tuff unghäst

S

stenhamraagaton

hej

har precis fått hem ett fyraårigt sto... hon är jätte pigg och nervös, står inte still i stallgången, ibland vägrar hon gå med in från hagen och när jag matar på henne lägger hon örónen bakåt och hotar att bita, och när jag ska longera så stannar hon och byter håll, stegrar sig när jag matar på henne, eller springer som en galning... är det någon som har några råd att ge på hur jag kan lugna ner henne så hon blir "hanterbar" (hon kan vara världens gosigaste när man gosar med henne i hagen och dom få tillfällena hon är lugn i stallet. och där hon stod innan var hon betydligt lugnare.)

tacksam för råd!!!

ps (vet att hon inte har ont någon stans, och hennes mor var lika dan... tufft psyke)
 
Sv: tuff unghäst

ganska mycket... men av uppfödaren och en ung tjej som inte ställt så mycket krav på henne... första gången hon flyttar "hemmifrån"
 
Sv: tuff unghäst

Var konsektent, konsekvent och åter konsekvent!

Sätt upp tydliga regeler på vad hon får göra och inte göra, markera tydligt för hennen när hon gör fel och överös (överdriv) henne med beröm när hon gör minsta lilla rätt. Fundera över hur du vill att din häst ska vara, vill du att hon ska stegra sig? Hugga efter dig? Inte stå stilla? MARKERA då tydligt att det är fel och att du är ledaren och accepterar inte ett sådant beteende! När hon gör rätt, klappa och beröm. Det handlar om att du måste sätta gränser och ge inte upp! det kan ta sin lilla tid, tro mig, jag har ett sto som har betett sig liknande som din, men jag satte tydliga gränser och höll fast vid dom och hon är i dag jätte duktig för det mesta!
 
Sv: tuff unghäst

Det tar ett tag för en häst att bli trygg i sin nya miljö. Särskilt för en unghäst som inte flyttat förut och fått ny matte och allt. Alltså inte konstigt att hon är nervös och inte konstigt att hon testar gränser - men det är samtidigt nu det gäller för dig att visa var du vill skåpet ska stå inför framtiden. När du sätter konsekventa gränser blir du också en trygg figur och fast punkt i hennes liv, vilket kommer att göra henne generellt tryggare och lugnare med tiden.

Det jag brukar tycka är bäst med unghästar i ny miljö är egentligen att precis i början göra så lite som möjligt med dem, men att se till att det man gör blir bra. Låt hästen i lugn och ro komma in i rutinerna för fodring, in- och utsläpp, när stallet stängs på kvällen, upptäcka var "hemma" är och komma in i hästflocken - allt sådant kräver mycket energi och gör hästen nervös i början. Om du har möjlighet att vara den som gör det allt eller iallafall det mesta med henne (fodra, täckesbyten, in- utsläpp) de första veckorna är det bra, då känner hon snabbt igen dig i sina nya rutiner och sitt nya liv.

Jag skulle alltså vänta med att longera och träna just nu, och istället gå på hanterbarheten de kortkorta stunder du hanterar henne. Var lugn och samlad så att hon känner sig trygg, gör så liten affär som möjligt av allting, men visa vad du vill och se till att få igenom din vilja lugnt och metodiskt.
Låt henne inte stå på gången för länge nu heller utan gör vad du ska - borsta av, kratsa ur, byt ev täcke och in i boxen eller ut i hagen. Det är svårt att stå still långa stunder om man är otålig och nervös. Stökar hon genom att flytta sig runt en massa så visa stt du vill att hon ska stå still, och när hon gör det, beröm och ta ut henne. En annan idé kan vara att ignorera henne om hon är stökig, tills hon står still och fint. Eller att, om hon stökar mot dig och visar humör t ex, flytta henne från dig. Sidled, framåt och bakåt, flytta flytta flytta tills hon uppenbart inte vill längre och då får stå still som belöning.
Det ska alltid löna sig att uppföra sig väl, och vara jobbigare att göra fel. Försöker man rusa till hagen så får man inte komma in förrän man går fint, t ex. Var snabb med belöningen bara, för just eftersom hon är ny så är flocken den hon tyr sig till först, och därför kommer hon att vara mest osäker när hon tror att hon blir ensam, ta inte ut henne först ur hagen eller sist ur stallet just i början.

Bra saker för att få igenom en respektfull relation är att se till att det är hon som flyttar sig för dig, inte tvärtom. Så flytta henne mycket. Visa att det är du som kontrollerar hennes rörelser, träna halt, rygga, igångsättning, sidvärtesflytt (från dig) ett par steg, att "smyga" långsamt i skritt med t ex halt mellan vartannat steg eller öka takten när du leder till och från hagen.

Kela inte heller i nuläget, det är egentligen ett utmärkt sätt för hästen att köra över dig på innan du vunnit hennes respekt. Man kan visst hälsa och prata lite, klia lite i manen och visa sig vänlig, men då på villkor att hästen uppför sig respektfullt: inte buffas, trängs eller så. Kela dessutom bara i samband med att något ska göras, inte kela för kelandets skull - än. Hästen kommer att uppskatta ditt kel och ditt beröm så otroligt mycket mer när hon respekterar dig, då kommer hon att anstränga sig för att få ditt gillande.
Jag tror absolut på att överösa med beröm, men inte för ingenting, det ska vara förtjänat. Under arbetet använder jag hellre "uppmuntrande tillrop" och glad röst, tills jag fått igenom vad jag vill - då blir det paus, klapp, kel och ev avslutning på passet.

Sedan kan det finnas fysiska orsaker till stressen också. Miljö- och foderbytet kan ställa till tarmfloran och stressen ge magsår, eller bara känslig mage. Då reagerar de gärna med stress, irritation osv. Ge mycket grovfoder och låt henne gärna stå på halm så att hon alltid har något att fylla magen med, för att förebygga sådana problem. Mag-tarmbalans kan vara en idé.
Har du uträknad foderstat? Ger du samma foderstat som tidigare, fast har bytt grovfoder? Kraftfodergivan måste rgleras efter grovfodrets innehåll, så det kan ha blivit en del överskottsenergi i hästen. Hur har ni det med hästkompisar, hagarnas storlek, utevistelsetider? Ju mer rörelsefrihet och lektid din unghäst får destu trevligare kommer hon att bli att hålla på med, för att hon då kan ta ut energin på hästarna istället för dig. Ha gärna en äldre häst i hagen som fostrar henne också, det ger dig också en hel del gratis.

4 åringar har ofta en rätt jobbig trotsperiod, men den går ofta att hantera med lagom balans mellan fysisk aktivering (både "på fritiden" och under arbete), psykisk stimulans (nya uppgifter, nya erfarenheter, fostran) och vila så att saker och ting får smälta in, så går det över.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849
Hästhantering Hej. Jag ska försöka att inte göra detta för långt. I januari skaffade jag en ridtravare. Där jag hämtade honom stod han i box...
Svar
4
· Visningar
1 452
Senast: ridtravare
·
Hästhantering Behöver verkligen hjälp!har just köpt vår första ponny. Ett newforest sto på 8år som var helt perfekt då vi provred, lugn snäll gosig...
Svar
18
· Visningar
5 546
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp