Bukefalos 28 år!

tuggummi trav

A

Arbogamarre

Hoppas ni kan ge mig lite tips...
jag har en ny häst sedan 1 1/2 vecka och allt har fungerat bra, men jag har ett bekymmer när jag rider, och det är att han inte har någon energi när vi ska trava. Det går som i slowmotion eller som om han satt fast i tuggummi.
Det blir bättre fart när jag tex vänder snett igenom, då ökar han, och det brukar bli bättre efter ett par galopper,och ibland när jag rider lätt, men inte bra. Ibland får han några slags "piaff skutt" för sig, säkert är det jag som inverkar fel på något sätt, han är en ganska välutbildad häst i grunden, men har inte gjort rörelserna på ett tag.
Jag ska åka och träna för min tränare såsmåningom och får säkert tips då, men jag vill att han ska grunda sig hemma först men då vill jag ju kunna arbeta honom rätt!
Kan ni några bra tips för att öka energin, eller något tips på vad jag kan tänka på?
:confused:
Han är rätt känslig i munnen och även för skänkeln, får bra med kraftfoder och allt sånt och har energi i de andra gångarterna. Tilläggas bör kanske också att han innan han kommer i form drar upp huvudet rätt mycket och vill ibland slänga med det, men då försöker jag öka tempot och då brukar det försvinna. har även försökt att inte rida honom på tygeln medvetet i början ( tänker att han kanske tappar bjudning om han inte får jogga igång fritt)...och då kommer han av sig själv efter bara en liten stund men så sjunker tempot då.....
 
Jag hade lite problem med min unghäst (4 år) när jag precis hade köpt honom våras.
Aldeles för lite bjudning!
Jag började rida med dressyrpisk... räckte att jag bara höll den i handen.
Nu har han egen bjudning.. Detta är en stooor herre.. och jag vill inte sitta och nöta med skänkeln hela tiden.. han skall gå av sej sjävlt.
Och det gör han nu!
 
Om han är väldigt välutbildad och ibland råkar piaffa när du driver; kan det inte vara så att du har skänkeln för långt bak så att han uppfattar den som samlande istället för drivande?
 
Jag säger som Jezz - ta med ett spö, om du inte redan gör det. :)

Rider iofs. bara på ridskola än, men där är flera hästar som genast får mycket bättre bjudning med spö, utan att man använder det. :)
 
hmmm...
1½ vecka...du kanske skulle ut och busa lite...
ha lite kul..lär känna hästen lite och sen ställa krav...
 
Jo det kan nog vara så att min skänkel åker bak lite, har inte tänkt på det och inte haft det problemet förr men ibland blir man ju lite slarvig när man sitter hemma och gnider... :D

Jag ska defenitivt ut i skogen och busa och se om det hjälper! Har inte kommit ut ännu pga en massa orsaker men nu är det dax...

Problemet vad gäller spö är att han är lite spörädd enligt förra ägaren, men man kanske skulle testa iallafall, man behöver ju som sagt inte använda det, bara ha det med!

Tack för råden!! :bow:
 
ang spö... min unhäst blev väldigt spänd i början när jag red med spö... men jag använder det ju inte.. det bara finns där!
Min häst vande sej rätt snabbt.
 
Träna massa ökningar och övergångar, så han är "med", be om nya saker hela tiden, så han inte tappar intresset. Då brukar dom kvickna till! Låt honom gå i en ganska lös/låg form i början, samla inte upp för han går på bra framåt.
Du kan ju även lägga ut lite bommar, det kanske han tycker är kul?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 063
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 407
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp