Tuff 4åring.

J

JohannaK

Jag pysslar med ett 4årigt fjordsto som jag har stött på en del problem med. För det första så är hon otroligt "kaxig" från marken, rent av nonchalant. I boxen snurrar hon bara runt när man skall sadla och borsta henne. Hon bits. När man leder henne kan hon rätt vad det är bara få för sig att dra iväg med en. Om man stannar när man leder henne klampar hon bara rakt över en. Allt detta har jag noggrant talat om för henne att det är under inga omständigheter okej, och hon börjar mer och mer ge med sig. Men så fort någon annan ska göra något av det omtalade så är hon en gris rent ut sagt.

Hon är inriden, men totalt opålitlig. Hon är en unghäst, det vet jag. Men hon har varit inriden i ett år nu och jag tycker inte hon borde bete sig riktigt som hon gör. I ridhuset så går hon knappt fram, utan står mest stilla och slänger med huvudet när man försöker driva henne. Eller så protesterar hon totalt och lägger sig ner. Ute på ridbanan går hon fram, men där skenar hon istället titt som tätt. Senaste gången slog jag mig rejält då jag i panik fick slänga mig av henne eftersom hon tog sikte på ett järnstaket som var högre än henne själv... Så egentligen vill jag inte rida henne där, förens jag känner mig säkrare på henne. Men hur ska jag då göra, ska jag gå in i ridhuset igen, med alternativen att plocka fram sporrar och spö? Det känns inte alls roligt. Ute i skogen har hon också stuckit med mig.

Jag vet att det jag kommer få till svar är att börja om. Men om ni visste hur många gånger jag försökt... Jag börjar om, tömkör henne (vilket går finemang), sätter mig på henne och skrittar lugnt och försiktigt. Sen efter några veckor är det samma sak igen. Hon sticker och slänger av mig.

Det ska tilläggas också att hon under hennes första två år i livet var runt hos fem olika ägare, pga hennes temperament och beteende. Ingen klarade av henne. Jag rider in henne åt ridskolan jag jobbar extra på och vill inte att hon ska tvingas till försäljning en gång till vilket hon kommer göra om jag inte får bukt med henne framöver..

Snälla, ge mig nåt tips!
 
Sv: Tuff 4åring.

Har inga direkta tips på hanteringen men hade det ifs inte varit bättre om hästen såldes till ett ställe som sällskap eller dylik där den garanterat får bli kvar eller rent ut av avlivats? Är ju mkt barmhärtigare mot hästen om de ändå inte hittar ngn som klarar av dem för en odräglig (missförstådd) häst är ingen lycklig häst.
 
Sv: Tuff 4åring.

Min åring var likadan för inte så länge sen, gick över för bara nån månad sen. Jag tror din häst inte ser dig som ledaren. Har du släppt henne lös i ridhuset någon gång? kanske vore en smart idé att göra det, sen kanske du kan hoppa upp på henne barbacka, hon kanske har en negativ inställning till att bli riden överhuvudtaget då ni kanske gör samma gamla trista grejer varje gång? som sagt - jag vet inte då jag inte sett hästen men jag tror hästen testar ditt ledarskap. Att hon beter sig mer illa mot någon annan är ju inte konstigt, dom har ju inte lärt känna hästen så hur skall då hästen veta hur hon skall bete sig? Se dej och hästen som en flock och du är flockledaren, du skall guida hästen på rätt väg, inget tvång - bara tid att förstå vad du vill.
Spö och sporrar - INGEN smart idé, det finns alltid en anledning till att hästen gör som den gör. Att den skenar ute kan vara för att den känner "ja, nu kan jag sticka, här är det rätt öppet och bra!" och inne - "här är det instängt, lika bra att protestera för jag kommer ingenstans ändå"
Jag tror du får försöka bli en hård men rättvis ledare, gör förtroende övningar, bara att be henne gå undan för tryck är en bra grej. Att gå ut och gå är också en bra grej. Om hon försöker springa iväg så är det ju inte så roligt, men testa att ha med dig någon annan häst också, någon kanske kan följa med dig ut, någon som din häst känner sig trygg med.
Alla problem löser sig om ni bygger på en relation, försök förstå din häst, umgås mycket.
 
Sv: Tuff 4åring.

Du har problem med ditt ledarskap mot hästen. Läs på NH forum för tips. Finns också flera böcker i ämnet.Pat Parellis "seven games" är en bra början, men personligen gillar jag bäst Sven Forsströms böcker. De är lätta att förstå, ger bra tips på hur du aktivt kan göra för att få tillbaka förtroendet.

Din häst låter som en bra och stark häst, och är den sortens häst som jag själv väljer när jag letar. Problemen går definitivt att komma tillrätta med, det gäller bara för dig att få en bra start på vägen till ett fungerande ledarskap.

Här ett länktips http://user.tninet.se/~xvj408j/7lekar.htm
 
Sv: Tuff 4åring.

Börja om helt behöver du väl inte göra, men gå tillbaka i utbildningen måste man alltid göra när man får problem.
Jag förstår inte varför det skulle vara så negativt att använda spö?
Spö är ju det man använder sig av för att lära hästen att gå framåt. Tar den inte skänkeln, går man tillbaka, och petar med spö. Har ju inget med bestraffning att göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp