Tuggar på plast

sthu

Trådstartare
Både Tuva och Lina har börjat tugga på plastpåsar. Tuva är värst, hon tuggar på allt hon kommer åt.

Var kan det bero på och vad kan jag göra?
Det kan ju knappast vara nyttigt..
 
Det kan vara PICA (djuret eller personen äter saker som inte är till för att ätas) eller så smakar plasten gott.
Min katt tuggade på foton. :meh:
 
Min Alice älskar tejp och sånt där självhäftande klister på papper :cautious:
Jag råkade tappa ett plastomslag till ett postpaket som hade tejpklister på öppningen och den hamnade lite vid sidan om en möbel. När jag hittade den någon dag senare så var den helt genomborrad av tänder :eek::cautious: När jag ska rolla kläder så är hon genast där och vill tugga på klisterpappret. Om hon upptäcker något med tejp eller sånt där klister så blir hon envis och buffar med huvudet för att få tag på detdärsuperfantastiskagoda!
Fattar inte varför, det smakar tydligen jättejättegott :confused::rofl:
 
Det kan vara PICA (djuret eller personen äter saker som inte är till för att ätas) eller så smakar plasten gott.
Min katt tuggade på foton. :meh:

Pica tror jag inte, det är inte sjukligt/maniskt tuggande. Mer ett "stämplande" med tänderna

Funderar på om det kan hänga ihop med orolig mage? Tuva fick Losec för sin mage ett tag (kräktes ofta),v kanske behöver en kur till.
 
Både Tuva och Lina har börjat tugga på plastpåsar. Tuva är värst, hon tuggar på allt hon kommer åt.

Var kan det bero på och vad kan jag göra?
Det kan ju knappast vara nyttigt..
Vår katt gillar allt som prasslar ... även plastpåsar - kan det vara så enkelt? De har upptäckt att det är kul och sedan fortsatt.
 
Min barndomskatt åt upp mina barbies fötter och annat gummiaktigt han fick tag på - suddigum till exempel. Jag trodde alltid att det berodde på inälvsmask för han kräktes också. Kastrerad utekatt som blev 16 år på att äta hundmat, filmjölk och möss. Och gummi....
 
Vår katt gillar allt som prasslar ... även plastpåsar - kan det vara så enkelt? De har upptäckt att det är kul och sedan fortsatt.

Då skulle det kunna vara. Tuva har precis upptäckt prasselpapper och -bollar. Kanske är det så enkelt som att det är kul.
 
Vår ena katt äter kartong, och skumgummi. Tonåringens Nerfgun-skott ligger sönderbitna med endast hårdplasten kvar, och katten kräks upp skumgummit överallt. Samma med kartong. Katten har bott här i 4 år, och det var en ovana som hon hade utvecklat innan hon flyttade hit så det är lönlöst att få bort beteendet. Vi jobbar istället på att inte lämna kartong framme samt ständigt lägger in sonens skott i hans skåp och lådor. Finns ständigt torrfoder i hennes skål och hon avmaskas regelbundet (när vi ser mask) så jag har bara fått inse att det är hennes grej :meh:
 
@Bexzor ja, hålla undan det som triggar måste man ju försöka så gott det går. Men de är ju kreativa de små liven!
 
Megara äter på allt men sladdar är hennes favorit, alla som finns :banghead: särskilt delikata är mina dyra märkeskablar. Innan jag insåg hur mycket hade hon tuggat i sig tre stycken. Min soffa är full av små hål. Hon får tuggpinnar som hon äter, men det spelar ingen roll. Tänkte ta henne till vet och kolla om tänderna kliar, hoppas det, annars får jag bara fortsätta att ta bort allt som är tuggbart - vilket är i princip allt verkar det som.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt...
Svar
13
· Visningar
538
Senast: sthu
·
Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 768
Senast: sthu
·
Katthälsa Nu börjar det bli ohållbart. Tuva för sina behov på köksgolvet. Det står en låda i köket som rensas ofta, flera gånger per dag. Det var...
Svar
12
· Visningar
1 368
Senast: sthu
·
Kläder & Bli fin Jag har något kryp som tuggar på mina yllekläder. Om det är mal eller pälsänger vet jag inte. Nu hade tydligen sambon drabbats också, en...
Svar
16
· Visningar
1 112
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp