Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.

Voeux

Trådstartare
Vad anser ni, hur illa är den?

Jag vet ganska lite om Trudeau som politiker, men förstår såklart varför detta slår väldigt hårt mot honom. Blackface är givetvis aldrig acceptabelt. Men jag undrar även hur mycket man kan döma en person för vad som skett lite i en annan tid. Jag vill minnas att vi, vid ett plojframträdande i skolan, målade en vän mörk eftersom hon skulle framträda som en svart person på ett uppträdande. Vi hade aldrig hört om uttrycket blackface och hade givetvis ingen ond avsikt med sminket. Ingen annan elev, eller lärare för den delen, reagerade på sminkningen. Det här var 2006. Sedan dess har vi lärt oss mycket mer och såhär i backspegeln så känns det såklart högst opassande, och historiken med blackface har blivit allmän kännedom.

Hur har det sett ut för er i yngre dagar, har det funnits blackface i något sammanhang? Vad anser ni om Trudeau, fullkomlig skandal eller inte inte helt oväntat att det kan ha skett i en annan tid?
 
Tycker det är urfånigt att dra upp något så gammalt. Det är längesen och han har väl verkligen visat att han inte har ”såna” åsikter. Dessutom har han ju bett om ursäkt.

Har aldrig varit med om att någon blackfaceat sig men har vetat vad det är sen jag var typ 10 kanske.
 
Har aldrig varit med om att någon blackfaceat sig men har vetat vad det är sen jag var typ 10 kanske.

Jag önskar verkligen att kännedomen hade funnits i min omgivning och hos mig sedan barnsben. Då har jag ändå vuxit upp i orter med etnisk mångfald, även om just sagda skolframträdande skedde i en "vit" skola. Pinsamt, så sjukt pinsamt när jag tänker på det. Ändå är vännen som sminkades i dagsläget en utav de jag känner som kan mest, och är mest engagerad i, minoriteters utsatthet.
 
Hur har det sett ut för er i yngre dagar, har det funnits blackface i något sammanhang?
Alltså, det här känns ju som att öppna upp för en tråd där folk ska sitta och beskriva alla rasistiska grejer de gjort och ursäkta det med att det var en annan tid då..?

Jag kan inte heller riktigt se relevansen i att ett väldigt vitt, svenskt forum ska sitta och tycka i den här frågan faktiskt.
 
Jag tycker att det finns en preskriptionstid för rena dumheter (alltså inte brott). I Trudeaus fall tycker jag nog att bilder från början av 90-talet är preskriberade, däremot är det väl mer tveksamt med bilden från 2001. Än mer så med 2006 som du nämner, då borde man vetat bättre. 13 år sedan är inte ”en annan tid”.

Besvärande för Trudeau är väl kanske att han verkar ha återkommit som blackface flera gånger. Liksom, hur många gånger är det skojigt?

Till hans fördel är dock att han såvitt jag sett bett om ursäkt reservationslöst. INTE det gräsliga ”jag ber om ursäkt om någon tog illa upp”
 
Alltså, det här känns ju som att öppna upp för en tråd där folk ska sitta och beskriva alla rasistiska grejer de gjort och ursäkta det med att det var en annan tid då..?

Jag kan inte heller riktigt se relevansen i att ett väldigt vitt, svenskt forum ska sitta och tycka i den här frågan faktiskt.

Jag kan absolut tycka att det finns en relevans för vita att reflektera över sitt eget beteende och tankar i dessa frågor.
 
Jag tycker att det finns en preskriptionstid för rena dumheter (alltså inte brott). I Trudeaus fall tycker jag nog att bilder från början av 90-talet är preskriberade, däremot är det väl mer tveksamt med bilden från 2001. Än mer så med 2006 som du nämner, då borde man vetat bättre. 13 år sedan är inte ”en annan tid”.

Besvärande för Trudeau är väl kanske att han verkar ha återkommit som blackface flera gånger. Liksom, hur många gånger är det skojigt?

Till hans fördel är dock att han såvitt jag sett bett om ursäkt reservationslöst. INTE det gräsliga ”jag ber om ursäkt om någon tog illa upp”

Håller helt med. Nu har jag inte sett klippet med hans ursäkt men jag blir verkligen tokig när folk säger så, "om någon tog illa upp". Det är liksom oacceptabelt oavsett. Bra om han bett om ursäkt reservationslöst.

Och ja jag håller med, hur många gånger kan det vara roligt liksom?
 
@Voeux Fast 2019 behöver man ju inte reflektera för att veta att blackface är rasistiskt och oacceptabelt?
Jag fattade det som att tråden handlade om politikers skelett i garderoben och vilka konsekvenser de bör få.

Nä, det vet jag. Personligen reflekterar jag över en tidigare händelse i livet.

Tråden handlar om båda.
 
Jag kan absolut tycka att det finns en relevans för vita att reflektera över sitt eget beteende och tankar i dessa frågor.
Ja absolut. Men med tanke på hur din trådstart är formulerad så låter det, för mig, svårt att få till en vettig diskussion. Ska visa vad jag reagerade på!

"Jag vet ganska lite om Trudeau som politiker, men förstår såklart varför detta slår väldigt hårt mot honom. Blackface är givetvis aldrig acceptabelt. Men jag undrar även hur mycket man kan döma en person för vad som skett lite i en annan tid. Jag vill minnas att vi, vid ett plojframträdande i skolan, målade en vän mörk eftersom hon skulle framträda som en svart person på ett uppträdande. Vi hade aldrig hört om uttrycket blackface och hade givetvis ingen ond avsikt med sminket. Ingen annan elev, eller lärare för den delen, reagerade på sminkningen. Det här var 2006. Sedan dess har vi lärt oss mycket mer och såhär i backspegeln så känns det såklart högst opassande, och historiken med blackface har blivit allmän kännedom."

Din trådstart är underlag för diskussionen och jag tycker att det kursiverade är väldigt ledande och visar din ståndpunkt: det är ju oacceptabelt men "det var en annan tid", "vi gjorde det också och visste inte bättre", "ingen reagerade" etc.

"Hur har det sett ut för er i yngre dagar, har det funnits blackface i något sammanhang? Vad anser ni om Trudeau, fullkomlig skandal eller inte inte helt oväntat att det kan ha skett i en annan tid?"

Här återigen gör du poängen om "en annan tid". Jag tycker alltså att din trådstart är ledande mot att det hela inte är någon stor grej.

Slutligen: Jag tycker också att det är vettigt att vita funderar över sina privilegier och beteenden genom vettiga och bra diskussioner. Men - om ett vitt Buke kommer fram till att det inte är så farligt så tycker jag att det inte betyder något alls: För ett vitt, svenskt Buke är inte den grupp som påverkas av blackface negativt. Att "vi" tycker att det inte var någon stor grej säger ingenting! Det var så jag menade.
 
Har man inte en tanke på att någon kan ta illa upp så är det inte menat som en kränkning. Speciellt om det är någonting som är gjort för länge sen. Omvärlden förändras extremt fort just nu och då måste ju ens egen världsbild också göra det. När jag var liten hade tex vi först ingen dator eller tv alls och sen en svartvit dator och en tv man knappt kunde få mottagning på. Och jag är i trettioårsåldern. Informationsflödet var en helt annan sak fram till för inte jättemånga år sedan så att få en uppfattning om hur människor som inte var i ens direkts närhet generellt kände inför saker var extremt mycket längre ifrån allas tankar än det är nu. Det säger ju inte att rasistiska saker har varit mer okej tidigare, bara att folk i vissa fall varit för oinformerade för att förstå att det de gjort varit rasistiskt.

Däremot så är ju bilder fortfarande alltid svåra att döma någon utifrån, det är extremt svårt att veta vad som ligger bakom. Vissa grejer är ju menat som ren respektlöshet eller till och med grov rasism och ser väldigt oskyldigt ut medan annat inte alls har några såna baktankar men ändå kan fås att se ut så på bild
 
Ja absolut. Men med tanke på hur din trådstart är formulerad så låter det, för mig, svårt att få till en vettig diskussion. Ska visa vad jag reagerade på!

"Jag vet ganska lite om Trudeau som politiker, men förstår såklart varför detta slår väldigt hårt mot honom. Blackface är givetvis aldrig acceptabelt. Men jag undrar även hur mycket man kan döma en person för vad som skett lite i en annan tid. Jag vill minnas att vi, vid ett plojframträdande i skolan, målade en vän mörk eftersom hon skulle framträda som en svart person på ett uppträdande. Vi hade aldrig hört om uttrycket blackface och hade givetvis ingen ond avsikt med sminket. Ingen annan elev, eller lärare för den delen, reagerade på sminkningen. Det här var 2006. Sedan dess har vi lärt oss mycket mer och såhär i backspegeln så känns det såklart högst opassande, och historiken med blackface har blivit allmän kännedom."

Din trådstart är underlag för diskussionen och jag tycker att det kursiverade är väldigt ledande och visar din ståndpunkt: det är ju oacceptabelt men "det var en annan tid", "vi gjorde det också och visste inte bättre", "ingen reagerade" etc.

"Hur har det sett ut för er i yngre dagar, har det funnits blackface i något sammanhang? Vad anser ni om Trudeau, fullkomlig skandal eller inte inte helt oväntat att det kan ha skett i en annan tid?"

Här återigen gör du poängen om "en annan tid". Jag tycker alltså att din trådstart är ledande mot att det hela inte är någon stor grej.

Slutligen: Jag tycker också att det är vettigt att vita funderar över sina privilegier och beteenden genom vettiga och bra diskussioner. Men - om ett vitt Buke kommer fram till att det inte är så farligt så tycker jag att det inte betyder något alls: För ett vitt, svenskt Buke är inte den grupp som påverkas av blackface negativt. Att "vi" tycker att det inte var någon stor grej säger ingenting! Det var så jag menade.

Jag förstår absolut vad du menar, och hoppas absolut på att få till en vettigare diskussion än så. Jag reflekterar som sagt över händelser tidigare i mitt eget liv och för egen del är de värdefullt. Tanken är inte att det ska vara ledande, och jag hoppas nästan att någon ska tycka att det är fullkomligt vansinnigt att det skedde i min skola 2006 för by then visste man mycket bättre.

Så om trådstarten uppfattas ledande så förtydligar jag i alla fall här ifrån och framåt att det verkligen inte är min avsikt. Sen nej, en diskussion om rasism med enbart vita säger inte så mycket om hur saker och ting är eller inte är. Den är relativt irrelevant i det stora hela. Men för egen är det relevant att diskutera och eftersom Buke är fullt av vettiga människor, om än vita i detta sammanhang, så pratar jag gärna om det här också.
 
@Voeux Och jag tror att majoriteten av svaren du kommer få kommer att säga att det inte är hela världen, lite som svaren varit hittills. Och för mig säger det liksom ingenting alls.

Men vore ju super om Buke överraskar i den här frågan :up:.

Det hoppas jag med. Jag lär mig ofta mycket nytt på Buke och hittills i denna tråd är indikationen att vi verkade vara helt bakom i vår skola som lät detta ske 2006. Jag är glad att höra att fler var upplysta tidigare. Det lär mig mer än vad jag visste om min vita priviligierade bubbla.
 
@Voeux Och jag tror att majoriteten av svaren du kommer få kommer att säga att det inte är hela världen, lite som svaren varit hittills. Och för mig säger det liksom ingenting alls.

Men vore ju super om Buke överraskar i den här frågan :up:.

Men någonstans får man väl ändå diskutera frågan. Däremot kan man väl ta med sig att svaren är utifrån framförallt "vitt" perspektiv men att diskutera frågan kan väl ändå vara intressant? Eller är svaren avgörande vilken fråga man får lov att diskutera?

Självklart är det av vikt att veta från vilken typ av människor majoriteten av svaren kommer ifrån men det kan ju fortfarande leda till intressanta diskussioner och åsikter?
 
@Voeux Samtidigt gillar du ju de svar som pekar på "ung och dum" och "en annan tid" som ursäkt/förklaring?

Att hävda att en 29-årig Trudeau var ung och dum känns magstarkt tycker jag, likaså att få det att låta som att 2001 var så länge sen att blackface då (och där) skulle ha setts som helt okej och oproblematiskt.
 
Men någonstans får man väl ändå diskutera frågan.
Jamen såklart. Men jag uttrycker ju bara min åsikt, vilket jag ju står fritt att göra. Och min åsikt är alltså att det inte säger något alls om ett gäng vita svenskar tycker att det inte är hela världen att Trudeau gjorde blackface några gånger (han kan inte ens svara på hur många gånger, så det lär väl ha varit ett antal). Jag har redan förklarat hur jag tänker i tråden.

Om diskussionen är nyanserad och bra och vettig är det super. Om det blir en tråd där (vita) användare sitter och rycker på axlarna och tycker "vad är problemet" så är det något annat.
 
Vad anser ni, hur illa är den?

Jag vet ganska lite om Trudeau som politiker, men förstår såklart varför detta slår väldigt hårt mot honom. Blackface är givetvis aldrig acceptabelt. Men jag undrar även hur mycket man kan döma en person för vad som skett lite i en annan tid. Jag vill minnas att vi, vid ett plojframträdande i skolan, målade en vän mörk eftersom hon skulle framträda som en svart person på ett uppträdande. Vi hade aldrig hört om uttrycket blackface och hade givetvis ingen ond avsikt med sminket. Ingen annan elev, eller lärare för den delen, reagerade på sminkningen. Det här var 2006. Sedan dess har vi lärt oss mycket mer och såhär i backspegeln så känns det såklart högst opassande, och historiken med blackface har blivit allmän kännedom.

Hur har det sett ut för er i yngre dagar, har det funnits blackface i något sammanhang? Vad anser ni om Trudeau, fullkomlig skandal eller inte inte helt oväntat att det kan ha skett i en annan tid?

Tycker inte det är en annan tid när det gäller inom en medelålders mans vuxna livstid, det är väl ändå nutid? Har han dessutom gjort det flera gånger under den tiden så tycker jag att det ska slå hårt mot honom. Äckligt beteende som inte ska slätas över när det gäller inom så kort tid.

Hans attityd till det hela tycker jag också bidrar till att det inte ska slätas över "Förstod inte att det var rasistiskt, kunde såra folk etc." och sedan ha mage att säga att jag ber om ursäkt OM jag sårade någon. Låter som ett rikspucko i mina ögon.
 
Jag vill minnas att vi, vid ett plojframträdande i skolan, målade en vän mörk eftersom hon skulle framträda som en svart person på ett uppträdande
Det är lustigt det där, för 1996 framträdde jag och mina kompisar som Spice Girls och jag var Scary Spice. Jag vågade mitt hår men hade inte en tanke på att måla mig mörk. Det fanns liksom inte på kartan. Jag kan inte föreställa mig att mina föräldrar hade tillåtit det heller utan de hade helt klart sagt nej och tyckt att det var olämpligt.

2006 tycker jag absolut att någon borde ha reagerat på vad ni gjorde. Föräldrar eller lärare. Det är så pass nyligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp