Tumör på äggstocken

Ponnyfantast

Trådstartare
Jag var inne med mitt 9 åriga sto på kliniken förra veckan för att kolla upp henne pga extrema brunster varvat med hingstbeteende.
Ultraljud och blodprov gjordes, på UL så var det man hittade en något förstorad äggstock med diffus form. Idag fick jag svar på blodprovet och hon testosteronvärden över det normala och vetrinären trodde på hormonproducerade tumör på äggstocken.:crazy:

Den ska nu operaras bort och jag hade två alternativ på operation och det var buköppning:eek: på den kliniken som jag var på eller titthålskirurgi på en annan klinik(ultuna) och jag vill självklart titthålsoperera. Jag ska ringa och prata mer med vet i morgon och ringa andra kliniken men vill ha andras erfarenheter.

Så är det någon som har gjort en sådan operation? Liggande eller stående häst? Kostnad? Komplikationer?

Alla erfarenheter mottages tacksamt!:bow::bow:
 
Sv: Tumör på äggstocken

Jag vet att de gjorde en sån op. via ljumsken typ, på en ponny i grannstallet. Det gick bra och den kunde gå i verksamheten därefter. Vet dock inget om pris eller procedur.
 
Sv: Tumör på äggstocken

Ett sto på ridskolan hade samma som din häst (och den var STOOOOR när dom upptäckte den)
Tror nog alla inkl ridskoleägaren blev chockade när försäkringsbolaget ville operera. Vi trodde nog lite till mans att det var kört

Men operationen utfördes, hon stod konvalecens ett tag (minns inte hur länge) och är idag fullt igång.
Är en av ridskolans populäraste hästar, kan gå med alla elever från helt nybörjare till LA-nivå.

Min lilla favvo är hon också :love:
 
Sv: Tumör på äggstocken

Buköppnades den då?

*kl*
Operation är bokad nu på tisdag! Stående och titthål, så jag slipper söva henne(det är det jag varit mest nervös över...).
 

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 203
Senast: Rebeckafalk
·
Hundhälsa Igår när jag klämde igenom min vorsteh tik hittade jag en knöl i ena juvret mellan frambenen. Tänkte då att ja, men det är kanske en...
Svar
15
· Visningar
12 484
Senast: belladonnas
·
Hästvård Jag behöver er hjälp med era erfarenheter kring låga värden av trombocyter. För 3 veckor sedan hittade vi hästen ståendes i hagen...
2
Svar
20
· Visningar
7 110
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp