Tuggben (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Sofie.S

Trådstartare
Någon som har tips på tuggvänliga ben som inte äts upp?

Har gett olika former av ben (torkad hud) men som hundarna klyver i smått och får i sig på en kvart typ. De blir båda två dåliga i magen av dessa ben. Förmodligen för att de får i sin såna mängder på kort tid..

Har gett märgben men de tappar intresset för dem så fort de får i sig fyllningen och det går också för snabbt..
 
Någon som har tips på tuggvänliga ben som inte äts upp?

Har gett olika former av ben (torkad hud) men som hundarna klyver i smått och får i sig på en kvart typ. De blir båda två dåliga i magen av dessa ben. Förmodligen för att de får i sin såna mängder på kort tid..

Har gett märgben men de tappar intresset för dem så fort de får i sig fyllningen och det går också för snabbt..

Märgben är ju dessutom inte så tuggvänliga pga stenhårda 😊
Renhorn eller buffelhorn kanske kan vara något?
 
Någon som har tips på tuggvänliga ben som inte äts upp?

Har gett olika former av ben (torkad hud) men som hundarna klyver i smått och får i sig på en kvart typ. De blir båda två dåliga i magen av dessa ben. Förmodligen för att de får i sin såna mängder på kort tid..

Har gett märgben men de tappar intresset för dem så fort de får i sig fyllningen och det går också för snabbt..
Riktiga ben tycker jag är bäst att ge om man har möjlighet😊
 
Märgben är ju dessutom inte så tuggvänliga pga stenhårda 😊
Renhorn eller buffelhorn kanske kan vara något?

Våra hundar gnager en vecka på sina, i omgångar, innan de slängs och de får nya (varje fredag). Har haft ert väldigt god inverkan på tandhygienen.

Men till TS blir det ju inte mycket till råd, om hunden tappar intresset. Våra återkommer till sina under veckan, när de känner inspirationen falla på.
 
Jag ger aldrig märgben! 😰

Mina får Rauh-ben om det ska räcka länge. Mina tyckte dock att de med älg var för hårda och jobbiga så dom får vanliga med nöt.
 
Jag vet en staffe som är så stark i käften att den krossar märgbenen för att lättare komma åt märgen :eek: Min hund klarar inte det, om det är något kvar i mitten som hon inte kommer åt så brukar jag klyva benen med yxa. Men ja, hon kan ligga i timmar och gnaga på de där benen. Fast inget går förstås upp mot rådjursben som hon hittar i skogen och luktar lik, de är bättre än färska märgben
 
Rauh tycker jag är suveräna, håller typ 1000 gånger längre än vanlig råhud. Nackdelen är att vissa hundar kan tycka att de är för hårda i början, jag blötlägger ibland ett hörn för att mjuka upp lite.
 
Våra hundar gnager en vecka på sina, i omgångar, innan de slängs och de får nya (varje fredag). Har haft ert väldigt god inverkan på tandhygienen.

Men till TS blir det ju inte mycket till råd, om hunden tappar intresset. Våra återkommer till sina under veckan, när de känner inspirationen falla på.

Jo jag vet att många är jättenöjda med märgben, och jag har också gett det (och kan väl göra någon enstaka gång nu också, men väääldigt sällan). Dock är det ju inte jättesällan man hör om tänder som gått åt helvete. Jag ger revben.
 
Jag kan inte ge revben till mina, de kapar upp dem i bitar som de sväljer hela.. Jag ger en del märgben, men helst typ stora knäknotor från nöt med mycket kött på.
Annars köper jag 10-pack råhudsben på Gekås, 39:-/10-pack. Tror det är Sjöbogårdens? Brukar köpa på mig ett par hundra sådana när jag är där :laugh: mina äter tyvärr Rauhs lika snabbt som något annat, så då får de nöja sig med de vanliga.
I hundgårdarna har de tugghorn av olika sort, både älg-, kron- och dovhjortshorn.
 
Jag tycker det är en jäkla djungel, för vad man än bestämmer sig för att ge så finns det förespråkare och motståndare. Det är för processat, för oetiskt, för dåligt för matsmältningen, för lätt att bryta tänder eller fastna, för lätt att flisa sig osv osv. Jag har definitivt inte hittat de perfekta benen än.

För att just svara på din fråga skulle jag säga horn av olika slag. Gärna klyvna så att det är synlig märg, det brukar locka mer än om det bara är lite märg i ena kanten.
 
Jag ger märgben frusna direkt från frysen, då tar det ett tag att äta upp dem även om hunden tröttnar när märgen är slut. Råa, frysta revben eller nacke funkar också (men revbenen tycker jag kan bli flisiga så de behöver passas lite). Annars olika former av torkade, rullade ben, ICA har ett stort sådant med knut i varje hörn som räcker åtminstone några dagar åt en colliehane som gnager ganska så intensivt. Rullade hudben som är ljusa/behandlade tycker jag att han slukar i ett nafs så dem får han bara ibland. Aldrig ben med kyckling på, är rädd för salmonella.
 
Jag ger märgben frusna direkt från frysen, då tar det ett tag att äta upp dem även om hunden tröttnar när märgen är slut. Råa, frysta revben eller nacke funkar också (men revbenen tycker jag kan bli flisiga så de behöver passas lite). Annars olika former av torkade, rullade ben, ICA har ett stort sådant med knut i varje hörn som räcker åtminstone några dagar åt en colliehane som gnager ganska så intensivt. Rullade hudben som är ljusa/behandlade tycker jag att han slukar i ett nafs så dem får han bara ibland. Aldrig ben med kyckling på, är rädd för salmonella.
Men knutar är väl ändå en enorm kvävningsrisk?
 
Här kör vi på tugghorn, oxöron, grisöron, tjurmuskel och olika former av råhudstugg utan knutar.

Torkad oxhud är riktigt segt, bitarna brukar vara stora (för stora för mina småhundar så jag måste kapa) och tar absolut en bra stund att ta sig igenom. Går att köpa i storpack på bland annat propet och zooplus.

Inga råa ben eller märgben pga skaderisk.
Aldrig tuggben obevakade då de är glupska och kan kvävas i försök att svälja för stora bitar, eller att en för stor bit fastnar i matstrupen (båda saker har hänt men tack och lov gick det bra, nästa gång lär det inte göra det).
 
Någon som har tips på tuggvänliga ben som inte äts upp?

Har gett olika former av ben (torkad hud) men som hundarna klyver i smått och får i sig på en kvart typ. De blir båda två dåliga i magen av dessa ben. Förmodligen för att de får i sin såna mängder på kort tid..

Har gett märgben men de tappar intresset för dem så fort de får i sig fyllningen och det går också för snabbt..
Kronhjortshornet är det som faktiskt håller och tuggas regelbundet på. Revben under översikt och lugn hund, kalkonstrupe istället för en måltid. Sen köper jag råhudsben, ibland tuggar han i sig ett helt, ibland blir de liggande.
 
Revben brukar gå att köpa i de flesta djuraffärer nu, i alla fall de som har någon form av frysfoder :) Knäleder brukar vi köpa på vårt lokala slakteri.
Fast djuraffärers revben tycker jag ofta är kassa. Små torra utan kött på. Kper såna ibland till småvalpar om jag inte har större hemma. Jag köper annars revben från lamm hos en barf-återförsäljare och då får jag typ sidor av revben som jag delar själv i lagom bitar (2-3 revben i varje bit åt mina).
Dom jag köper sånt ifrån säljer även nötknotor i olika storlekar och pfta large (hon föder upp leonberger själv). Toppentugg med både kött och brosk på, så mycket gnag innan dom kommer till själva benet :)
 
Köpte toppen av ett rådjurshorn för länge sen. Det höll två veckor, den var det borta. Fick i present ett annat rådjurshorn; bara att denna gången var det basen av hornet. Tre år senare så är det fortfarande kvar, och en storfavorit att ligga och tugga på.
 
Fast djuraffärers revben tycker jag ofta är kassa. Små torra utan kött på. Kper såna ibland till småvalpar om jag inte har större hemma. Jag köper annars revben från lamm hos en barf-återförsäljare och då får jag typ sidor av revben som jag delar själv i lagom bitar (2-3 revben i varje bit åt mina).
Dom jag köper sånt ifrån säljer även nötknotor i olika storlekar och pfta large (hon föder upp leonberger själv). Toppentugg med både kött och brosk på, så mycket gnag innan dom kommer till själva benet :)

Jag brukar köpa Pondus revben om jag köper, de har både gris och nöt. Dock endast styckvis, men ja - mina sågar sig snabbt igenom dem och sväljer bitarna när de är alldeles för stora för att svälja 😬 knotorna däremot fungerar fint!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har fått massa små prickar som verkar klia lite,började först på bakbenen för ca 2-3 veckor sen,uppe på låret nästan,med några...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: Fibusen
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp