Ts- halt hö - fundering

finapina

Trådstartare
Hur hög ts- halt är det möjligt att hö kan komma upp i ? Tänker att det ju måste vara galet högt i år men hur högt KAN det bli ? Vad händer när det blir sådär supertorrt näringsmässigt och hygieniskt ?
 
För att ens räknas som hö ska ts-halten vara minst 84%. Ett normalt år ligger mitt hö på ca 90% och likaså i år (91,9 % i år). För hö har det ingen betydelse närings eller hygienmässigt om ts-halten är högre. Det som händer i och med torkan är att stråna blir skörare och lättare går sönder och att fiberhalten kan bli lägre.
För att det ens ska kunna bli hö krävs torkning efter att vallen slagits och det är ingen skillnad bara för att det är torka. Däremot gör värmen att det torkar fortare.
 
Hur hög ts- halt är det möjligt att hö kan komma upp i ? Tänker att det ju måste vara galet högt i år men hur högt KAN det bli ? Vad händer när det blir sådär supertorrt näringsmässigt och hygieniskt ?
Tja högre än 100% kan det ju inte bli..... Hygieniskt sett skulle jag väl tro att det blir BÄTTRE ju torrare det är? Ju torrare hö ju mindre risk för mögel vid lagring.
 
Den tuss jag skickade in på analys i år hade legat ute längre på åkern än det som är pressat (gjorde så för att inte behöva öppna bal) och det kom upp i 94%. Blir lite meckigt att räkna på bara eftersom jag inte riktigt vet ts i balarna, men men det får gå haha. Ville mest ha koll på kvoten och få ett hum om sockerinnehållet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 162
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 561
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp