Trygghet, mål och mening

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trygghet mål och mening, filmföreläsning med Lasse Gustafsson

I filmföreläsningen med Lasse Gustafsson behandlades ämnen som trygghet, mål och mening i livet. Gustafsson poängterade vikten av både yttre och inre trygghet, där det yttre kan inkludera faktorer som vänner, familj, och jobb medan det inre handlar om kunskap, erfarenhet och ärlighet gentemot sig själv. Han betonade även att kulturell acceptans är viktig för att känna sig trygg och att det är skillnad på yttre och inre trygghet.

En central tanke var att livet ger svar om man är öppen och att det är viktigt att vara sann mot sig själv samt att ha öppenhet gentemot andra. Gustafsson uppmanade också till att våga fråga om hjälp och stöd när det behövs samt att vara delaktig och engagerad i sitt eget liv och sin egen läkning.

Vidare betonades vikten av att vara öppen för förändring och att ta små steg mot sina mål samt att ha envishet och uthållighet i strävan efter framgång. Gustafsson framhöll även vikten av att ta eget ansvar för sitt liv och att vara aktiv i att forma sin egen framtid.
Slutligen, Gustafsson påminde om att lyssna på både barn och äldre för att finna sanningen och att lycka och framgång kommer genom acceptans för situationen, små steg och eget driv.

Ingela Hallblom
ingela.hallblom@gmail.com

Faktaruta
från wikipedia om Lasse Gustavsson för de som inte vet vem han är

Lasse Gustavson var ny bliven brandman när han 1981 drabbades av en arbetsplatsolycka i Göteborg, som gav honom 40-procentiga tredjegradens brännskador på kroppen. De livshotande skadorna var dock de inre, i lungorna. I dag håller han föredrag kring kraft, motivation och prestation i vardagen och i det extrema. Han ger också längre utbildningar i inre ledarskap och grupputveckling. Gustavson har tillsammans med Lars-Åke Krantz skrivit boken Leva vidare som handlar om honom själv, före, under och efter olyckan som förändrade hans liv.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 090
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 575
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp