Tuggar ner tänderna

Eleonoren

Trådstartare
Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag fick med ett träns med tredelat bett, lösa ringar, vid köpet. Tandis tyckte jag skulle prova rakt bett. Har nu ett "vanligt rakt" och behöver ju något mer att variera med. Vilka bett är bra om hästen tuggar för mycket? Provade ett vanlig tvådelat idag och han riktigt knaprade på det (remontträns)...
 
Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag fick med ett träns med tredelat bett, lösa ringar, vid köpet. Tandis tyckte jag skulle prova rakt bett. Har nu ett "vanligt rakt" och behöver ju något mer att variera med. Vilka bett är bra om hästen tuggar för mycket? Provade ett vanlig tvådelat idag och han riktigt knaprade på det (remontträns)...
Jag har en stressig gnagare, mjuka raka bett har jag fått som rekommendation.
 
Man måste ju inte variera bett heller.

Trivs hästen bra på det nya raka och det är vad som är bäst för tänderna så kör på det?
Finns ju även varianter på lockup-bett som är mer rörliga men ändå beter sej som ett rakt bett.
 
Fick du hjälp med tillpassningen och storlek när du var där? Jag har träffat på ryttare som har sidostycken så korta att bettet konstant vilar mot tänderna och är det för stort och delat är det lättare att suga upp.
 
Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag fick med ett träns med tredelat bett, lösa ringar, vid köpet. Tandis tyckte jag skulle prova rakt bett. Har nu ett "vanligt rakt" och behöver ju något mer att variera med. Vilka bett är bra om hästen tuggar för mycket? Provade ett vanlig tvådelat idag och han riktigt knaprade på det (remontträns)...
Vad menar du med "tuggat ner"? Var det skador från bettet/ryttarens händer på första molarerna eller någon helt annan skada längre in?

Man måste inte byta bett. Om hästen är lugn i munnen och trivs med bettet så kan det vara bättre med enbart det bettet än ett annat bett som orsakar orolig mun och kanske då också orsakar skador.
 
Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag fick med ett träns med tredelat bett, lösa ringar, vid köpet. Tandis tyckte jag skulle prova rakt bett. Har nu ett "vanligt rakt" och behöver ju något mer att variera med. Vilka bett är bra om hästen tuggar för mycket? Provade ett vanlig tvådelat idag och han riktigt knaprade på det (remontträns)...

Jag tycker man bör vända på det hela också och fråga sig varför tuggar hästen så extremt.
Jag har hittills aldrig stött på en häst som inte får en lugn och tyst mun då den är lösgjord.
Fokus på det så brukar man dels få en lättare tygelkontakt/mindre tryck i bettet och en häst som lugnt låter bettet hänga där det ska och inte hissar upp det och tuggar på det.
 
Först sluta använda nosgrimmor som stänger munnen, för detta hindrar ju hästen att röra käkarna normalt vilket kan orsaka skador på tänderna om hästen inte är nöjd i munnen.
Sedan testa vilket bett hästen gillar, hästar ska inte tugga på bett så dem skadar tänderna. Min erfarenhet är att många hästar gillar raka bett med fasta ringar.
Har du funderat på att rida bettlöst? om det funkar för hästen så är det ett bra sätta att variera så man inte alltid rider med bett.
 
Tänker att bettet kanske sitter för högt upp och/eller är för långt?
Men säger också som flera andra, om det raka funkar bra så håll dig till det (eller variera med bettlöst).
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 057
Senast: Fazeem
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 068
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
892
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp