Tuggar ni på höger, vänster eller båda sidorna?

Tuggar på båda sidorna. Därför vill jag gärna ta två godisar samtidigt för att ha en på varje sida, och två tuggummin för att ett tag kunna tugga på två, innan det blir en stor.
 
Tuggar enbart på vänster på övertandläksres inrådan. Saknar tänder på höger, samt har känslig apparatur till höger likaledes. Saker kan gå sönder om jag tuggar på blindsidan.
 
Högerhänt och tuggar på bägge sidor. Men antagligen blir det oftast höger sida först.
Dock så går jag alltid efter om någon tand får en illning, och anpassar efter det. Det har hänt att båda sidorna fått illningar och jag desperat fått ta till framtänderna för att tugga. Det om något känns konstigt :cautious:
 
Satt i kväll och snattrade i telefon med särbon och kom otippat in på ämnet tänder. Jag nämnde då att jag är en högertuggare.
Han fattade nada. Han tuggade maten på båda sidor i munnen. Totalt främmande för mig. Det är bara någon gång ibland jag råkar skyffla över maten på vänster tandrad.
Sen slog det mig. Jag är högerhänt!
Han är dubbelhänt oftast men skriver med vänster.
Kan tuggandet hänga ihop med detta?

Hur gör ni?

Djupa funderingar så här på Onsdagskvällen :p

Jag tuggar på båda.

Det är ganska vanligt att bli ensidig tuggare så att säga om man tex har nackbesvär. Sambo som är kiro får ofta patienter(människor och även hästar) som tuggar på ena sidan på ett sätt som matchar låsningar. Korrigeras det börjar många tugga mer liksidigt.
Sen kan det ju tvärtom bli så att felaktigt bett leder till nackbesvär.
Liksidighet är alltså att föredra, som med allt annat i kroppen.
 
Högerhänt, tuggar på båda sidor men inte samtidigt. Samtidigt skulle nog vara svårt 😅 jag börjar på och föredrar vänster. Jobbigt som sagt när man haft tandvärk och inte "får" byta. Känns typ nästan äckligt att bara tugga på samma tills man ska svälja? 🙈:rofl:
 
Är högerhänt och tuggar på vänster sida. Försöker tänka på att tugga på höger också för att variera men blir vänster per automatik av någon anledning.
 
Tuggar på höger sida och är högerhänt. Minns att jag hade stora problem när kah dragit ut en visdomstand på höger sida och skulle försöka låta bli att tugga på den sidan.
 
Jag äter passande nog frukost samtidigt som jag läser tråden. Jag tuggar på båda sidor, flyttar tuggan en- två gånger innan jag sväljer. Ingen sidoskillnad alls i munnen. Är tydligt högerhänt men vänsterfotad.
 
Tuggar nog mer med höger, men försöker skifta så båda sidor får jobba 😊

En annan fundering på nästan samma ämne, när ni knäpper händerna, vilken tumme är överst? För mig är det alltid höger, känns väldigt avigt annars 😜
 
Tuggar mest på vänster sida eftersom jag dragit ut en tuggtand + visdomstand på höger sida men försöker tugga med höger sida när jag kommer på att jag tuggat länge på vänster sida.
 
Jag tuggar uteslutande på höger sida, är högerhänt 😂 Jag kan verkligen inte tugga på vänster, än mindre på båda sidor, det känns jättekonstigt!
 
Tuggar nog mer med höger, men försöker skifta så båda sidor får jobba 😊

En annan fundering på nästan samma ämne, när ni knäpper händerna, vilken tumme är överst? För mig är det alltid höger, känns väldigt avigt annars 😜

Jag gör aldrig det så båda var svårt först men höger kändes bäst efter test! Samma med att lägga armarna i kors. Höger hand hamnar ovanpå den andra överarmen och vänster under. Det håller jag dock på att vänja mig av med.

Mycket av det jag hittar jag är oliksidig med försöker jag göra mer liksidigt pga det som @tuaphua nämner. Mocka och sopa tex känns ganska skadligt att bara göra åt ena hållet som en som är i stallet varje dag. Och framför allt är det ju därför ett bra övningstillfälle varje dag
 
Jag gör aldrig det så båda var svårt först men höger kändes bäst efter test! Samma med att lägga armarna i kors. Höger hand hamnar ovanpå den andra överarmen och vänster under. Det håller jag dock på att vänja mig av med.

Mycket av det jag hittar jag är oliksidig med försöker jag göra mer liksidigt pga det som @tuaphua nämner. Mocka och sopa tex känns ganska skadligt att bara göra åt ena hållet som en som är i stallet varje dag. Och framför allt är det ju därför ett bra övningstillfälle varje dag

Fick testa att lägga armarna i kors. Definitvt vänster arm överst. När jag försökte lägga höger överst så fick jag tänkt till rejält och misslyckades först. Inte en chans att jag skulle råka lägga höger överst. Kändes som om höger arm inte tillhörde min kropp helt plötsligt :laugh:
 
Fick testa att lägga armarna i kors. Definitvt vänster arm överst. När jag försökte lägga höger överst så fick jag tänkt till rejält och misslyckades först. Inte en chans att jag skulle råka lägga höger överst. Kändes som om höger arm inte tillhörde min kropp helt plötsligt :laugh:

😂😂😂 För ridningens skull borda jag fokusera mer på att försöka göra min finmotorik liksidigare, för jag kan få den känslan på hästryggen också när det går dåligt 🤣 Stackars tålmodiga lilla häst 😅
 
Fick testa att lägga armarna i kors. Definitvt vänster arm överst. När jag försökte lägga höger överst så fick jag tänkt till rejält och misslyckades först. Inte en chans att jag skulle råka lägga höger överst. Kändes som om höger arm inte tillhörde min kropp helt plötsligt :laugh:
Testade också, det var inte lätt! Fick byta tillbaka för att verkligen kolla vart allt skulle vara :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp