Tugg på apportbock

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Har kommit till de skedet där hon plockar upp apportbocken från golvet och ger den till mig. Vad räknas som tugg? Ibland ser jag att hon liksom "tar nytt grepp" räknas de som tugg? Hur har ni isåfall tränat bort det? Uppmuntrar ni intresset för apporten först, dvs fokuserar på att hunden faktiskt vill ta den och att ni jobbar bort eventuellt tugg sedan? Har en träapport och de blir ju tandmärken på den av förklarliga anledningar. Men de är väl inte de dom bedömer? Dom bedömer väl vad hunden faktiskt gör under momentet? Eller kollar dom på apporten med?
 
Jag har hundar med väldigt lågt föremålsintresse, och bara en av dem har jag lagt krut på att lära ordentlig apportering. Med henne så gjorde jag absolut så att hon fick lära sig att apportbocken var det roligaste som fanns, sedan när hon alltid tog den så började jag att bara belöna när hon inte tuggade, ibland tog jag den från henne när hon tuggade och sa åt henne att börja om. Det fungerade fint för oss.

När vi sedan tävlade (många år sedan nu) så användes inte egna apportbocken utan då skulle vi använda någon av de som klubben hade. Eftersom jag varit dum nog att bara träna med egna apporten gjorde det att hon var mycket skeptisk till den nya... Jag vet inte hur det är nu på tex lydnadstävlingar, men se till att kolla upp hur det ser ut med apportbock på tävling och träna gärna med flera olika, låna av någon vän osv. På tävling bedöms hur hunden gör där och då, tar hunden apporten på ett utmärkt sätt så kan du inte få avdrag för att apportbocken är gammal och sliten.
 
I lydnadens startklass får man använda egen apportbock som ska visas upp för domaren innan start, oftast vid samlingen. Det får så klart finnas bilmärken på apporten men den får inte vara sönder tuggad. I alla andra klasser i lydnaden samt i brukset använder man arrangörens apporter.

Om hunden tuggar på apporten ger det avdrag, rullar den apporten i munnen ger det avdrag. Man nollar inte momentet men får inte heller full pott. Beroende på hund tycker jag det är en avvägning hur man gör med lite tugg, det kan vara bättre med ett litet avdrag än att tappa hundens glädje för apportering. Med många hundar går det alldeles utmärkt att få bort tugg men med andra är det svårare.
 
Jag har hundar med väldigt lågt föremålsintresse, och bara en av dem har jag lagt krut på att lära ordentlig apportering. Med henne så gjorde jag absolut så att hon fick lära sig att apportbocken var det roligaste som fanns, sedan när hon alltid tog den så började jag att bara belöna när hon inte tuggade, ibland tog jag den från henne när hon tuggade och sa åt henne att börja om. Det fungerade fint för oss.

När vi sedan tävlade (många år sedan nu) så användes inte egna apportbocken utan då skulle vi använda någon av de som klubben hade. Eftersom jag varit dum nog att bara träna med egna apporten gjorde det att hon var mycket skeptisk till den nya... Jag vet inte hur det är nu på tex lydnadstävlingar, men se till att kolla upp hur det ser ut med apportbock på tävling och träna gärna med flera olika, låna av någon vän osv. På tävling bedöms hur hunden gör där och då, tar hunden apporten på ett utmärkt sätt så kan du inte få avdrag för att apportbocken är gammal och sliten.

Okej det redde ut lite frågetecken 😃
 
I lydnadens startklass får man använda egen apportbock som ska visas upp för domaren innan start, oftast vid samlingen. Det får så klart finnas bilmärken på apporten men den får inte vara sönder tuggad. I alla andra klasser i lydnaden samt i brukset använder man arrangörens apporter.

Om hunden tuggar på apporten ger det avdrag, rullar den apporten i munnen ger det avdrag. Man nollar inte momentet men får inte heller full pott. Beroende på hund tycker jag det är en avvägning hur man gör med lite tugg, det kan vara bättre med ett litet avdrag än att tappa hundens glädje för apportering. Med många hundar går det alldeles utmärkt att få bort tugg men med andra är det svårare.

Jag upplever att hon har lättare för att behålla apporten när hon är i rörelse eller när hon själv plockar upp den från golvet. De där med att sitta still och hålla den så är de 3 sekunder vi fixar hittils 🙂
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 413
Senast: Pilot
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 976
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 735
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp