Tuff, orädd och smidig hästras

M

Mark

Har du erfarenhet av en riktigt orädd och tuff hästras som fullt ut litar på sin ryttare?

Är den snabbast och snyggast oxå så är det ett plus såklart :p
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Måste faktiskt säga araben (jag vet att många tappar hakan nu)

Det är för att de ofta är enmanshästar som tar hand om sin ryttare och när du fått deras förtroende går de genom eld och vatten för en! :p

Men som med de flesta hästar så krävs det att du jobbar på att bygga upp detta förtroende. Och sedan är det olika för olika individer hur man passar ihop. En del araber kan ju som bekant vara lite hoppiga, men jag har stött på betydligt fler halvblod mer nerverna på utsidan än araber, och jag har under mitt 26-åriga liv ridit mestadels fullblodsaraber. (en gång arab, alltid arab):love:

Några av de lugnaste hästar jag träffat har varit araber, de skulle inte bry sig om man så släppte en bomb bredvid dem:D (och sedan finns det självklart de som är övertygade om att den där litta papperlappen är en sabeltandad tiger i skicklig förklädnad som man gör bäst i att varna ryttaren och alla andra för:angel:)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Jag måste också säga araben :laugh:
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Har du erfarenhet av en riktigt orädd och tuff hästras som fullt ut litar på sin ryttare?

Är den snabbast och snyggast oxå så är det ett plus såklart :p

jag tror inte det finns "en ras" som i sin helhet uppfyller dom kriterierna ;) undantagen bekräftar alltid reglen och hur hästen hanterats är iaf. jag fullständigt övertygad är det avgörande ;)

jag har haft några araber själv, men dom kan inte mäta sig med den connemara jag hade som ung eller det danska halvblod jag fick som läromästare som tonåring.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

du har skrivit alla de egenskaper som är typiska för araber!

det finns mer än en anledning till att flest har skrivit araber.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

vad är det de inte kan mäta sig inom?

du skriver ett påstående och skriver inte ens vad det handlar om, man blir lite förvirrad!
 
Islandshäst såklart! de är otroligt snabba, starka, orädda, grymt tuffa, och smidiga eftersom de är relativt små och tar sig fram nästan överallt, i alla väder, dessutom är deras gångarter GRYMT häftiga. :bow:
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

vad är det de inte kan mäta sig inom?

du skriver ett påstående och skriver inte ens vad det handlar om, man blir lite förvirrad!


i sin helhet skrev hon.. jag tror hon menar att man inte kan säga att alla hästar inom samma ras är likadana. jobbar man med hästen och tar hand om den, så kan även en ardenner uppfylla kriterierna. nja... kanske inte snabbast då! :angel:
men att dra alla araber över en kam är dumt. ungeför som att säga att alla göteborgare har skön humor, men är lite dryga... eller att alla smålänningar är snåla! ;)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

vad är det som är förvirrande ? att jag skrev att det snarare har med hur hästen hanterats från början och individen än rasen ?

dom araber jag haft har inte varit så tillitsfulla, orädda, tuffa som den connemara och det halvblod jag haft.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Måste vara islandshästen - gudarnas häst! :love:
Varför köra treväxlat när det finns femväxlat?? :idea:
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

största delen av folket har ju skrivit araber, det finns en anledning till det.

sen förstår jag fortfarande inte hur hon menar, även med ditt tillägg. Jag kan ju vara trög... äsch vem försöker jag lura, ja jag är trög :D
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

du hann först ;) tack, det vart så jag menade ;)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Måste vara islandshästen - gudarnas häst! :love:
Varför köra treväxlat när det finns femväxlat?? :idea:


Du har SÅ rätt! Islandshästen har ALLT som krävs för att koras som den ULTIMATA hästen!
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

du skrev att araben inte kan mäta sig med conemaror och halvblod, och det var det enda, du skrev inget om inom vad eller nånting...

Du har bara inte hittat rätt arab än ;)

Min valack har aldrig varit rädd för något, han skulle aldrig tveka att göra nåt jag bad honom om, oavsett vad uppgiften skulle vara

du har bara fått tag på fel arab ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 917
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp