Fibusen

Trådstartare
Min snart 8-åriga tik har fått en knöl på hakan. Jag är utom mig av oro! Hon har alltid haft en liten ”plita” där, hela hennes haka är ganska ”plitig” överlag, men helt plötsligt så ökade den i storlek och blev helt röd.

Mamma tror att hon skrapat i hakan och ”plitan” blivit irriterad då min och hennes hund hade busat ordentligt på torsdag kväll, vilket jag också trodde när jag kom för att hämta henne på fredag morgon när vi upptäckte den, men den är fortfarande lika ilsket röd, och lika stor, söndag natt... .

Jag ska naturligtvis kontakta veterinär!

MEN, någon med erfarenhet? Kan en tumör växa från knapp synbar, till ganska stor över natten bara?

Ligger här och är så jävla rädd då hon är typ den enda jag alltid har! :cry::heart
 
0C2604A9-D54A-468A-8A50-0B3C51C83C6A.jpeg

Lägger in en bild. Den första bilden är tagen förra söndagen, dvs när hon såg ut som vanligt. Hon har alltid haft ”plitan” där. Sen andra bilden är tagen alldeles nyss, och den upptäcktes i fredags morse. Har ej ändrat storlek,färg eller form sen dess. Är stenhård.
 
Det ser ut ungefär som vår hund fick när han blev gammal. Vad jag förstod på veterinären så var det ofarligt men på honom opererades den bort då han kliade och var irriterad på den.
 

Åh, ja, det ser ju verkligen ut att kunna vara det! Inte så jättekul naturligtvis då det verkar bökigt att bli av med det, men såklart bättre än att hon ska börja få tumörer!

Jag får testa att behandla enligt rekommendation, och hoppas att vi får bukt på den. Hon verkar inte besvärad av den (än?) iallafall.
 
Min snart 8-åriga tik har fått en knöl på hakan. Jag är utom mig av oro! Hon har alltid haft en liten ”plita” där, hela hennes haka är ganska ”plitig” överlag, men helt plötsligt så ökade den i storlek och blev helt röd.

Mamma tror att hon skrapat i hakan och ”plitan” blivit irriterad då min och hennes hund hade busat ordentligt på torsdag kväll, vilket jag också trodde när jag kom för att hämta henne på fredag morgon när vi upptäckte den, men den är fortfarande lika ilsket röd, och lika stor, söndag natt... .

Jag ska naturligtvis kontakta veterinär!

MEN, någon med erfarenhet? Kan en tumör växa från knapp synbar, till ganska stor över natten bara?

Ligger här och är så jävla rädd då hon är typ den enda jag alltid har! :cry::heart
Min tik har haft en sån som på din bild. Den kom mycket plötsligt och försvann av sig själv efter ett tag. Eftersom den kliade fick hon ha tratt. Jag smorde med kortison. Jag tror att det var ett histiocytom för det såg exakt ut som ett sånt. (googla på bilder av histiocytom). Min tik var äldre när hon fick det (ca 8 år). Det vanligaste är att det kommer på hundar upp till 3 år. Ofta får hunden histiocytom i ansiktet eller på benen.

Klistrar in från Anicura:

Histiocytom – är en särskild typ av godartad, okontrollerad cellväxt i huden. Den uppkommer snabbt och kan bli någon-några centimeter stor på bara några veckor. Histiocytom påvisas vanligtvis hos unga hundar, under tre år, och brukar tillbakabildas av sig själva inom några månader. Under denna tid kan de dock lätt bli inflammerade och orsaka obehag för hunden, och många histiocytom opereras bort för att påskynda läkningen eller om de inte gått tillbaka av sig själva inom tre månader. (I ovanliga fall kan histiocytomliknande knölar i huden vara elakartade (histiocytärt sarkom eller malign histiocytos). Elakartade histiocytära sjukdomar förekommer främst hos Berner Sennen men kan drabba andra raser. Det är då oftast hundar äldre än tre år som insjuknar.)


https://www.anicura.se/fakta-och-rad/hund/godartade-knolar-i-huden-hos-hund/
 
Min tik har haft en sån som på din bild. Den kom mycket plötsligt och försvann av sig själv efter ett tag. Eftersom den kliade fick hon ha tratt. Jag smorde med kortison. Jag tror att det var ett histiocytom för det såg exakt ut som ett sånt. (googla på bilder av histiocytom). Min tik var äldre när hon fick det (ca 8 år). Det vanligaste är att det kommer på hundar upp till 3 år. Ofta får hunden histiocytom i ansiktet eller på benen.

Klistrar in från Anicura:

Histiocytom – är en särskild typ av godartad, okontrollerad cellväxt i huden. Den uppkommer snabbt och kan bli någon-några centimeter stor på bara några veckor. Histiocytom påvisas vanligtvis hos unga hundar, under tre år, och brukar tillbakabildas av sig själva inom några månader. Under denna tid kan de dock lätt bli inflammerade och orsaka obehag för hunden, och många histiocytom opereras bort för att påskynda läkningen eller om de inte gått tillbaka av sig själva inom tre månader. (I ovanliga fall kan histiocytomliknande knölar i huden vara elakartade (histiocytärt sarkom eller malign histiocytos). Elakartade histiocytära sjukdomar förekommer främst hos Berner Sennen men kan drabba andra raser. Det är då oftast hundar äldre än tre år som insjuknar.)


https://www.anicura.se/fakta-och-rad/hund/godartade-knolar-i-huden-hos-hund/
Jag skulle inte direkt tänka på histiocytom när det gäller en 8-årig tik, även om det mycket liknar ett sådant :) En äldre hund skulle jag tänka mer försiktigt med :)
 
CE45403E-8C69-4CE1-9A8C-E304B9ABCB8D.jpeg

Ser för övrigt ut såhär idag. Förutom matskålen så blodade hon ner nån droppe på mattan, min hand, och tassen på sig själv. Är inga mängder, men absolut så det har droppat.
 
Har pratat med veterinären nu. Hon sa att dessa kortnosade raser tyvärr har en benägenhet för tumörer, och att det kan vara en sån. Däremot så är dom oftast godartade på hundar, på katter är det tydligen tvärt om.

Veterinären sa att det också är en infektion nu eftersom hon är så illröd och irriterad, och vad som gömmer sig i infektionen kunde hon såklart inte svara på. Hennes förslag var att boka ett veterinärbesök om ca 10 dagar, för ska det in och skäras och ta prover i knölen så ska det helst inte vara någon infektion iallafall, så den måste behandlas först. Så det blir att boka in ett besök om ca 10 dagar (hon hade helst velat vänta ett par dagar till för att behandla med salvan, men julen kommer ju...) , och under tiden badda med alsolsprit och microcidkräm, då ska inflammationen vara borta till besöket. Hon menade på att ett besök längre fram inte halar ut på något endå, eftersom inflammationen måste bort först och främst.

Har vi en väldigt tur så är det ”bara” en inflammerad hårsäck eller liknande och den är borta tills dess och jag kan boka av besöket, men är det en tumör så är dom iallafall som sagt oftast godartade.

Det som lutar mot tumör är som sagt åldern, att det bara kommer ut rent blod och ingen sårvätska eller var, och rasen. 😔 Hon sa att det kan vara en tumör som nyligen börjat växa, sen har det blivit inflammerat runt den, för själva tumören har inte kunnat växa så här snabbt iallafall.

Känns så skönt att ha fått prata med veterinär nu! Nu hoppas jag att detta hinner vända.

Första gången jag använder mig av first vet, vilken otrolig bra ”uppfinning!” :bow:
 
3AD0ED5F-1198-4694-B603-DEE4568588D3.jpeg

Hittade en ny knöl på frambenet idag... :( Vad är det som händer? Den har också uppkommit jättesnabbt. Brukar jämt ligga och massera hennes ben för hon tycker det är sååå mysigt, så hade den funnits länge så skulle jag ha upptäckt den tidigare..
 
2CD28384-5436-4E48-A8D9-18B32F66E60E.jpeg

Fyra dagar efter veterinärsamtalet och jag har verkligen tappat hoppet att det är nån inflammerad hårsäck (tex) utan är helt säker på att det är någon slags tumör. Det kommer verkligen inte ut nånting ur knölen, och bomullen är helt ren efter varje tvätt. Skorven är efter den sprack och började blöda.
 
Håller tummarna det är nåt som går lätt att åtgärda. När är det dags för undersökning?

Vi har avbokningsbar tid på måndag, så jag ska ringa dom i morgon och höra hur vi ska göra, då den faktist börjat krympa!:bump::banana:

Kanterna är inte länge illröda, och den är definitivt ”plattare”.
C1922F9E-D141-413B-A24A-EC828BB01865.jpeg

Tyvärr så gick den upp lite igår igen då hon drog ett av sina rejs där det är fullt ös, medvetslös, sen kastar man sig ner i farten och lägger sig på rygg och morrar och skäller, så hakan gick ju ner i stenhårda skaren...:cautious::meh:
Kom lite blod på knölen, men inte så det droppade som sist. Torkade en gång sen var det klart.

(Och nej, hon är inte död på bilden, hon bara sover...:D)
 
Tänkte jag skulle uppdatera lite om någon är intresserad, eller kanske drabbas av samma grej i framtiden så ni vet hur det gick för oss.

Knölen är i princip helt borta idag! :banana: Jag är såååå lättad! Det har inte kommit ut någonting ur den, utan den har bara krymp ihop. Knölen jag fann på benet är också helt borta. Jag vet fortfarande inte alls vad det kan ha varit, men som sagt, en uppdatering att den har försvunnit.
Den är än så länge helt hårlös och rosa istället för svart som övriga huden är där, så får se om det kommer tillbaka eller inte.
 

Bifogade filer

  • 37EEC646-9427-4B6E-8DD5-B4CBDB72FE83.jpeg
    37EEC646-9427-4B6E-8DD5-B4CBDB72FE83.jpeg
    148,9 KB · Visningar: 30

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Viva
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 773
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 193
Senast: Dorinda
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 027
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp