Tung i handen

P

Pellis

Behöver tips om hur jag får pålle att lätta från handen.
Hästen är fem år och har inte gjort så mycket, är dock i gång sedan i höstas och rids regelbundet. Efter ha raspat tänder så släppte det med formen då han tidigare inte sökte stöd på bettet. Nu har han kommit på att man kan ju avlasta sig lite när man inte riktigt orkar genom att hänga sig i mattes hand och ånga på som ett lok.
Han blir helt avstängd och bara går på i dessa lägen. Vad har ni för "vardagstips" som vi kan prova?
Tacksam för alla tips.. :rofl:
 
Släpp honom. Sitt inte emot med hande, för det blir bara en dragkamp som du inte kan vinna. Du kan ju dels prova att lirka med honom och rida mycket lösgörande arbete, men så kan du också bara släppa tyglarna, och då menar jag inte lite, utan helt. Förhoppningsvis tappar han balansen och tycker det är lite läskigt, men han lär sig att han inte kan lita på att du håller upp honom!
 
Jo jag har provat att helt släppa honom men han bär sig ändå..i en än lägre form bara!
 
Eftersom han inte har problem att söka sig till rätt form så prova att lyfta upp honom i tygeln med båda händerna samtidigt som du stöder honom med skänkel. Han måste känna att stödet från handen kan försvinna en kort stund men inte stödet av skänkel. Lyftet ska fungera ungefär som du sätter dig i en halvhalt, kort och lätt bara. :o
 
Red för M innan jul men har haft uppehåll över helgerna. Ska igång igen nu! Hennes åsikt innan uppehållet var iaf att han nu var rund och fin men måste upp i formen så att han inte lägger sig i en för låg form för att "slippa" undan lite. Har gett min medryttare tre lektioner för M i julklapp oxå så att vi kommer att "anfalla" från två håll.
Så vi får se hur det utvecklar sigf! Han har dock gått framåt och börjar mjukna lite men det är myyyycket kvar! Vi kanske har en sådan trappavsats framför oss igen.
 
Men det låter ju bra! :)

Med våra är det bara bra, ska ta upp lilla fjordan hit i februari då den blivande mamman flyttar ut på landet till mina föräldrar.

När det gäller tips om ditt problem, har du provat att rubba honom genom att rida lite öppna? Så gör jag med Svampen om hon fastnar i en för låg och stark form ute.
 
Vad bra att allt är väl med er! Följer er via mule.
Jo försöker mig på lite öppna men han blir som ett lok i dessa lägen och bara tuffar på ..han är sååå stark!
Men vi jobbar på! :)
Kul att lilla gul kommer upp! Måste kännas skönt att ha möjligheten att ställa Mirang hos din mamma och låta henne få lugn och ro inför det som komma skall!
 
Spännande med fölis! Vad hoppas du på då? Hingst eller sto?
 
Du kankse är för känslig i handen? Tidigare när jag red på ridskola fanns det en sån häst som gick med lång hals och verkligen hängde i tygeln. Gjorde massor av förhållningar och inte någon eftergift utan när hästen först lättade lättade jag även om det tog 10 min ibland, eller var det kankse mer. Red som vanligt.
Men sedan blev hästen hur lätt i handen (kändes som att bara hålla itygeln) som helst och lyssnade på fattnigar och avbrott jättebra också.
Men jag fick hålla ganska bra i tyglarna och de var normlakorta (så korta de skulle vara när hästen gick på tygeln och tillräckligt korta för att jag inte skulle behöva höja handen när jag skule sakta av mm.) och inte ge efter något även om man tycker att det är jobbigt att hålla kvar handen men det hjälpte iallafall, har lärt mig att man inte ska lätta i handen föränn hästen lättar och det har funkat väldigt bra för mig.
 
Kan ta vilket som! Vi har ju både så trevliga valacker och ston i familjen (för ngn hingst tänker jag inte ha i längden! ;))

Har du fått se den stolte fadern på bild? Han är sååå vacker! :love:
 
Jag har sett honom någonstans på nätet men var...
Fin var han i allafall
 
Om man bara släpper efter, finns det inte en risk att hästen tolkar det som eftergift för att den har "hängt" i handen?

Det där framåttuffandet känner jag igen.. som att rida ett ånglok ungefär... Det som har hjälpt mig i såna situationer är små volter, serpentiner, halvhalter. Prova också att skritta ganska tvära skänkelvikningar, de flesta hästar börjar trampa under sig bättre efter det, och då brukar många problem försvinna.
 
Här fattas det ben tycker jag. Om din häst blir för tung i handen så använder du för lite ben. Ta upp det med din instr. det borde hon kunna! ;)
 
Jag brukar inte bara släppa efter, utan som du säger hellre rubba hästen lite genom att aktivera den bak; öppnor, kanske övergångar, skänkelvikningar när det gäller utomhusridning på vägar. Inomhus kan man ju som du säger även använda sig av böjda spår omväxlande.
 
Jo min instruktör kan det här jättebra och är en duktig tjej. Det behövs ben på min pålle dock gillar inte när det blir för mycket ben men det är nog för att man "kommer" åt honom då :eek: ;)
Nu har vi haft träningsuppehåll över helgerna och det är nu problemet kommit.
Det största problemet är det jag beskriver som "lok" syndromet -han struntar blankt i mig oich mina förhållningar el dyl och bara tuffar på fram fram fram och helt avstängd.
 
Det är klart att han blir lite irriterad när du kommer åt honom, men fortsätt så. Jobba mycket med dina ben, övre delen då försås. Gör inga förhållningar med tygeln utan träna in halvhalter med underkroppens hjälper, se till att du inte spänner rumpan bara! Dina magmuskler ska vara riktigt spända, se till att din sits är så korrekt som möjligt. Jobba mycket med övergångar MEN....det tar tid. Har själv en tung häst som det tagit lååång tid att träna.
Du måste lära hästen att förstå vad dina ben betyder, det fattar den inte av sig själv!!
Och låt dina händer vara stilla. Du bör ha tre olika bett att använda på honom. Prova för skoj skull att rida på en rak stång någon vecka, se om han förändras. Är han balanserad tillräckligt?
Återigen vill jag poängtera vikten av benen här, men det tar tid! ;)
Att rida en tung häst "lätt" på ett tränsbett är en fråga om tid, tid och åter tid......
 
Tack för dina tips som jag tror passar in på min pålle. Och ja jag har insett att detta kommer att ta tid men att man efter allt detta jobb kommer att ha en rätt trevlig häst!
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 000
Senast: Kristall10
·
Dressyr Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och...
Svar
13
· Visningar
2 501
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp