Bukefalos 28 år!

Tung Ridbana!!

Cissi_K

Trådstartare
Jag byggde min budget ridbana för två år sen. O det blev ju helt fel så här i efterhand.
Vi plöjde upp en yta för att jämna ut grunden, därefter la vi på matta och ovanpå detta ca 8 - 10 cm ren natursand. Hade tänkt typ väggrus själv men blev att grusbolagen rekommenderade att ta natursand istället. Nu står jag här med en ridbana som är skittung och "hal" har enligt vidare rekommendationer försökt blanda i stenmjöl och fått ett bättre resultat, den är inte lika "hal" men fortfarande tung.
Så nu kommer frågan vad ska jag göra för att fixa till den? Ska jag försöka skotta bort material och lägga på mer stenmjöl eller räcker det att bara ösa på mer stenmjöl på? och hur mycket? Det är ca 10-15 cm material idag. Är rädd för att mattan blir förstörd, den tittar upp på två ställen redan.
behöver hjälp!!
 
Jag tror att Natursand har för runda korn, att du behöver blanda med en 'råare' typ där kornen binder/hakar i varandra bättre. Annars blir det som en sandstrand typ. Är det då redan mycket Natursand behövs det ganska mycket krossat för att hjälpa.

Vår ridbana blev sån, hal, djup och tung och omöjlig att gå på, tog bort i princip allt (ca 15 cm-alldeles för mycket!)och la på stenmjöl. Funkar finfint.
Och ganska mycket mindre mängd än första försöket!
 
vi har blivit rek att lägga klenflis på vår natursandsbana för att lätta upp den, men är säkert väldigt individuellt från sandtyp till sandtyp vad som är lämpligt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: ufot
·
Anläggning Vi planerar ridbana i vår och jag velar kring det här med underlaget. Entreprenören har föreslagit 20 cm väggrus som bärlager och 10 cm...
Svar
13
· Visningar
2 131
Senast: Unafraid
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp