Tung i huvudet..

NightRain

Trådstartare
Det är så att oftast när jag rider min häst så blir han väldigt tung i huvudet å verkligen drar sig ner mot marken.. släpper jag efter så går han bara längre å längre ner.. sen kan jag plocka upp honom lite fint men efter ett par sekunder så börjas de om igen.. å jag som har en försvagad handled orkar inte "hålla" honom å hålla på fram å tillbaka så skulle vilja träna bort detta om de går..

tror ni att de finns nåt att göra åt de? vad?
varför tror ni att han gör såhär? för att han känner att jag inte kan hålla?
 
Sv: Tung i huvudet..

oftast så ökar han farten men har kvar huvudet.. fast inte lika långt ner men ändå inte där han borde ha de.. sen så håller de i sig några steg sen får man driva fram igen så man får liksom driva hela tiden å "hålla på" med huvudet hela tiden:S hjälper inte om an petar honom med spöt heller.. hjälper ett par steg men sen är vi tillbaka på ruta 0
 
Sv: Tung i huvudet..

Generellt kan man säga att en häst som vill nedåt med huvudet (särskilt i den grad att den blir tung) försöker avlasta.
Många gånger är det faktiskt något hästen behöver avlasta, problem med bakben/rygg, avlasta bakfossingarna, eller bara en häst som är väldigt svag eller stel i bakdelen.
Sen kan det såklart bli en ond cirkel i ridningen också, att man har gett hästen möjligheten att avlasta i handen, sen inte lyckats stärka hästen till att inte behöva avlasta. Generellt skulle jag försöka att undvika helt att ge stöd i handen i en övergångsperiod och jobba med balanserande/stärkande övningar utan fokus på formen men utan att låta hästen ta stöd, t ex genom att släppa efter och driva på framåt när hästen gör så - lite beroende på hur hästen är, vissa skulle ju bara rinna iväg alldeles för fort i det läget medans det kan funka på dom som är mer bekväma av sig. Snabba kramningar i handen hellre än att segdra, det är svårare att hinna dra emot då.
 
Sv: Tung i huvudet..

Håller med. Nu vet jag inte hur duktig Ts är, men jag hade velat se en duktig ryttare rida hästen för att se om också denna känner att hästen är tung.

Jag hade en häst på prov som var sån, och jag kände mig som världens sämsta ryttare. En mycket duktig instruktör/unghästutbildare fick rida hästen, och hon konstaterade blixtsnabbt att det var något fel på bakkärran. I detta fall var det knäna som inte var som de skulle.

Om någon annan kan rida hästen rätt, hade jag tagit hjälp av denna.
 
Sv: Tung i huvudet..

okej du du menar ridning på lång tygel fast med driv? jag har bara ägt hästen 1,5 år å han har gjort såhär sedan jag köpte honom.. då var han mer musklad.. nu har han tyvärr tappat muskler i rygg osv pga för lite protein i höt så håller på att få i honom mer proteiner så att man kan bygga musklerna sen framöver.. kan de vara ryggmusklerna då som gör att han söker sig neråt? han springer inte iväg när man släpper tyglarna å driver iaf å de är ju skönt så de skull ejag ju kunna göra som sagt.. ska även framöver få hjälp med att lära mig tömlongera rätt så att jag kan försöka bygga upp musklerna igen osv..
 
Sv: Tung i huvudet..

ja hästen är tung även med en duktigare ryttare än mig.. har haft instruktör som ridit så väl som andra som ridit å tävlat å tränat hela sina liv å han är lika tung med dom.. å han är kollat av kiropraktor/veterinär i kroppen med å han kunde inte heller känna att något var fel nånstans..
 
Sv: Tung i huvudet..

vet inte med halvhalt faktiskt.. har inte kommit på tanken att göra de.. men med helhalt så drar han ner huvudet å är svår att få honom att stanna helt å hållet..
 
Sv: Tung i huvudet..

Om hästen drar huvudet nedåt och dessutom är svår att stanna skulle jag misstänka att hästen har problem någonstans.
 
Sv: Tung i huvudet..

han är ju inte sån hela tiden med halterna.. men som sagt hela han är kollad så frågan är vad deskulle kunna vara då? som sagt han har ju inte så mycket ryggmuskler,, jag har inte hunnit att bygga upp dom ordentligt sen jag köpte honom så funderar i såfall om de kan vara de som är problemet. eller kan de vara att han inte trivs med betten? långsökt tänkt men en tanke iaf..
 
Sv: Tung i huvudet..

Klart att det går att träna bort detta, men svårt att ge råd när man inte ser ekipaget. Bäst är väl att du tar hjälp av en bra tränare.
 
Sv: Tung i huvudet..

jag har en tränare men kan ju tyvärr bara ta hjälp när jag har råd å de har jag inte nu då jag är arbetslös å inte har nån inkomst så därför kan jag inte ta hjälp av nån just nu.. inte nån som tar betalt iallafall därför jag ville ha lite råd..
 
Sv: Tung i huvudet..

okej du du menar ridning på lång tygel fast med driv? jag har bara ägt hästen 1,5 år å han har gjort såhär sedan jag köpte honom.. då var han mer musklad.. nu har han tyvärr tappat muskler i rygg osv pga för lite protein i höt så håller på att få i honom mer proteiner så att man kan bygga musklerna sen framöver.. kan de vara ryggmusklerna då som gör att han söker sig neråt? han springer inte iväg när man släpper tyglarna å driver iaf å de är ju skönt så de skull ejag ju kunna göra som sagt.. ska även framöver få hjälp med att lära mig tömlongera rätt så att jag kan försöka bygga upp musklerna igen osv..
Det är svårt att spekulera i om och ifall det ligger något fysiskt problem bakom för just din häst, men själv skulle jag kollat upp det först och främst innan man börjar fiffla för mycket i ridningen. Säg att hästen t ex vill skydda sin ryggrad från kompression (om den har problem i ryggen eller väldigt ont om skyddande ryggmuskler) och så börjar man ändra i hur hästen vill gå - då kan det göra ont. Bara som ett exempel.
Även om hästen varit ok vid koll så kan det dels ändras fort och dels kan ju dessa personer faktiskt ha missat sånt som ur hästens synvinkel är relevant. Sadeln är viktig också såklart.

I ridningen så kan man ju faktiskt säga åt hästen att gå med huvudet högre om den bara vill dyka när man släpper tygeln - lyfta och lätta, konsekvent. Man behöver inte sitta med lång tygel så nosen släpar i backen. Sen får man jobba på så att hästen kan gå i någorlunda jämnvikt i fri form till att börja med.
Upplever personligen det som viktigt att man inte låter sig hamna i obalans antingen av att hästen drar i tygeln eller när man ska ge en tygelsignal. Bra att känna att man sitter i balans och aktiverar magmusklerna om man ska göra något i tygeln.
Sen finns det massvis med bra balansövningar. Flytta inåt-utåt på volt, halvhalter och övergångar normalt sett men man kanske ska vara snäll mot sig själv och undvika för mycket sånt första passen, är ju lätta fällor för hästen att lägga sig på handen igen medans reflexen finns kvar.
 
Sv: Tung i huvudet..

Trist att ha så dåligt med pengar när man verkligen behöver hjälp. Kanske har du möjlighet att skrapa ihop till en lektion iaf så får du en start.

Jag har lite samma problem min häst. Han blir gärna markbunden och framtung, speciellt när han är osäker eller nervös (och så är han dessutom Sveriges största mes, så han är osäker rätt ofta :grin:).
Just nu känner jag av det extra mycket eftersom han är under igångsättning efter nästan ett helt år med skador och mystiska åkommor. Han har inte mycket muskler nu… :(

Det jag jobbar är först och främst mycket i skritt. I skritten orkar min häst mycket och jag kan kräva rätt mycket. Jobbar gärna ute i skritt. Mycket ”små” rörelser så att jag aldrig ”tappar” honom. Svagt tagen bakdel, lite bogen in, tempoväxlingar (dessa gör jag dock rejäla i skritt) osv. Har jag varit noggrann med att arbeta med skritten ena dagen brukar allt gå bättre dagen efter!

Är han tung i traven så brukar jag ta ett litet upplyftande tygeltag så att han kommer upp lite, sedan lättar jag och rider på i ett högre tempo så att han måste bära sig. Ett friskt tempo brukar göra susen!
Var även noga med att inte segdra i munnen, blir det en dragkamp (som det lätt blir på dessa lite framtunga hästar) så vinner ju alltid hästen. Inte orkar man hålla emot deras tyngd i handen. Lite snabbare förhållningar är bättre än att segdra, men det är viktigt att lätta ofta. Dels för att hästen inte ska få något att hänga i men även för att ge hästen en chans att göra rätt!

Vad kan man säga mer då? Mycket tempoväxlingar, övergångar, halvhalter! Stirra dig inte blind på formen utan ta hellre upp över tygel då han dyker.

Lycka till!

Ps Ett litet tips som kanske inte är så aktuellt just nu (mitt i svinkalla vintern) är att inte rida med handskar. Då blir du inte lika tolerant mot hänget i handen och ser snabbare till att komma rida ur det! Det gör ju svinont att ha en hängande häst utan handskar!:idea:
 
Sv: Tung i huvudet..

Jag har alltid den regeln att rida utan handskar, även på vintern. :angel:
Något undantag däremot när jag hade skadat tummen, men annars så!
 
Sv: Tung i huvudet..

nä tyvärr inte som läget är nu så har jag inga pengar alls å de är inte lönt just precis nu heller när han i stort sett är avställd så jag skrittar bara lite i skogen lite då å då.. ja men de är lite samma med min han är en stor mes å osäker.. å framtung är han de sa dom när jag köpte honom att vi måste jobba upp bakdelen på honom så att han inte är så framtung.. så deär nåt jag vill jobba med när han är igång sen..

tack för tipsen=) ska verkligen testa sen=) handskar använder jag sällan.. tycker inte om de .. så de jag har nu på vintern är sånan där jättetunna "dressyrvantar":P
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
643
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp