TUNG HÄST, STÖKIG BOX

Rea

Trådstartare
Har nu hittat en väldigt trevlig häst som varit i min ägo i snart 3 veckor. Problemet är att han varje morgon lyckas samla all halm i ett hörn i boxen och i mitten lyset ett helt barskrapat golv :smirk:. Jag skulle göra mig till riktigt innan han kom till oss och således bäddade jag bädd till honom med kalk,spån, pressad halm och som grädde på moset löshalm ovanpå hela härligheten. Bädden höll i 1 vecka sen hade vi kalk på alla hästarna i stallet :o, flyger ju runt en del kan man säga... Nästa steg var att knycka gummimattorna från mina föräldrars lilla båt :devil:, tänkte att dom kunde nog ligga i mitten så han ialla fall inte får skav när han ligger och går igenom halmen. Dagen efter hittades en gummimatta (1,20 meterx80cm stora) mot väggen och den andra stod rakt upp i halmhögen bak i boxen!!!!! Behöver jag tillägga att golvytan mitt i boxen var tom och fin. Vad ska jag prova nu då? Vill ju inte att han ska ligga på betong och få en massa tryck på haser o leder, han verkar ju uppenbart inte bry sig om mina tafatta försök att göra det mysigt ....
Jäkla häst, kanske han är en pajas i väldigt stor skepnad :angel:178 cm och 750 kilo, han har ju hel del annat skit för sig. "Plockar" ner grimmor, täcken , benskydd, ALLT man kan lägga mulen på med andra ord. OCH borsta honom ALDRIG utan att han fått gnaga lite på rotviskan först, hur skulle det se ut :love:.
HJÄÄÄÄLP mig med tips om hur jag kan fixa en sjysst säng åt djuret, vill ju ha honom hel och frisk länge länge till.
 
Suck, är det ärnda jag kan säga... Har en likadan häst själv, men min ärbara 150 cm och väger 450 kg, men hon lyckas endå... Jag vet inte heller vad jag ska göra. Just nu gör jag som så at när jag mockar lägger jag allt spån i mitten där hon gräver och nästan ingnting i kanterna, då när hon gräver så jämnar det ut sig så nu är det inte helt barskrapat i mitten. Ett annat tips, som höll i en månad iaf för mig är att när man anlägger bädden, blöt den ordentligt med jämna mellanrum och kalka MASSOR och till sist lägger man ett löslager uppepå. Låt dock bädden ligga och bli lite torr och kompakt innan löslagret lägggs in. Detta gör att bädden blir mera fast, nästan som en kissbädd. Men man kan ju inte göra detta mitt i stallperioden, utan det får man ju göra på sommaren när pållarna är ute om natten.
 
Nu gör ju miljöbytet sitt till, hästar blir ofta rätt stressade av det, och med stress följer ett större aktiveringsbehov. Han har nog rätt mycket spring i benen om han stökar så med sin bädd.

Det visserligen en rolig och sund häst som kan roa sig själv, men risken finns ju att han börjar aktivera sig på mindre sunda sätt om du låter honom vara, vävning, krubbitning, boxvandring... Dessutom kan det ju inte vara särskilt bekvämt med ett betonggolv som bädd.

Jag skulle nog råda dig att ha honom ute i hage så mycket som möjligt - gärna långt in på kvällen.
Har han hästkompisar i hagen? Kan han nå någon hästkompis över boxväggen - någon att "prata med" och kanske klia lite? Det kan hjälpa lite (om de tycker om varandra och inte har just krubborna intill varandra).
Att ge honom en ordentligt stor stråfodergiva så han har att sysselsätta sig med hela natten. Att kanske minska kraftfodergivan så han inte får överskottsenergi därifrån (har du en uträknad foderstat åt honom?).
Kanske han kan få någon "leksak" som han kan roa sog med istället för bädden? En jollyball? En borste / gren som kan hänga från taket / boxväggen som han kan pilla med och tugga på?
Och så motionera honom förståss, på en nivå som är lagom svår och ger honom att tänka på utan att stressa honom. Långa skrittpromenader är jättebra för hela kroppen (om han har en vettig grundmuskulatur) och kan ju ta ur honom en del av ströv - rörelsebehovet...
...bara lite tankar.

Min häst var väldigt stökig i boxen jag hämtade henne från. Hde krafsat en brant backe i sin tjocka bädd, stökade runt med smutsig och ren halm och bajs i en enda röra. Hon var nog väldigt hungrig under den tiden, för hon fick för lite grovfoder och sannolikt magsår på det. Hon uppförde sig väldigt stressat och lättirriterat, vilket gick ur henne när hon trivdes bättre och fick vad mat och utevistelse hon behövde.
Hon har i de följande två stallen hon stått i varit väldigt lugn och renlig - bajsar allt på samma ställe. Har hört att det är ett tecken på att hästen är trygg och lugn. Och det kan stämma. Då har hon fått boxen noggrannt rengjord (ingen permanentbädd), fått tjockt med halm, gått i hyfsat stor gräshage hela dagen. Ju längre tid i hagen och ju mer hö destu renare box, det har varit väldigt tydligt på henne.
 
Har inga direkt konkreta råd att ge. Har haft flera hästar som varit som grisar i boxen. Min nuvarande dam vill gärna krafsa upp allting på kanterna så till henne krävs mkt halm. Men eftersom du säger att din herre gärna vill smaka på saker och ting varför inte pröva en aktivitetsboll? eller en stor cocacola pet flaska som du fyller med havre och hänger in i boxen. Det ger honom ngt att göra och sysselsätta sig med när han står inne. Då kanske han inte är lika benägen att skita ner överallt :D Hoppas du hittar en lösning snart.
 
Du har säkert rätt i att miljöbytet kan göra sitt. Jag är inte orolig att han ska lägga sig till med olater som vävning etc utan det är mest det att han är en spjuver och som sagt tung. Jag har honom ute från ca 8 på morgonen till 20 på kvällen, han har en kanon kompis i hagen och sen bor han granne med en åring som han brukar stå och "brumma" och mysa med på kvällen, dom kommer åt varandra med mularna genom överdörren och krubbgluggen så att säga. När jag köpte honom så var han satt på "diet" dvs 3 kilo ståfoder och 2 kilo havre per dag och det är ju på tok för lite för en häst i den kalibern, tror nog att han varit väldigt rastlös om nätterna. Stråfodret har jag ökat upp till ca 10 kilo per dag och eftersom ridningen mest varit lite lufs i skog o mark, för att vi ska bekanta oss med varandra och för att han ska få "titta" in sig på den nya omgivningen. Så det är ju inte så blodigt mycket kraftfoder han äter, kommer ju att ökas itakt med att han kommer igång lite mer.Tandläkarn och hovslagare är avklarade och nu i veckan kommer kiropraktorn/massören så nu kommer "smekmånaden att ebba mot sitt slut ;)
 
Boxen han står i är 4x4 meter dvs 16m2 och det är den största jag kan uppbringa :)
 
Du har redan en relativt stor box. Annars är det ett av mina tips, har märkt stor skillnad på flera hästar då de fått större box. De använder den då lite som en hage, rator på sin plats och sova på sin. Inga fläckar på skimlar inte.

Annars är det en stor fördel om de kan gå ute längre på kvällarna, oftast vill de gå in för att de är hungriga så ge hö ute. Dessutom blir det färre högar att stöka runt med inne :D.

De flesta hästar verkar slappna av av massage, även om det bara är "skönhetsmassage".
 
mitt sto sparkar också undan allt strö från mitten till en tjock kulle bak i boxen. Nu har jag torv istället som är mycket tyngre och då finns det kvar i mitten så hon inte ligger på cementen. Haserna börjar redan läka! :)
 
tips på leksak. ta en petflasta (typ coca cola) klipp ett 4*4 cm stort hål ganska långt ner (obs! glöm inte att fila kanterna). fyll upp med gottis till kanten och häng upp i lagom höjd i boxen. när hästen puttar på flaskan ramlar det ut gottisbitar. roligt. om man nu inte gör som min gamla pålle, dvs tar flaskan mellan tänderna så att allt gottis ramlar rakt in i munnen :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 092
Senast: bigganl
·
Hästvård Vet inte om tråden ligger rätt.. Jag har en fundering på: Vi har en häst som ska byta box. Hon står nu på en vinterbädd. Den boxen...
Svar
5
· Visningar
1 255
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp