Tumör i vulvan

ante69

Trådstartare
Hej,
Min 8 åriga shitzu har opererat bort en elakartad tumör i vulvan, ca 2 v. sedan. De fick inte bort allt pga att de inte ville gå för nära urinröret. Är det någon här som har erfarenhet kring detta? Veterinären sa att tumören kommer att komma tillbaka, men när vet man ju inte... hoppas på att hon får leva länge i alla fall, hon är ju pigg och glad och har aptit som tur är.
 
Hej,
Min 8 åriga shitzu har opererat bort en elakartad tumör i vulvan, ca 2 v. sedan. De fick inte bort allt pga att de inte ville gå för nära urinröret. Är det någon här som har erfarenhet kring detta? Veterinären sa att tumören kommer att komma tillbaka, men när vet man ju inte... hoppas på att hon får leva länge i alla fall, hon är ju pigg och glad och har aptit som tur är.
Vad heter tumören det rör sig om?
Du kan alltid be om att få remiss till en onkolog.
 
Jag hade en tik som hade en tumör som växte inne i själva slidväggen. Den var dock godartad och behandlades genom att tiken fick en p-sputa. Just den typen av tumör var hormonstyrd, så den växte när tiken löpte. Nu var tiken kastrerad sedan några år tillbaka, men man hade missat några små rester av äggstockarna (inte helt ovanligt), som alltså producerade hormoner. Med p-sprutan så krympte tumören ihop.
 
Sambons förra hund fick det när hon var 13 och togs då bort när den började påverka henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 131
Senast: Sel
·
Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 620
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp