Tryck på hästen vid sulky användning

p8gusta

Trådstartare
Hej skall inköpa ny sulky till mitt barnbarn.
Vårt problem är att kusken är stor vikt ca 60-70 kg och 174 lång Vagnen är 155 lång
När man sätter kusken i sulkyn och selar på vagnen på selen är den 110 cm från marken hästen är 123 hög
kan då mäta ett upplyft på ca 12-14 kg fattar att det är fel men vad skall trycket vara på hästen + eller- vikt + är nedåt - är uppåt
det finns många olika sulkys med olika längder så det kan vara lätt att hitta vagn men hur många kg skall det vara upp resp ned
Arne
 
Är det en sulky för trav eller en vagn för "vanlig körning" du pratar om?
(för mig är sulky = trav, men erfarenheten säger att sulky används även som benämning för det jag kallar för rockard)
 
Nu var det längesedan jag grejade med trav, men brukar det inte gå att flytta bak sitsen på en sulk? Flyttar ni bak sitsen får ni lägre tryck i däckeln.
 
Nu var det längesedan jag grejade med trav, men brukar det inte gå att flytta bak sitsen på en sulk? Flyttar ni bak sitsen får ni lägre tryck i däckeln.
Jag tänker samma. Det går att flytta på sitsen på vissa, men inte på alla sulkyr.
Exakt vad vikten ska vara har jag ingen aning om, men spontant tror jag hellre ett par kg tyngd än bakvikt så att kusken "lyfter" ponnyn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 662
Senast: Hedwig
·
Trav Hej alla! Sitter och funderar över sulkyns olika design. Vilken sulky skulle ni välja om ni fick välja idag? Man ser fler och fler...
Svar
7
· Visningar
3 256
Senast: Tagliabue
·
G
Trav Det har ju debatterats om ryttarnas vikt och då kom även ett sidospår med kuskarnas viktbetydelse. Jag pratade idag med en som tidigare...
Svar
5
· Visningar
2 827
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp