Bukefalos 28 år!

Tuggar och tuggar!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har en liten undran?

Då jag rider min ena häst i dressyr så tuggar hon taktfast då hon jobbar och min undran är varför?

En vän till mig säger att hästen tänker när den tuggar, en ung tjej som var här sa att hästen jobbar bättre när den tuggar och därför smetar vissa in bettet med sirap så den ska tugga:confused:, för mig blir det lite bakvänt!

Tanten jag rider har jag hackamore på så det är inte bettet hon tuggar på:D

Så är det någon som vet varför de tuggar när de jobbar?
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Vad jag har lärt mig så är tuggrörelser avslappnande för hästen, så en häst som tuggar när den går i rätt form och dessutom utan bett låter ju underbart!

Dreglar/skummar hon också?

Jag skulle iallafall säga att hon verkar avslappnad och nöjd, så var glad över att du har en nöjd, avspänd häst! :)
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Har också funderat på detta
Min medryttarhäst tuggar och suger på bettet när han jobbar i en stadig avslappnad form. Han känns som bäst när han gör så.

Märker tydlig skillnad på "tugg" och "tugg"
Taktfast tuggande i avslappnad form = nöjd häst. Iaf när det gäller min :)
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Beror ju på hur de tuggar... stora rörelser skulle jag bedöma som stressad/irriterad, liksom om den tuggar väldigt häftigt.

Små, lugna, sugande tugg, är bra Då tänker den, är avslappnad, och kan processa.
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Beror ju på hur de tuggar... stora rörelser skulle jag bedöma som stressad/irriterad, liksom om den tuggar väldigt häftigt.

Små, lugna, sugande tugg, är det ett bra tecken. Då tänker den, är avslappnad, och kan processa.

Jo det är små taktfasta tugg, upplever inget stress, mer som om hon är inne i sig själv och verkligen jobbar och lyssnar på varje liten detalj som jag ger!
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Nej, tuggande betyder spänningar. Sugande däremot är bra. (då får dom läppstift : P )

Den ponny som jag tränar nu har nästan alltid tuggat i takten (han är f.03) men det har tuggats på ännu hårdare/tydligare ju mer spänd han är (om han inte är knasspänd... ). Det börjar sakta men säkert försvinna, numera tuggar han mycket mjukare än förr, men det finns kvar, om han däremot är ärligt framme på bettet (alldeles för sällan) så blir det tyst.

Denna är (e.Vermont) vig som en katt men spänd som en fiolsträng på samma gång vilket har gjort att han har varit mycket svårriden, eftersom han är så oerhört mjuk i kropp och leder kan han kränga och åla, men är spänd genom överlinjen. Han blir mycket lätt alldeles för hög i nacken och har bitvis mycket svårt (eller bara svårt : P) för att komma fram till bettet, man kan få ett mjukt stöd, men det är inte ärligt, man vill ha ännu mera. Innan var han också mycket känslig för hjälperna så den drivning som krävs för att jobba honom framåt har inte kunnats rida dit, utan att han bara sprätter iväg. När han är som värst kan han gå i ökad slängtrav och det känns som om man kan hålla direkt i bettringarna..(utan stöd). Det börjar vi äntligen komma ifrån...!

Eftersom han är så himla mjuk i kroppen, samtidigt som han är väldigt känslig kan man tycka att så borde den inte kunna gå om den är spänd men jo... Så även om det känns rätt bra så är det inte riiiktigt där än.
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Min grejsar mycket med munnen på hack också, och skummar då rätt rejält. Betyder detta att han är nöjd då, alltså?
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Enligt min erfarenhet är "tugg när hästen tänker" mer att de slickar sig om läpparna. Dessutom gör de oftast det inte ihållande så att säga. Och det är när de "fattat nått nytt" typ, medan man rider lär ju inte hästen "fatta nya saker" hela tiden?

Man måste nog se/uppleva det för att egentligen kunna ha en uppfattning, sedan är det nog personligt varför de gör olika saker. En häst kanske suger på läpparna för att den är koncentrerad, en annan gör det kanske pga stress.
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Jo det är små taktfasta tugg, upplever inget stress, mer som om hon är inne i sig själv och verkligen jobbar och lyssnar på varje liten detalj som jag ger!


Som Ponnyryttaren och Skuggi visat på så kan ju olika typer av tuggande vara (/tolkas som) lite olika saker - beroende på häst och situation.

Om det känns rätt, om din häst är framme för hjälperna och *vippar med öronen*-lugn så är det säkert ett gott tecken. ;)
 
Sv: Tuggar och tuggar!

"Enligt min erfarenhet är "tugg när hästen tänker" mer att de slickar sig om läpparna. Dessutom gör de oftast det inte ihållande så att säga. Och det är när de "fattat nått nytt" typ, medan man rider lär ju inte hästen "fatta nya saker" hela tiden?"

Tänker samma, det kan dom göra när man t.ex. leder dom och dom lärt sig hur jag gör när jag vill att dom ska stanna eller backa eller så, att dom tuggar och slickar sig om munnen som dom precis ätit upp sin middag (malande tuggande, inte tugg tugg så det klapprar). Om dom skulle slicka sig runt munnen i farten så är det nog lite för stor chans att dom biter sig i tungan : P

Om dom klappar så uteblir ju sugandet på bettet - inget läppstift.
 
Sv: Tuggar och tuggar!

Min kille tuggar (av troligen spända anledningar) precis innan han släpper till i formen och sen slutar han. Om han suger eller så vet jag inte, jag är bara lycklig så fort han slutar greja med munnen (rids på bettlösa alternativ).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: miumiu
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp