
Sv: Trött och uppgiven

Rallylydnad kanske kan vara något dottern kan tänka sig annars, kanske inte lika högt stresspåslag för hunden men ändå roligt och fartfyllt.
I kombination med något vettigt nosarbete kanske, man ska inte lura sig själv och tro att en jobbig ung flathanne lugnar ner sig med lite rallylydnad - herregud, det är en ung och stark jakthund och ingen sällskapshund det handlar om.:crazy:
 
Sv: Trött och uppgiven

Citat:
Vi har båda konstaterat att det var fel ras vi valde och att det hade varit bättre med en mindre hund men det är ju lätt att säga nu.
Ja, det tror jag att ni har. Jag är medveten om att jag låter hård, men jag kan inte någonstans i dina inlägg utläsa att du och din familj är några direkta "hundmänniskor", i den meningen att ni har skaffat en hund med tanken att jobba och träna med den på olika sätt. Jag pratar inte om uppfostran, utan ordentlig träning med ett syfte och mål, som jakt- eller bruksträning. Flatten är ingen sällskapshund, det är en jakthund med massor av vilja och energi, som i de flesta fall blir odräglig om den inte får jobba ordentligt. Får den utlopp för energin, både fysiskt och psykiskt - ja då blir den en lugn och trevlig familjehund också, inte annars. Jag tror ni skulle trivas mycket bättre med en mindre hund av sällskapsras, som inte kräver någonting annat än att få vara med i familjens olika aktiviteter. Omplacera, är min absoluta åsikt - inte för att vara elak, utan för att bespara er år av problem. Kontakta uppfödaren och be om hjälp att omplacera hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 522
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp