Tuggben eller inte när hunden är ensam?

Ramona

Trådstartare
Vår 1-åringa Jack Russell-tik tuggar på saker. Allt, men mest mina saker. Hon tuggar sönder kontakter, vilket är livsfarligt för hon kommer att få en stöt en vacker dag, hon tuggar sönder kläder som kanske ligger olägligt till, hon tuggar på brudkistan som vi har nedanför sängen för att underlätta tillgång till sängen, hon tuggar på ALLT kan vi väl säga. Hon tuggar när vi är hemma och hon tuggar när vi är ute.

Förutom att det är väldigt dyrt, så är det väldigt opraktiskt och vi försöker göra allt i vår makt för att det ska upphöra. Det spelar ingen roll hur trött eller pigg hon är, hon tuggar ändå. Vi var tex nyss hemkomna från agilityträningen på 2 uppstyrda timmar och hon tittade i kors av trötthet, men ändå lyckades hon få tag på mitt nyinköpta träns och tuggade sönder det medan jag var på toaletten en snabbis. Hon är helt hopplös med andra ord. Hon har ingen typ av separationsångest, är lätt att lämna själv osv.

Jag har alltid gett henne ben av olika typer när jag går hemifrån, just för att jag just då inte kan kontrollera henne, men nu läste sambon att man inte skulle ge dem ben när man gick hemifrån just för att de då lär sig att tugga mer när de är själva.
Hur tänker ni kring detta? Ben eller inte ben när man går hemifrån?
 
Vår 1-åringa Jack Russell-tik tuggar på saker. Allt, men mest mina saker. Hon tuggar sönder kontakter, vilket är livsfarligt för hon kommer att få en stöt en vacker dag, hon tuggar sönder kläder som kanske ligger olägligt till, hon tuggar på brudkistan som vi har nedanför sängen för att underlätta tillgång till sängen, hon tuggar på ALLT kan vi väl säga. Hon tuggar när vi är hemma och hon tuggar när vi är ute.

Förutom att det är väldigt dyrt, så är det väldigt opraktiskt och vi försöker göra allt i vår makt för att det ska upphöra. Det spelar ingen roll hur trött eller pigg hon är, hon tuggar ändå. Vi var tex nyss hemkomna från agilityträningen på 2 uppstyrda timmar och hon tittade i kors av trötthet, men ändå lyckades hon få tag på mitt nyinköpta träns och tuggade sönder det medan jag var på toaletten en snabbis. Hon är helt hopplös med andra ord. Hon har ingen typ av separationsångest, är lätt att lämna själv osv.

Jag har alltid gett henne ben av olika typer när jag går hemifrån, just för att jag just då inte kan kontrollera henne, men nu läste sambon att man inte skulle ge dem ben när man gick hemifrån just för att de då lär sig att tugga mer när de är själva.
Hur tänker ni kring detta? Ben eller inte ben när man går hemifrån?
Lämnar aldrig en hund ensam med ben! Min hund höll på att dö när hon tuggade tuggben där sista biten fastnade i halsen, jag hade duschat och fönade håret så hörde inget. Vet inte vad det var som gjorde att jag slutade föna men sprang ut i köket och ser hur hon kräks vätska, blir slapp, lägger sig ned och är alldeles blå i slemhinnorna av syrebrist. Snabbt som attan stoppade jag fingrarna i halsen och lyckades dra ut den stora, slemmiga klumpen.
Det var vidrigt!

Glupska hundar har ofta en tendens att svälja ner den sista biten av tuggbenet trots att den kanske är för stor. Så risken att det fastnar som på min hund finns tyvärr.

Jag tror mer på att begränsa utrymmet när hon är ensam hemma, se till att hon inte kommer åt lösa föremål och kläder, stickkontakter osv och ha tydliga rutiner kring när hon lämnas, så att det alltid blir samma varje gång. En kameraövervakning med röstfunktion kan också vara något för att ha koll på henne när hon är ensam.
 
Jag skulle inte heller våga lämna en tuggglad hund med ben ensam. Det har hänt att vi har glömt ben framme när vi gått hemifrån men Ascot rör överhuvudtaget inte ben när han är själv. Hade han gjort det hade jag varit superbra med att ta bort ben (och leksaker). När han var valp lämnade vi inget framme om vi inte var med honom.

Men jag undrar. Har din hund alltid haft detta enorma/stora tuggbehov? Tuggbehov kan ju variera men det låter onekligen något ovanligt att din hund vill tugga trots arr ddn är trött (tex efter 2 h träning). Ni har inte funderat på att kolla halsen etc. för att stämma av att det inte är ngt som irriterar och som därav skapar tuggbehov?
 
Asni som yngre lyckades sätta i sig ett helt tuggben på längden ner i halsen som fastnade där. Hade vi inte varit där och haft uppsikt vet jag fasen vad som hade hänt.
 
Det är ju inte hugget i sten att det måste vara ben som är jämntjocka och avlånga. Försök få tag på hjort- eller älghorn där man har kapat en förgreningspunkt på hornet så att det ser ut som ett Y eller ett V tex, eller en bit av en skovel som är som en platta. Det minskar risken avsevärt för att hunden sätter det i halsen och det kommer dröja länge länge innan hunden tuggat upp det så mycket att stumpen skulle gå att svälja. Välj och en med ordentlig storlek. När affärer säljer horn så blir jag alltid konfunderad kring storlekarna. Sambon köpte hjorthorn till jaktlabben nyligen och tog ett horn som ansågs vara Large, dvs för större hundar. Den pinnen skulle jag inte ge till någonting som är större än henne. I butikens beskrivning ansågs den vara lagom till rottweiler, schäfer osv...

Tror att en stor del av kvävningsolyckorna med ben beror på att benet är för litet i förhållande till hunden.
 
Jag lämnar aldrig någonsin ben när hundarna är själva, förutom små valpar som fortfarande har mjölktänder kvar - dom kan få enorma märgben fyllda med godis. Annars använder jag hellre t ex Kong figurer med hålor i där jag kletar in godis om jag vill att hunden ska ha matsysselsättning ett tag :)
 
Låter bara min hund tugga ben när jag är hemma. Skulle inte våga låta honom göra det ensam pga risk att sätta benet i halsen.
 
Jag lämnar aldrig någonsin ben när hundarna är själva, förutom små valpar som fortfarande har mjölktänder kvar - dom kan få enorma märgben fyllda med godis. Annars använder jag hellre t ex Kong figurer med hålor i där jag kletar in godis om jag vill att hunden ska ha matsysselsättning ett tag :)
Nu har du ju mindre hundar men du är inte orolig att dina hundar ska fastna med tex tungan i kongen? Sett bilder på labbar som har fastnat med tungan i en Kong och tungan har då svält. Antar dock att detta är ovanligt.
 
Nu har du ju mindre hundar men du är inte orolig att dina hundar ska fastna med tex tungan i kongen? Sett bilder på labbar som har fastnat med tungan i en Kong och tungan har då svält. Antar dock att detta är ovanligt.
Nej. för jag använder aldrig den runda kongen :) Jag använder såna här som finns i flera storlekar och utföranden. Hål även på baksidan om dom fram inte räcker till :) Fungerar att frysa om man vill få lite hårdare konsistens på innehållet.
IMG_0999.jpg
 
Något som jag också aldrig köper är råhudsben med knutar på sidorna. De där knutorna lossnar lätt, när hunden tuggar på dom blir dom som en stor, blöt klump som så lätt kan fastna :nailbiting:
De vidrigaste sakerna jag sett är dock hundar som fått råa köttben som fastnat i matstrupen eller luftstrupen.
 
Jag lämnar med ben, men Ammo är inte glupsk så.
Dessutom har han gömmor med ben så det skulle vara ett heltidsjobb att hitta.
 
Jag har alltid ben till mina när de är ensamma, men köper stora tuggben även till vår Parson, och aldrig med knutar.
 
Men jag undrar. Har din hund alltid haft detta enorma/stora tuggbehov? Tuggbehov kan ju variera men det låter onekligen något ovanligt att din hund vill tugga trots arr ddn är trött (tex efter 2 h träning). Ni har inte funderat på att kolla halsen etc. för att stämma av att det inte är ngt som irriterar och som därav skapar tuggbehov?
Hon har varit likadant sen valp. Hon är ju bara ett år (5 november fyller hon 1 år), och vi tänkte nog när hon var liten att det går över när mjölktänderna är utbytta, men det blev inte bättre då. Eller jo, lite bättre har det väl blivit, men det är marginellt. De jag pratat med som haft samma problem säger att det bara gav med sig en dag när hundarna var mellan 1,5-2 år gamla. Vi får väl se.
 
Känns lite pest eller kolera, antingen väl valt tuggben eller sladd, eller nåt annat olagligt. Då hade jag valt ben, fast valt med omsorg. Som @iNHALE skriver om.
 
Jag lämnar också med ben men min äter förnuftigt och jag är rätt selektiv med vad jag lämnar för typ av ben eller aktiveringsleksak.
Och ärligt talat så skulle jag inte riktigt veta hur jag skulle bära mig åt för att få ut saker som fastnat om det inte satt så enkelt som att jag skulle kunna stoppa ner fingrarna och gräva lite. HLR för människor är en sak men borde säkert lära mig hur det görs korrekt för hund.
Kan man inte det och inte har en veterinär precis nästgårds känns det inte som att risken blir större att hunden kvävs bara för att man inte är hemma eftersom det enda man lär kunna göra är att springa runt och bli hysterisk.
 
Vår 1-åringa Jack Russell-tik tuggar på saker. Allt, men mest mina saker. Hon tuggar sönder kontakter, vilket är livsfarligt för hon kommer att få en stöt en vacker dag, hon tuggar sönder kläder som kanske ligger olägligt till, hon tuggar på brudkistan som vi har nedanför sängen för att underlätta tillgång till sängen, hon tuggar på ALLT kan vi väl säga. Hon tuggar när vi är hemma och hon tuggar när vi är ute.

Förutom att det är väldigt dyrt, så är det väldigt opraktiskt och vi försöker göra allt i vår makt för att det ska upphöra. Det spelar ingen roll hur trött eller pigg hon är, hon tuggar ändå. Vi var tex nyss hemkomna från agilityträningen på 2 uppstyrda timmar och hon tittade i kors av trötthet, men ändå lyckades hon få tag på mitt nyinköpta träns och tuggade sönder det medan jag var på toaletten en snabbis. Hon är helt hopplös med andra ord. Hon har ingen typ av separationsångest, är lätt att lämna själv osv.

Jag har alltid gett henne ben av olika typer när jag går hemifrån, just för att jag just då inte kan kontrollera henne, men nu läste sambon att man inte skulle ge dem ben när man gick hemifrån just för att de då lär sig att tugga mer när de är själva.
Hur tänker ni kring detta? Ben eller inte ben när man går hemifrån?
Jag lämnar dem aldrig med ben pga kvävningsrisken. Min numera snart 4 åriga hund tuggade med på massor med saker, så jag säkrade hallen så fick hon vara där när hon var ensam, nu är det hennes trygga plats så hon går dit och lägger sig så fort jag börjar plocka med saker för att gå ut och göra något utan hundarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 536
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 594
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 216
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 742
Senast: MaddeBus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp