Tuff, orädd och smidig hästras

Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Av de raser som jag har erfarenhet av är det araben som stämmer bäst in på de egenskaper du nämner.

Om du ska ha hästen till att rida fälttävlan med (låter lite grann så på din beskrivning) så passar det ju utmärkt för arabiskt fullblod.

Det folk kan invända är att många araber är för små för att bära en människa på 90 kg, men det är ju bara att leta efter en stor arab som orkar. De finns.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

det var ju inte så TS skrev, han skrev ju att nån hade gjort det ivägen för en väg när han kom ridandes, som jag uppfattade det iaf, och TS har ju inte skrivit nåt annat än att han menade allvar.

Jag uppever inte att jag har hoppat på, låter det så? :o

då ber jag om ursäkt i så fall!!

men min åsikt är att det inte är lämpligt att hoppa över nån annans bil, med sin egen gör man ju som man vill, men det är inget jag skulle pyssla med, jag är rädd om min bil :D
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

hej...
för några år sedan träffade jag på den allergivänliga ryska basjkirhästen.
kan inget annat säga att den stämmer in på det som du frågar efter.
istället för att fly när den möter tex en älg så "fryser" den till några sek för att bestämma om det är farligt eller inte ...
en väldigt intelligent häst enligt mig...
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Jag vill ha en häst som inte står och töntar sig inför ett vattendike. Inte har nåt problem med att hoppa över två bilar som har parkerat huv mot huv.

kimmis: Den meningen säger ju inget om att han ridit på två bilar som stått parkerade så? Så jag associerade till att han själv parkerar två bilar och hoppar över... liksom. Typ stajla för vännerna ;)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

nä det är ju sant, han måste ha gott om pengar... kanske är nåt att satsa på :angel:

hehe, jag har ju redan sambo så det går ju inte :p
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Om du ska ha hästen till att rida fälttävlan med (låter lite grann så på din beskrivning) så passar det ju utmärkt för arabiskt fullblod.


fast där känns det som om jag måste protestera lite ;) jag har själv haft och har haft ett ännu större antal araber runt mig (tävlade i distans, vilket dom är svårslagna innom), mycket är dom fantastiska till, men direkta hopphästar har bara ett väldigt litet fåtal varit ;) dom flesta (undantagen bekräftar reglen) hoppar med mindre god teknik och kan inte riktigt mäta sig på det planet med flertalet andra hästraser ;)

hur många araber vet du som hoppar över L.a ? dom finns men är ytterst få i samanhanget. ännu färre i högre klasser fälttävlan :angel:

hoppat över parkerad bil har jag gjort oavsiktligt med ett rent fullblod för många år sedan. det gick bra, men inget jag önskar uppleva igen :angel: det fullblodet va av ridmodell ( ej galoppör) och tävlad hopp upp till msv. A, dock svårriden.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

det är många araber som har ganska raka bakben, kan det ha med att gör att tekniken är så där på dem?

Min valack har lite raka, men jag har alltid fått höra att han har mkt god teknik och skulle kunna hoppa riktigt bra om ryttaren ville, dock har jag hört det från tränare som jag ju betalar så de kan ju ha ljugit) jag själv är rätt kass på hoppning och tycker det är sådär kul när man kommer upp i höjd, roligare med knepiga banor där komunikationen verkligen sätts på spel.

men min valack har iaf hoppat 120 med mig på ryggen, då hade vi inte hoppat på 6 mån, så frågan är hur han skulle göra det om han hade kommit till nån som satsade på hoppning?


Min 3 åring har till skillnad från valacken mkt bra bakbens vinklar, hon har hoppat över ridbanestketet (endast 2 TUNNA trådar) med 4 m ansats och en höjd på 120, löshoppad 1 gång... :angel: jag tror hon skulle kunna bli bra på hoppning, hon hoppade helt utan anstängning och taxerade in perfekt!

men arabens problem är väl åter igen dess storlek, även om min häst nu kanske kan hoppa 160 så är ju inte avstånden rätt för henne då hon bara är 151,5 hög. ganska logiskt att hon inte kan gå på samma avstånd som en på 175.

man ser ju oxå ganska många araber med rätt kass galopp, varför har de det? hänger det ihop med hopptekniken?


Däremot arabkorsningar är väl väldigt bra inom fälttävlan! framförallt anglo araber väl? det finns ju även en arabhingt godkänd för halvblod.

oj vad jag babblar... hehe
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

ha ha, jag är väl ingen arab expert eller ens extriör expert :crazy: min erfarenhet är att araber generellt inte har den runda mjuka galopp som är önskvärd hos en bra hopphäst (även om arab val. el a zim vann sm i banhoppning för sin kategori ett år på -80 talet som ex.)

jag har istortett bara sysslat med hoppning och tävlat både ponny och häst upp tom. msv a och tränat häst för svår hoppning. tränade/tävlade i mitten på -80 distans på en polsk (underbar) arab som tyvärr visade sig ha ett medfött fel i frambenen några veckor innan starten på 16 milaren i tyskland) va därimot inte så noga med att hoppa honom eftersom han hade (min erfarenhet) den klassiska arab tekniken på hinder, hoppade med sänkt rygg (alltså utan rygg)och katastrofal benteknik både fram och bak (tappade). mkt. obehagligt och stötigt.

dom flesta individer (oavsett ras) kan hoppa enstaka hinder riktigt högt, problemen kommer då det blir en bana med lite svårigheter för då krävs det god teknik av hästen. jag upplever inte att avstånden är det stora problemet eftersom man på dom höjderna bör kunna öka och korta sprången för att taxeringen ska stämma, det är ju mer så att det tar mer kraft av en liten häst som måste galoppera fler språng på samma metrar som en större häst samt att höjden på hindrena är så mkt. större utifrån hästens höjd=ansträngning och teknik. om en liten häst har kraften och kapaciteten för höjderna så kan den mkt. väl vinna över dom större pga. smidigheten/vändbarheten. den franska elithopparen (kan inte stava men ungefär) jappelop de lous va en bit under 160 i manke ;)

det finns faktiskt även fullblodsaraber godkända för svensk halvblodsavel ;)

dom angloaraber jag varit i kontakt med påminner mer om ett rent fullblod både gångartsmässigt och teknikmässigt på hinder, men där har jag inte erfarenhet av mer än max 10 individer :angel:
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

nu rättar jag dig, det finns en arab godkänd för halvblods avel ;)

tyvärr finns han inte på semin så det är få halvblodmänniskor som väljer honom.

Min valack ser iofs ut mer som ett halvblod och har mer gångarter som ett halvblod, så hans galopp är mkt bättre än de flesta arabers, unghästen vet jag inte riktigt än, lite tidigt att säga, har galopperat på henne 3 ggr. :angel:

men detta vore en intressant diskussion! Kanske kan det ha o göra med att araber brukar ha korta ryggar, och även kort länd? Båda mina hästar har lång länd då jag tycker det är ett måste för att kunna arbeta hästen riktigt ordenkligt utan att kämpa som ett svin :angel:
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

men arabens problem är väl åter igen dess storlek, även om min häst nu kanske kan hoppa 160 så är ju inte avstånden rätt för henne då hon bara är 151,5 hög. ganska logiskt att hon inte kan gå på samma avstånd som en på 175.

Ett klassiskt påstående :D, att araber skulle vara för små för att öht kunna användas som ridhästar. Jag har hört det så många gånger! Som jag skrev, leta efter en stor arab! De är sällsynta här i Sverige, men de finns! Om man inte hittar det man söker inom landet, får man väl leta utanför rikets gränser!

Sen så är det väl naturligt att man tar hänsyn till hästens byggnad och väljer en individ som lämpar sig för den typen av ridning som man ska ha den till. Man kan ju inte ta första bästa individ av en viss ras, oavsett vilken ras, utan man väljer ut en lämplig. Men så gör man väl alltid?
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

:love:KL

FULLBLOD!

Med rätt människa är det den tuffaste, mest orädde, snyggaste och snabbaste hästen!
Alla kommer säga emot mig, men med rätt människa är dom fantastiska!
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

okej, kan så vara :angel: vet att jag sett araber i hingstkalendern ;)

jag har faktiskt aldrig tänkt så mkt. på varför dom flesta araber hoppar som dom gör :crazy: men svaret finns säkert i extriörn.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

har aldrig sett en arab på 175 och jag tror inte de finns heller, det största jag har sett har legat på 163, och det räknas fortfarande som litet inom halvbloden...

jag letar inte efter så stora araber, jag vill ha en arab med god exteriör som är bra på det mesta, men min inriktning är distans.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

vet inte vad för typ av araber du träffat men varken min förra eller vår nuvarande arab hoppar med dålig teknik. Speciellt den förra jag hade hoppade väldigt väldigt bra. Fick massa lovord från tränare både från hopp och fälttävlan att hon hade väldigt bra teknik.
Däremot har många araber raka ben i galoppen och det beror på att det ska vara behagligt att sitta på dom under långa distanser eftersom dom mestadels använts till o ridas med på långa sträckor.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Måste vara islandshästen - gudarnas häst! :love:
Varför köra treväxlat när det finns femväxlat?? :idea:


Vem vill köra femväxlat när det finns automat!
Tacka vet jag välridna halvblod:D
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Jag tror att det beror mest på individen om den är tuff, smidig, orädd, snygg, o snabb. ;)
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

Araben har allt det du efterfrågar, en fantastisk allroundhäst.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

att dom är suveräna till distans vet jag eftersom jag ridit det på araber en period i min ungdom. dom flesta av dom araber jag kommit i kontakt med har kallats "polska araber" bla. efter metat och etat, men vad vet jag :angel: det är inte "min ras" ;)

om vi säger så här, av 10 araber så har 9 hoppat utan rygg eller med dålig rygg, dålig teknik och inget skönt att följa samt med hängande knän fram och dålig bakbensaktivitet, dvs. har lyft bakbenen "rakt upp under sig"

det man önskar av en god hoppare för högre klasser är ju just "rund galopp"

men jag vet att undantagen finns, som jag nämde i tidigare inlägg så va ju el a zim (eller hur det stavas) en utmärkt hoppare med bra teknik.
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

De flesta raser som nämnts har underbara egenskaper. Jag har hittat mín lycka i Camarguerna som så fint kombinerar alla de goda egenskaperna och lite till :) De är verkligen påtagligt tuffa och orädda, men utan det enträgna envisa psyket, samtidigt som de är nyfikna, positiva och sociala. Precis som quartern är det en bruksras som avlats för att driva boskap, så oräddare hästar får man leta efter.

Ett stort plus är att man slipper alla hälsoproblem som dåliga hovar och ben, eksem, fång, spatt osv osv.

Att de sedan är riktiga sagohästar i utseendet, ädla, vilda urhästar med mycket utstrålning när de visar sig är ju verkligen pricket över i:et ;)
Men de är också beroendeframkallande, vi började med 2 och har nu 10! :O
 
Sv: Tuff, orädd och smidig hästras

171 cm i mankhöjd. Välkommen hem till mig! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 819
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Viva
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 035
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp